Vrijdag 03/12/2021

Nieuwe financieringsprocedure zorgt voor minstens jaar uitstel

Ook Oosterweelverbinding

wacht op einde kredietcrisis

Om de kostprijs van de Oosterweelverbinding te drukken, wil Vlaams begrotingsminister Dirk Van Mechelen (Open Vld) de onderhandelingen met de banken en dus onvermijdelijk ook de start van de werken uitstellen. 'Twaalf maanden, achttien maanden, dat is nog koffiedik kijken. We moeten een wachttijd inbouwen om de financiële markten tot rust te laten komen.'

door jeroen verelst

ANTWERPEN l Ook voor andere mobiliteitsprojecten uit het Antwerpse problemen dreigen financieringsproblemen. Europa hamert erop dat de tolinkomsten uit de Oosterweelverbinding enkel en alleen voor die Oosterweelverbinding mogen gebruikt worden, en dus niet voor andere projecten.

Dat het nu zowat het slechtste mogelijke moment is om een monsterproject als de Oosterweelverbinding gefinancierd te krijgen, bleek al snel na het uitbreken van de kredietcrisis. Banken hoeden zich voor grote financiële risico's, en zijn niet geneigd om leningen van al snel een paar honderd miljoen euro toe te staan.

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) had twee consortia van banken geselecteerd om mee te onderhandelen over de financiering van de Oosterweelverbinding. Maar alle banken kregen de voorbije maanden rake klappen, en zijn niet meer in staat of niet meer bereid om dezelfde sommen op tafel te leggen als pakweg een jaar geleden. Vlaams begrotingsminister Dirk Van Mechelen (Open Vld) gaf gisteren in het Vlaams parlement aan dat hij de huidige financieringsprocedure wil stopzetten, ten voordele van een nieuwe aanbesteding. "Die laat toe dat de financieringsgroepen uit meer partijen bestaan, zodat ze de risico's kunnen delen."

Een nieuwe aanbesteding betekent onvermijdelijk nieuw uitstel. De bedoeling was om zo snel mogelijk na het afronden van de onafhankelijke alternatievenstudie naar de verschillende tarcés voor de Oosterweelverbinding, in februari volgend jaar, te beginnen onderhandelen over de financiering van het project. Maar begin 2009 wordt volgens Van Mechelen minstens eind 2009, vermoedelijk zelfs pas 2010. Tussen de regels liet hij verstaan daar niet echt rouwig om te zijn. "We moeten nu een wachttijd inbouwen om de financiële markten tot rust te laten komen."

Van Mechelen maakt zich sterk dat het bedrag dat de BAM moet zien los te weken bij de banken minder groot zal uitvallen dan de prognoses aangeven. De Oosterweelverbinding kost nog altijd een veelvoud van het oorspronkelijk geraamde prijskaartje, maar niet zoveel als het laatst genoemde cijfer van 3,055 miljard euro. "Die raming werd gemaakt op het toppunt van de markt", aldus Van Mechelen. "De kostprijs zal dalen omdat ook de grondstoffen goedkoper worden. De staalprijs ligt ondertussen 16 procent lager, de olieprijs is met tweederde gezakt."

Goed nieuws dus voor de BAM, maar ze zal de uitgespaarde centen bijzonder goed kunnen gebruiken. Van Mechelen gaf gisteren immers ook aan dat Europa de aanwending van de tolinkomsten van de Oosterweeltunnel aan strenge regels onderwerpt. Het geld mag alleen gebruikt worden om de bouw van de Oosterweelverbinding en de toegangswegen terug te betalen. En dus niet om openbare vervoersprojecten of bruggen over het Albertkanaal te financieren, zoals eerst de bedoeling was.

Dat wil dus zeggen dat de BAM op zoek moet naar alternatieve financieringsbronnen voor een aantal projecten. De voorbije jaren werden al een aantal projecten, vooral tramverlengingen, uit het Masterplan gelicht en betaald door nieuwe PPS-constructies tussen de Vlaamse regering en andere partners. Van Mechelen voelt de bui al hangen. Hij benadrukt dat de resterende mobiliteitsprojecten uit het Masterplan één en ondeelbaar zijn, en garandeert dat de Vlaamse regering "op het juiste moment haar verantwoordelijkheid zal nemen."

Minister Van Mechelen:

De kostprijs zal dalen omdat ook de grondstoffen, zoals staal en olie, goedkoper worden

n Wegens de kredietcrisis zal de Oosterweelverbinding nog minstens een jaar langer enkel als maquette bestaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234