Zondag 09/05/2021

Nieuwe hitzender MNM kan verwachtingen niet inlossen

Radiozender MNM zakt onder het niveau van voorganger Radio Donna, Radio 2 blijft met voorsprong de grootste zender van Vlaanderen en zowel Studio Brussel, Radio 1 als Q-Music kennen een lichte daling. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) gisteren bekend maakte.

De cijfers zijn gebaseerd op onderzoek bij de Vlaamse bevolking vanaf 12 jaar en hebben betrekking voor de periode van januari tot mei 2009. Met een marktaandeel van 32,1 procent blijft Radio 2 afgetekend de grootste radiozender van Vlaanderen. Het weet daarmee zijn leiderspositie nog te verstevigen, want bij de vorige meting scoorde Radio 2 30,2 procent. De tweede grootste zender blijft Q-Music, dat ondanks een lichte daling van 0,9 procent afklokt op 17,2 procent. Q-Music behaalt tevens een marktaandeel van 28,9 procent bij de 18- tot 44-jarigen. “We zijn verheugd met de nieuwe cijfers”, zegt Peter Bossaert, algemeen directeur van de Q-groep. “Bovendien blijkt het profiel van Q-Music jonger dan ooit. Zo groeit het marktaandeel vooral bij de voor ons erg interessante doelgroep van 18- tot 34-jarigen van 28,3 naar 31,3 procent. Een record.” De andere zender van de VMMa, Joe FM, scoort met een marktaandeel van 5,9 procent ongeveer even goed als voorganger 4FM. “Het is nog te vroeg voor een echte evaluatie”, klinkt het bij Bossaert. “Joe FM werd pas op 1 april dit jaar gelanceerd.” Radio Nostalgie, de derde landelijke commerciële radio, kende dan weer een duidelijke stijging van 1,9 naar 2,7 procent. Minder reden tot euforie is er bij de openbare omroep. Volgens de CIM-cijfers haalde de nieuwe radiozender MNM tijdens de eerste vijf maanden van 2009 een marktaandeel van 11,5 procent. Daarmee blijft het onder de 14,3 en 12,5 procent die voorganger Radio Donna in respectievelijk juli en december vorig jaar nog haalde. VRT-woordvoerster Diane Waumans wil echter niet van tegenvallende resultaten spreken: “Dit zijn geen tegenvallende cijfers. MNM trekt 60.000 meer luisteraars dan Donna, maar de luisterduur blijkt gemiddeld een kwartier korter. Die ‘luistertrouw’ moeten we opvoeren. De luisteraars hebben ook tijd nodig om te wennen aan een nieuw radiostation. In het verleden werd al bewezen dat pas na twee à drie jaar duidelijk wordt welke plaats een nieuw station in de markt heeft ingenomen. We lopen een marathon, geen sprint. MNM heeft nu al een duidelijk jonger publiek dan Donna.” Ook de andere VRT-zenders Studio Brussel en Radio 1 verliezen licht terrein. Studio Brussel scoorde 8,6 procent, tegenover 9,8 procent vorige keer. Radio 1 klokt af op 8,1, tegenover 8,2 procent. Het marktaandeel van Klara ging dan weer duidelijk de hoogte in, van 1,6 naar 2,7 procent.In de onderzochte periode luisterde 77,1 procent van alle Vlamingen dagelijks naar de radio, een stijging in vergelijking met vorige keer (75,6 procent). VRT bereikt met al zijn radionetten samen 55,8 procent van alle Vlamingen. “Fijn om vast te stellen dat we de Vlamingen massaal bereiken”, besluit Waumans. “Bovendien blijkt dat we er in het bijzonder bij de groep van 12- tot 24-jarigen, toch een minder evidente groep voor het medium radio, op zijn vooruitgegaan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234