Dinsdag 11/05/2021

Nieuwe dienstregeling NMBS online beschikbaar

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Het nieuwe vervoersplan van de NMBS is rond. Een roadshow door de provincies resulteerde nog in enkele wijzigingen aan de eerste versie. Meer steden krijgen vanaf 14 december een verbinding met de luchthaven, er komen meer en beter gespreide verbindingen met Brussel en de verbinding met Nederland wordt verbeterd. Het vervoersplan kan je hier consulteren.

Het huidige vervoersplan dateert van mei 1998 en was dringend aan vervanging toe. Het aantal reizigers steeg in die periode met 70 procent, bijna een op de drie treinen reed niet meer gecadanseerd (niet meer op regelmatige tijdstippen) en door de versterkte veiligheidssystemen en -procedures hebben de treinen meer tijd nodig. Bovendien is het aantal infrastructuurwerken de jongste vijf jaar verdubbeld.

Het nieuwe plan geldt tot 2017. Ten opzichte van de eerste versie werd nog voor een jaarlijkse meerkost van 7,3 miljoen aan wijzigingen gerealiseerd.

Twintig bijkomende steden krijgen vanaf medio december een rechtstreekse verbinding met Brussels Airport, een jaar later worden er dat nog meer. Wat meer en regelmatigere verbindingen betreft, krijgt Gent vier IC-verbindingen per uur, om het kwartier.

Voor de meeste provinciehoofdsteden is er een verbetering of blijft het min of meer gelijk op het vlak van de eerste en laatste treinen naar en van Brussel - op de eerste plannen was hier kritiek gerezen. Enkel Waver gaat erop achteruit.

"Er verdwijnen geen lijnen, wel zijn er aanpassingen aan de dienstregeling en frequenties", besloot topman Jo Cornu. De regering moet het vervoersplan finaal goedkeuren.

Beneluxtrein
Goed nieuws voor wie dagelijks naar Nederland spoort. Vanaf eind dit jaar zal de Beneluxtrein opnieuw tot in Amsterdam rijden. Toen de Beneluxtrein na het debacle met de Fyra opnieuw ingevoerd werd, reed deze niet langer tot in de Nederlandse hoofdstad, maar enkel tot in Den Haag. Daar moesten de reizigers overstappen.

Momenteel rijdt de Beneluxtrein (IC) 12 keer tussen Brussel en Den Haag. Met de nieuwe dienstregeling, die op 14 december ingaat, komen er vier verbindingen bij. Dat geeft dus 16 IC-verbindingen per dag tot Amsterdam. De trein zal bovendien voortaan ook halt houden bij Brussels Airport.

Voorts blijven de 12 dagelijkse verbindingen met de Thalys tussen beide hoofdsteden, alsook de 16 stoptreinen tussen Antwerpen en Roosendaal.

Eind 2015 komen er nog twee extra verbindingen met de Thalys bij. Nog een jaar later komen daar twee Eurostarverbindingen tussen Londen en Amsterdam bij, die ook in Antwerpen en Brussel zullen stoppen.

Laatste vernieuwing eind 2016 ten slotte, is een wijziging van het traject van de IC-verbinding. De Beneluxtrein zal op het traject na Antwerpen niet langer via de Nederlandste stations Roosendaal en Dordrecht sporen, maar via het station Noorderkempen in Brecht, en vervolgens het Nederlandse Breda.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234