Maandag 10/05/2021

Nieuwe Levi's concept store in Antwerpse Kammenstraat

In de Antwerpse Kammenstraat heeft het jeansmerk Levi's een nieuwe concept store geopend, een Europese primeur. Als dat nieuwe winkelconcept aanslaat, zal Levi's het uitbreiden naar de belangrijkste Europese winkelstraten. Door te zorgen voor een betere "shopping experience", wil het jeansmerk zijn marktaandeel en imago verder opkrikken.

Urban underground


Met het nieuwe shopconcept focust Levi's vooral op jongeren. Daarom kreeg de shop, die niet toevallig in de hippe Kammenstraat ligt, een "urban underground" decor. Onder meer de authentieke Levi's 501 jeans kreeg een prominente plaats in de winkel.

Levi's bewees in het verleden al dat een nieuw winkelconcept de verkoop kan opkrikken. Vanaf 2000 zag het merk zijn marktaandeel afkalven, tot het in 2005 voor een ommekeer zorgde. De distributiepolitiek werd herzien en Levi's besliste om enkel nog aan winkels met een beter imago te leveren. Ook kwamen er nieuwe modellen en werd in Brussel een nieuw winkelconcept ingevoerd, wat duidelijk succes had.

Het afgelopen jaar is de omzet van de zeven Belgische Levi's-winkels gestegen met 12 pct. Het marktaandeel bij 15- tot 24-jarigen, de belangrijkste doelgroep, klom met 60 pct bij jongens en met 86 pct bij meisjes.

Geen goedkope Levi's meer in Carrefour


Om het imago van Levi's op te krikken, heeft het merk vorig jaar ook beslist om geen goedkope modellen meer aan te bieden in de Carrefour-winkels. Als Levi's nog wil groeien op de Belgische markt, zal het marktaandeel moeten afsnoepen van de concurrenten. Werner Van Gansbeke, marketing director van Levi Strauss Benelux/Norden, verwacht namelijk dat de jeansmarkt in België zal stagneren.

"In België worden 8 miljoen jeansbroeken per jaar verkocht. Dat komt neer op gemiddeld 0,9 jeansbroeken per jaar per hoofd", aldus Van Gansbeke. Ter vergelijking: in Nederland is dat 2,1. De grootste concurrent van Levi's, Lee Cooper, ziet zijn marktaandeel momenteel achteruit gaan, zegt Van Gansbeke.

Bij de Belgische mannen is Levi's momenteel het meest verkocht jeansmerk. Bij de Belgische vrouwen komt Levi's pas op de derde plaats. België telt zeven Levi's winkels. Twee daarvan zijn nieuw, drie zijn al gerestyled en twee andere worden in de toekomst in een nieuw kleedje gestoken. De Levi's-kleding wordt op de Belgische markt ook nog in een driehonderdtal andere verkooppunten aan de man gebracht. (belga/dm)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234