Zondag 16/05/2021

Nieuwe GI Joe moet Hasbro te hulp snellen

Speelgoedbedrijf gaat voor retro met nieuwe versies van oude kaskrakers

Speelgoed- en spelletjesproducenten hebben het almaar moeilijker om op te tornen tegen de concurrentie van videogames. Hasbro, de grootste speelgoedmaker ter wereld na Mattel, verwacht dat zijn omzet dit jaar zal dalen. Dat verklaarden directeurs van het bedrijf op een analistenmeeting. Hasbro maakt onder meer de gadgets van Star Wars en het gezelschapsspel Monopoly. "Ik geloof niet dat speelgoed en gezelschapsspellen zullen verdwijnen. Maar we zullen onze activiteiten buiten onze huidige grenzen moeten rekken", verklaarde topman Al Verrecchia. Beleggers hebben hun twijfels over de groeimogelijkheden van het bedrijf. De beurskoers dobbert al twee jaar lusteloos rond hetzelfde niveau.

Hasbro kon vorig jaar de schade nog beperken en met een lichte omzetstijging afklokken dankzij de merchandising rond de film Star Wars. De erg winstgevende verkoop van Star Wars-lichtsabels en -actiefiguurtjes krikte Hasbro's winst in het laatste kwartaal van vorig jaar met 15 procent omhoog. Het bedrijf kocht de rechten op de Star Wars-gadgets al in 1977 en het contract loopt tot 2018.

Maar aangezien de Star Wars-rage achter de rug is, moet Hasbro dringend op zoek naar nieuwe kaskrakers. Het bedrijf plant een hele reeks nieuwe producten, waaronder enkele opgefriste versies van oude klassiekers. De innovaties zullen niet voldoende zijn om de verkoop op peil te houden, maar zullen de daling verzachten, zo zegt de directie. De speelgoedmaker lanceert onder meer een nieuwe versie van GI Joe, de stoere soldaatpop die in de jaren tachtig furore maakte. Daarnaast zal Hasbro dit jaar inzetten op elektronisch speelgoed, zoals de i-Cat, een katachtige robot die aangeschakeld kan worden op een mp3-speler. De hondrobot i-Dog werd in de afgelopen kerstperiode op de Amerikaanse markt losgelaten en werd een groot succes. Klassieke spelletjes zoals Monopoly en Trivial Pursuit worden opnieuw gelanceerd. Ook in dat marktsegment gaat Hasbro voor retro. Trivial Pursuit krijgt dit jaar, vermoedelijk in mei, een eightiesversie.

(Bloomberg / EV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234