Woensdag 25/11/2020

Nieuwe KVS-baas is geen 'usual suspect'

WISSEL VAN DE MACHT. In september 2016 volgt Michael De Cock (42) Jan Goossens op als artistiek leider van de KVS in Brussel. Volgens kenners tekent een dubbelparcours zich af: een voortzetting van het maatschappelijk engagement van de KVS én een terugkeer naar repertoiretheater.

"Ik doe niet aan l'art pour l'art. Dat vind ik ijdel, vluchtig en oninteressant", verantwoordt creatieve duizendpoot Michael De Cock zijn maatschappelijk engagement in een interview met deze krant.

De Cock is acteur, regisseur, schrijver, journalist, vader van vijf kinderen, en bovenal theaterdirecteur. Sinds 2006 leidt hij 't Arsenaal in Mechelen, binnenkort ook de KVS in Brussel.

Wat er met 't Arsenaal, het politiek geëngageerde theaterhuis dat volledig De Cocks visie op kunst vertegenwoordigt, zal gebeuren wanneer de directeur naar Brussel trekt is nog niet duidelijk. Over hoe hij zijn huidige activiteitenlijstje denkt te verzoenen met de directeurszetel van de KVS, evenals hoe hij dat directeurschap zal invullen, laat De Cock zich voorlopig nog niet uit.

Tot gisterochtend wist De Cock zelf niet eens dat hij de nieuwe directeur van KVS werd. Korte berichtjes op deredactie.be en knack.be brachten hem, evenals het voltallige KVS-personeel en huidig directeur Jan Goossens, op de hoogte.

Dinsdagavond laat besliste de raad van bestuur over De Cocks aanstelling. Maar nog voor een officieel persbericht was opgesteld, was het nieuws al gelekt. Voorzitster van de raad Hilde Vernaillen was niet bereikbaar voor commentaar.

Het broeide al lang in theaterland: wie zou binnenkort de plak zwaaien in de KVS? Wordt het Ivo van Hove, Jan Lauwers of misschien Thomas Bellinck? Recentelijk opperde ook deze krant verschillende namen, maar we bleken er naast te zitten. Met Michael De Cock kiest de raad van bestuur voor een kandidaat die, in tegenstelling tot huidig leider Jan Goossens, geen Brusselaar, maar een rasechte Antwerpenaar is.

Hoeveelheid en kwaliteit

Politiek en repertoire zijn De Cocks kernwoorden - een artistieke visie die zowel Jan Goossens' beleid voortzet als terugkeert naar de periode van voor Goossens.

"Ik breng mijn verhalen voor het centrum, niet voor de marge." Michael De Cock is allesbehalve een highbrow culturo. Zijn tomeloos maatschappelijk enthousiasme bezorgde De Cock meermaals het verwijt van kritische theaterrecensenten dat zijn theater inboet aan artistieke meerwaarde door de expliciet politieke boodschap.

"Het stoort me als men zegt dat ik niet de Grote Kunstenaar kan zijn omdat ik zoveel doe. Alsof de hoeveelheid de kwaliteit zou beïnvloeden", pareerde De Cock die kritiek in eerdergenoemd interview.

Bij de KVS zijn ze gelukkig niet vies van uit de kluiten gewassen engagementstheater. Zo bood Goossens minderheden meermaals een podium met projecten als Bato Congo, waarvoor de KVS sinds 2004 geregeld naar Congo afreist, Armwoede en Eye On Palestine - een lijn die De Cock zeker zal doortrekken.

Vijftien jaar geleden had vast niemand geloofd dat de artistieke carrière van Kristof uit Thuis ooit bekroond zou worden met de directeurszetel van de Brusselse stadsschouwburg. Want dat is hoe De Cock eind jaren negentig bij het brede publiek bekend werd. Nadien vertolkte hij nog enkele gastrolletjes in series als Sedes & Belli en Flikken, maar wist ondanks het stigma dat op soapacteurs rust vrij snel een stabiele reputatie in de theaterwereld op te bouwen.

De Cock maakte eigen voorstellingen, werd vervolgens directeur van het Mechelse 't Arsenaal en schreef ondertussen columns en verschillende boeken. Zo volgde hij samen met fotograaf Stephan Vanfleteren migranten overal ter wereld, om er in hun gezamenlijke boek Aller/Retour verslag van uit te brengen.

Zijn recente jeugdboek Veldslag om een hart. Het verhaal van Helena maakt nu kans op de Boekenleeuw, die zaterdag uitgereikt wordt.

Terug naar Molière

De breuklijn met Jan Goossens' beleid zal zich vooral in de programmatie bevinden, beweren insiders. Want naast stukken over Syrië-strijders schuwt De Cock ook geen goed repertoirestuk. Zo passeerden Tsjechov en Molière meermaals de revue in 't Arsenaal. Met De Cock aan het hoofd kan de KVS zich dus verwachten aan enkele stevige kleppers, zowel hedendaags als klassiek, op het programma.

Vooraleer De Cocks nieuwe uitdaging ingaat in september 2016, moet hij het programma voor het seizoen 2016-2017 uitzetten, een nieuw beleid uitstippelen en het subsidiedossier voor de periode 2017-2021 op te stellen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234