Zaterdag 28/11/2020

Consument

Nieuwe Delhaize-‘superkaart’ niet zo voordelig als ze lijkt: ‘Pas goedkoper dan Colruyt vanaf 500 euro per maand’

Beeld Joel Hoylaerts/Photo News

Bij haar lancering begin deze maand leek de SuperPlus-kaart van Delhaize een splinterbom te worden in de prijzenoorlog tussen de supermarkten. Daarbij dreigden zelfs de laagste prijzen van Colruyt te sneuvelen. Goed nieuws voor u als consument? Zo’n vaart loopt het niet, blijkt uit onze vergelijkende test. Kortingsexpert Gunther Devisch geeft uitleg.

Voor de lancering van de Delhaize SuperPlus-kaart bestond binnen de gemeenschap van promojagers en kortingkenners geen twijfel over de beste getrouwheidskaart in de Belgische supermarkten: “De Xtra-kaart van Colruyt”, stelt kortingsexpert Gunther Devisch van de website en Facebookgroep Promojagers stellig. “Géén bonnen bijhouden of punten verzamelen; gewoon je kaart of app aan de kassa tonen en alle kortingen worden vanzelf verrekend. Zeker qua gebruiksvriendelijkheid lijkt het me voor andere supermarkten onmogelijk beter te doen. Ik heb de nieuwe Delhaize-kaart al grondig bestudeerd en het vergt toch wat tijd en stappen om je als klant te registreren . Ook de ‘spelregels’ zitten — voor wat nog steeds maar een getrouwheidskaart is — best ingewikkeld in elkaar.”

Klanten bij Delhaize krijgen 5 tot 15% korting op gezonde producten met een Nutri-Score A of B. Gunther Devisch: “Om van die maximale Nutri-Boost-korting van 15% te genieten, moet je al minstens 500 euro per maand spenderen bij Delhaize”Beeld Benny Proot

Twee wapens

Al draait het natuurlijk vooral om de cijfertjes op het kassaticket. Delhaize kende de SuperPlus-kaart een arsenaal aan voordelen toe. Als klant kun je nog steeds punten sparen, maar krijg je onder de noemer Nutri-Boost ook 5 tot 15% korting op gezonde producten met een Nutri-Score A of B, waaronder alle groenten en fruit. Met de Promo-Boost — het tweede wapen — worden de folderpromoties nog aantrekkelijker gemaakt en krijg je als klant mét kaart ongeziene kortingen bij de aankoop van andere voedingswaren. Zo ontvang je bijvoorbeeld geen 20 maar 30% korting bij de aankoop van een product, of 70% in plaats van de voorziene 50% op het tweede product.

Kortom: op het eerste gezicht lijkt Delhaize stevig in de nek van Colruyt te gaan hijgen. Maar is dat ook zo in de praktijk? “Ik zie toch enkele drempeltjes”, zegt Devisch. “Om van die maximale Nutri-Boost-korting van 15% te genieten, moet je al minstens 500 euro per maand spenderen bij Delhaize. Welk koppel haalt dat? Zelfs voor gezinnen met kinderen — die meestal prijsbewuster winkelen — vind ik dat weinig realistisch. Een bedrag tussen 200 en 500 euro, waarvoor je 10% Nutri-Boost-korting krijgt, lijkt me haalbaarder. Maar ook dan ben je haast verplicht om alleen nog bij Delhaize te gaan. Terwijl heel wat Belgen in verschillende supermarkten winkelen. Merkproducten halen ze bijvoorbeeld in Colruyt, huismerken in andere warenhuizen.”

In de Promo-Boost-korting ziet Gunther Devisch dan weer een kopie van Colruyts bekende stapelkorting: “Los van de laagste prijs die Colruyt garandeert, pakt het ook met veel én opvallende stapelkortingen uit. Zo kreeg je afgelopen week een stapelkorting van 40% bij aankoop van 24 flessen plat water van Nestlé Pure Life (1,5 l, red.), waardoor je maar 9,76 euro of 0,40 euro per fles betaalde. Delhaize gaf een Promo-Boost-korting van 35%: 11,97 euro of 0,49 euro per fles. Of wat denk je van 40% korting op Pampers bij Colruyt, vanaf vier verpakkingen? Eerlijk: ik denk niet dat vaste Colruyt-klanten zich snel door dit soort voorbeelden zullen laten verleiden. Maar misschien spreekt het prijsverschil van een volle winkelkar me wel tegen?”

Punten sparen levert amper iets op

In de prijzenstrijd tussen de supermarkten zijn het vooral De Grote Drie — Colruyt, Delhaize en Carrefour — die hun getrouwheidskaart als speerpunt uitspelen. “Carrefour en Delhaize deden dat tot nu toe altijd wat met de handrem op, met als grootste ‘voordeel’ het sparen van punten”, zegt Devisch. “Alleen, en dat geldt voor beide warenhuizen, heb je als klant 500 punten nodig om één kortingsbon van 5 euro bijeen te sparen. Daarvoor moet je maar liefst 1.000 euro uitgeven aangezien je per 2 euro die je spendeert maar 1 punt krijgt. Uiteraard kan je sneller punten verzamelen met kortingsbonnen voor specifieke producten, maar niet elk product in dat aanbod is ‘persoonlijk’ of hoogstnodig.”

PRAKTIJKTEST: WAT ZEGT DE VOLLE WINKELKAR?

We namen de proef op de som en deden tweemaal online boodschappen — zoals dat in coronatijden past —, waarna we die gingen oppikken bij de afhaaldiensten Collect&Go (Colruyt) en Collect (Delhaize). 

In beide gevallen vulden we onze winkelkar met dezelfde dertig doordeweekse voedingsproducten. Daarbij niet alleen gezonde producten met een NutriScore A en B, waarop de nieuwe SuperPlus-kaart sowieso minstens 5% korting geeft — maar ook wat ‘ongezondere’ zoals chips, hazelnootpasta, tomatenketchup en gehakt. Daarnaast kochten we van sommige producten bewust meerdere stuks, zodat de stapelkorting van Colruyt geregeld kon schitteren. Al werd die toch meer dan eens gecounterd door de nieuwe Promo-Boost-korting van Delhaize.

Onze winkelkar met dezelfde dertig doordeweekse voedingsproductenBeeld Joel Hoylaerts

Hoe de vergelijking afliep? Bij de eerste rekenronde, waarbij Delhaizeklanten 5% korting op gezonde producten krijgen als ze voor minder dan 200 euro boodschappen doen per maand, blijft Colruyt de goedkoopste: 101,98 euro tegenover 104,56 euro bij Delhaize. Een verschil dus van 2,58 euro.

Pas vanaf een korting van 10%, voor Delhaize-klanten die maandelijks tussen 200 en 500 euro spenderen, benadert de eindafrekening (102,27 euro) die van Colruyt. Om met de korting van 15% en een totaal van 99,96 euro 2 euro onder de afrekening van Colruyt te duiken. Daarvoor moet je wel minstens 500 euro per maand bij Delhaize spenderen via de nieuwe Super Plus-kaart.

Producten met Promo-Boost-kortingBeeld Joel Hoylaerts

Geen cumul

Opvallend in dat nieuwe SuperPlussysteem is dat je als klant nooit de Nutri-Boost- en de Promo-Boost-korting tegelijk ontvangt. Bij producten met Promo-Boost-korting — in ons voorbeeld de bio-bananen, Pink Ladyappelen en diepvriesfrieten — valt de Nutri-Boost-korting automatisch weg. Mochten beide kortingen wel worden gecumuleerd, dan zou Delhaize al met de 5% Nutri-Score-korting iets goedkoper uitvallen dan Colruyt.

Totaalprijs bij ColruytBeeld rv
Totaalprijs bij DelhaizeBeeld rv

Zelfs Lidl heeft klantenkaart

Zowat elke warenhuisketen in ons land heeft intussen een getrouwheidskaart. “Behalve Aldi, dat sowieso scherpe prijzen hanteert”, zegt kortingsexpert Gunther Devisch van Promojagers. “Ook de kaart van Lidl is vrij nieuw en enkel in digitale vorm, als app op je smartphone, verkrijgbaar. Daarop ontvang je wekelijks kortingsbonnen voor bepaalde producten en belooft Lidl tot maximaal 10 euro voordeel per week. En het moet gezegd: zelfs zonder specifiek naar die producten op zoek te gaan, bemerkte ik onlangs bij een bezoek aan Lidl een mooie nettokorting van 9 euro op mijn kassaticket.”

* Vanaf €500 boodschappen per maand bij Delhaize (15% Nutri-Boost-korting) in vergelijking met de Colruyt Xtrakaart en andere promoties voor eenzelfde winkelkar. Prijzen genoteerd op 13 oktober. Voor sommige producten golden toen tijdelijke promoties. Alle mogelijke kortingen zijn mee verrekend in de prijzentabel. De vermelde Colruytprijzen zijn die van Asse (Vlaams-Brabant); Delhaize hanteert nationale prijzen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234