Vrijdag 20/09/2019

Nieuwe dubbelslag voor zwarte vertolkers

Op zondag 24 maart 2002 kreeg A Beautiful Mind van regisseur Ron Howard onder meer de Oscars voor beste film en beste regie en hij werd daarmee de grote winnaar van de 74ste Academy Awards-ceremonie. Maar toen die laatste prijzen uiteindelijk (de hele show zou met een lengte van meer dan vier uur een nieuw record hebben gevestigd) werden uitgereikt, was er al op een totaal andere manier Oscar-geschiedenis geschreven.

Toeval of niet, maar net tijdens deze 74ste editie waarin Sidney Poitier, de eerste en tot op dat moment enige zwarte vertolker die ooit een Oscar als beste acteur kreeg, met een Lifetime Achievement Award gehuldigd werd, bleek de Academy of Motion Pictures Arts and Sciences (AMPAS) bereid om een inhaalbeweging te doen door zowel Halle Berry als Denzel Washington met een Oscar te bekronen, respectievelijk als beste actrice in Monster's Ball en als beste acteur in Training Day. Het aantal zwarte acteurs/actrices dat ooit met een Oscar-beeldje naar huis mocht gaan, steeg daardoor maar liefst met een derde: van zes naar acht. En in feite waren het er slechts zeven, want Denzel Washington had al een Oscar (beste bijrol voor Glory) op zijn schouw staan. Hij werd dus de eerste zwarte vertolker die in beide acteercategorieën met een Oscar gelauwerd werd.

Van haar kant was Halle Berry de eerste zwarte vrouw die een Oscar als beste actrice kreeg. Het was toen al van 1993 geleden dat er nog eens een zwarte actrice voor een hoofdrol genomineerd was, namelijk Angela Bassett voor haar vertolking van Tina Turner in What's Love Got To Do With It.

De reacties op de dubbele Oscar-triomf van Halle Berry en Denzel Washington waren nogal uiteenlopend. Sommigen vonden dat er te veel gejubeld werd voor die acteerbekroningen, die volgens hen niet veel meer betekenden dan een 'one-night-stand' tussen Hollywood en zwart Amerika. Van gelijke kansen zou er volgens hen pas sprake zijn indien er ook voldoende zwarte filmmakers in de andere Oscar-categorieën genomineerd én bekroond zouden worden. Vooraleer definitieve uitspraken te doen, wilde de militante zwarte regisseur Spike Lee toch liever afwachten wat de toekomst zou brengen: "De echte test zal erin bestaan wat er de volgende vijf jaar gebeurt."

Wel, er gebeurde niet zoveel. In 2003 werd Queen Latifah genomineerd voor haar bijrol in Chicago en vorig jaar kreeg Djimon Hounsou een nominatie voor zijn bijrol in In America. Maar dit jaar werd dan toch een nieuw nominatierecord gevestigd en een nieuwe dubbelslag gehaald, want vijf van de in totaal twintig acteernominaties (hoofdrol/bijrol, man/vrouw) gingen naar zwarte vertolkers en van dat kwintet kregen er twee een Oscar mee naar huis, Jamie Foxx als beste acteur in Ray en Morgan Freeman als beste mannelijke bijrol in Million Dollar Baby. De andere nominaties waren voor Don Cheadle (beste hoofdrol) en Sophie Okendo (beste vrouwelijke bijrol) in Hotel Rwanda en (opnieuw) Jamie Foxx (beste mannelijke bijrol) in Collateral.

(Jan T.)

zwarte Oscar-winnaars op een rijtje De data verwijzen naar het jaar van de uitreiking

1. Hattie McDaniel in 1940 voor Gone With The Wind (bijrol)

2. Sidney Poitier in 1964 voor Lilies of the Field (hoofdrol)

3. Louis Gossett Jr. in 1983 voor An Officer and a Gentleman (bijrol)

4. Denzel Washington in 1990 voor Glory (bijrol)

5. Whoopi Goldberg in 1991 voor Ghost (bijrol)

6. Cuba Gooding Jr. in 1997 voor Jerry Maguire (bijrol)

7. Denzel Washington in 2002 voor Training Day (hoofdrol)

8. Halle Berry in 2002 voor Monster's Ball (hoofdrol)

9. Morgan Freeman in 2005 voor Million Dollar Baby (bijrol)

10. Jamie Foxx in 2005 voor Ray (hoofdrol)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234