Zaterdag 19/10/2019

NMBS

Nieuwe dubbeldektrein van NMBS loopt vertraging op

De M7, de nieuwe dubbeldekker die normaal vanaf september geleverd moest worden. Beeld RV

De nieuwe dubbeldektreinen van de NMBS laten op zich wachten. De bestelling van 1,3 miljard euro moest normaal vanaf september worden geleverd, maar treinbouwer Bombardier kampt met productieproblemen. Het is een nieuwe opdoffer voor de Belgische spoorwegen.

Meer beenruimte, meer stopcontacten en een krachtige motor die vlotjes over de tweehonderd kilometer per uur gaat. De nieuwe generatie dubbeldektreinen, kortweg ‘M7', biedt niet alleen meer comfort aan de reiziger, maar ook de nieuwste software en extra veiligheid. Zo zijn de plafonds ook hoger en is er meer ruimte om bagage mee te nemen. Hij zou het leven van de pendelaar een beetje aangenamer maken.

De NMBS plaatste in 2015 een megaorder bij het consortium Bombardier-Alstom. Dat zou vanaf september 445 nieuwe wagons en locomotieven leveren. Kostprijs: 1,3 miljard euro. Daarnaast tekende de NMBS een optie voor 917 extra rijtuigen, wat de totale kostprijs op 3,3 miljard euro brengt. Het is een van de grootste aankopen ooit voor de Belgische spoorwegen. De levering is gespreid tussen september 2018 en 2021.

‘In de loop van 2019’

Maar waar blijven die eerste treinen? “Ze komen later”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Bombardier en Alstom hadden zich oorspronkelijk geëngageerd voor 2018. Maar bij de productie van een nieuwe trein komen er vaak operationele problemen boven die door de constructeurs moeten worden aangepakt. We kregen nu het engagement dat ze in de loop van 2019 zouden leveren. Daar rekenen we op.”

Het Canadese Bombardier, dat het overgrote deel van de treinen maakt, bevestigt dat de reiziger nog even geduld moet uitoefenen. “Er zit wat vertraging op de levering. Maar de NMBS en Bombardier doen er alles aan om dit complex project tot een goed einde te brengen”, zegt woordvoerster Anne Froger. De samenwerking verloopt nog steeds vlot, klinkt het. “We zijn er vrij zeker van dat we midden 2019 kunnen leveren.”

Te weinig lassers

Toch is de vertraging een opdoffer voor de NMBS, die haar oude treinen geregeld in panne ziet vallen. “Veertig procent van mijn treinen is al meer dan dertig jaar oud”, zei CEO Sophie Dutordoir vorige week nog, toen het spoorbedrijf zich moest verantwoorden voor de historisch lage tevredenheid van zijn reizigers. Zij zijn de vertragingen en de pannes beu. De nieuwe M7 moet beterschap brengen.

Ook de extra zitplaatsen zijn broodnodig. Vooral in de Brusselse Noord-Zuidas, waar het maximumaantal treinen per uur is bereikt. Enkel door oude treinen te vervangen door dubbeldekkers kan de capaciteit omhoog. Ook daar biedt de M7 soelaas. De eerste lichting dubbeldekkers bevat 50.000 nieuwe zitjes. Aangezien er zo’n 30.000 oude wegvallen, gaat het om een netto-uitbreiding met 20.000 zitjes.

Waar loopt het dan fout? In Tsjechië, om te beginnen. Daar wordt de carrosserie gebouwd, maar ze kunnen het gevraagde tempo niet aan. “Ze vinden te weinig lassers”, zegt Steven Bogaert, ACV-vakbondsman bij Bombardier in Brugge. Via een omweg in Frankrijk – waar de lak wordt gespoten – komen de rijtuigen naar Brugge. Hier installeren arbeiders de software, de elektriciteit en de bekleding.

Kinderziektes

In Brugge staan nu al 12 treinen te blinken. Het gaat om proefexemplaren die volop wordt getest. Maar tijdens de eerste tests kwamen er kinderziektes aan het licht die moeten worden opgelost. Ook dat proces loopt moeilijker dan verwacht.

Volgens de vakbonden heeft dat alles te maken met de herstructurering die Bombardier het afgelopen jaar heeft doorgedrukt. In Brugge werden er 140 banen weggesneden. “Er is veel competentie verloren gegaan”, zegt Bogaert. “Die competenties worden nu ingehuurd via externe bedrijven. Ook springen werknemers van Bombardier uit Portugal, Roemenië en Duitsland bij. Maar dat is niet evident.”

Sinds de herstructurering wordt de vestiging in Brugge aangestuurd vanuit het Franse Crespin. Maar de M7 bewijst volgens de vakbonden dat dat niet werkt. “Dit hadden we op voorhand voorspeld”, aldus Bogaert. “Terwijl reizigers op nieuwe treinen wachten, zitten we in Brugge met tijdelijke werkloosheid omdat we onvoldoende stukken hebben.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234