Donderdag 14/11/2019

Nieuwe game zoekt controverse op

Saints Row 2 kruist de degens met 'Grand Theft Auto IV' in strijd om misdaadgame van het jaar

Na het monstersucces van Grand Theft Auto IV lijkt het moeilijk om dit jaar nog een succesvolle misdaadgame op de markt te brengen. Maar Saints Row 2, de tweede aflevering van het spel dat zich twee jaar geleden profileerde als de grote concurrent van Grand Theft Auto, denkt de juiste manier te hebben gevonden: de controverse opzoeken die Grand Theft Auto IV angstvallig ontweek.

Door Ronald Meeus

BRUSSEL l Wat doet u het liefste: naar het cabaret gaan of iemand onder een metrostel duwen om diens levensverzekering op te strijken? De trailer van de vandaag gelanceerde game Saints Row 2 stelt u voor de keuze en geeft daarmee meteen een fikse sneer naar Grand Theft Auto IV, de grote concurrent van de game.

De boodschap is dat in Saints Row 2 geen lamme activiteiten als bowlen of restaurantbezoekjes zitten, zoals dat in GTA IV wel het geval is, maar alleen leuke, puberale en politiek incorrecte nevenactiviteiten. Of scherper gesteld: Grand Theft Auto IV is veel te braaf, hier is de échte misdaadsimulator van 2008.

Het Amerikaanse gamebedrijf THQ, uitgever van Saints Row 2, doet zijn uiterste best om zijn game te differentiëren van Grand Theft Auto IV. Niet verwonderlijk, want die laatste game was een onwaarschijnlijke hit en zou weleens dé game van het jaar kunnen worden. Intussen schoven er wereldwijd al 10 miljoen exemplaren van GTA IV over de toonbank, alleen voor de PlayStation 3- en Xbox 360-versie. Binnen een maand wordt er ook nog een pc-uitvoering verwacht.

Dat maakt het moeilijk om het succes van de eerste Saints Row te herhalen. Die haalde bijna 2 miljoen verkochte exemplaren op de Xbox 360-console alleen al (een versie voor pc en de PlayStation 3 werd uiteindelijk geannuleerd door THQ, om meer middelen vrij te maken voor 'Saints Row 2', RME). Maar het spel had op dat moment, in de zomer van 2006, zogoed als geen concurrentie: Vice City Stories van de Grand Theft Auto-reeks werd toen uitsluitend gelanceerd op de PlayStation 2- en PlayStation Portableconsoles en haalde slechts middelmatige verkoopcijfers.

Dat maakte de weg vrij voor onder meer Saints Row, maar ook voor andere misdaadgames die de formule van Grand Theft Auto overnamen, zoals The Godfather en Scarface: the World Is Yours: de speler heeft een hele stad vol brave burgers tot zijn beschikking, waarin er mogelijkheden zat zijn om naar eigen wens en in eigen tempo een misdaadimperium op te bouwen. We zagen de groei van het zogeheten openwereldgenre: in plaats van gestuurd te worden door de spellenmaker, kan de speler zelf zijn traject uitkiezen in een grote wereld (meestal een stad), en dus ook tot op zekere hoogte zelf de verhaallijnen van de game opvolgen.

"We profiteerden ervan dat het genre op dat moment aan het openbloeien was", zegt Vanessa Van Maurik, woordvoerster bij de Belgisch-Nederlandse afdeling van THQ. "Sinds de lancering van Saints Row en andere concurrerende openwereldgames is er nog plaats ontstaan naast Grand Theft Auto."

Het monstersucces van Grand Theft Auto IV is volgens Van Maurik dan ook geen rem op de verkoop van Saints Row 2. "Die game is ondertussen al eventjes uit", zegt ze. "Wij kozen ervoor om Saints Row 2 in het eindejaarsseizoen te lanceren. Bovendien was Grand Theft Auto IV veel te ernstig, Saints Row 2 is meer gericht op spelplezier."

De game is ongegeneerd hardcore, met veel schietpartijen en semipuberale, politiek incorrecte grapjes. Terwijl Grand Theft Auto IV bijna een sociaal tableau probeert te zijn, zoals de misdaadfilms van Martin Scorsese, ontleent Saints Row 2 zijn toon eerder aan gangstamuziek en misdaadfilms met straatbendes in de hoofdrol. Er zit een centrale verhaallijn in de game (de straatbende uit de titel moet strijd voeren tegen het corrupte establishment), maar de makers hebben het veel vaker over de verschillende manieren waarop de speler zijn slechte karakter kan uitleven in Stilwater, de fictieve Amerikaanse stad waar de game zich afspeelt. Het is alsof Saints Row 2 actief de controverse opzoekt die Grand Theft Auto IV kon ontwijken.

Die boodschap duikt ook op in de reclamecampagne, die wereldwijd werd gevoerd door het reclamebureau Mindshare. THQ, dat vorig jaar zijn boekhouding met verlies afsloot en dit jaar alle financiële middelen inzet op een paar hooggeprofileerde games, gooide er een brede marketingcampagne tegenaan.

Maar de toon van de reclamecampagne veroorzaakte al een golf van kritiek. Vooral de sneren naar de 'braafheid' van Grand Theft Auto IV willen er bij sommige analisten niet in. "THQ neemt er een ongezien pompeuze positie mee in", zegt analist Mike Hickey van de Amerikaanse zakenbank Janco Partners in een rapport. "We verwachten immers slechts conservatieve verkoopresultaten voor hun game, gezien de middelmatige scores in previews en een verlate lancering, die voor een stuk het resultaat was van kwaliteitsproblemen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234