Zondag 19/09/2021

NieuwsGezondheid

Nieuwe campagne moet zorgen voor rijk der vrijheid zonder soa’s

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

In de jaren voor de coronacrisis nam het aantal vastgestelde seksueel overdraagbare aandoeningen in België flink toe. Een nieuwe campagne van expertisecentrum Sensoa moet ervoor zorgen dat die cijfers na het einde van de afstandsmaatregelen niet opnieuw stijgen. ‘Soatests kunnen veel leed voorkomen.’

De lockdown is achter de rug, de zomervakantie komt eraan en straks kan ook de anderhalvemeterregel sneuvelen. Veel mensen kunnen niet wachten om het rijk der vrijheid te betreden, maar Sensoa maakt zich zorgen over de toename van seksuele contacten die daarmee gepaard gaat. Tussen 2017 en 2019 nam het aantal vastgestelde soa’s in België namelijk flink toe. Chlamydia bleef de ‘populairste’ soa, de incidentie van de aandoening groeide in de bestudeerde periode van 82,2 tot 94 per 100.000 inwoners. Het aantal bevestigde gevallen van gonorroe steeg dan weer van 22 tot 32 per 100.000 Belgen. Voor syfilis werden gelijkaardige cijfers vastgesteld.

Volgens Sensoa liepen tijdens de coronacrisis minder mensen een soa op, maar bracht de pandemie onze seksuele gezondheid toch in gevaar: er waren de afgelopen maanden minder routineonderzoeken waardoor soa’s minder vaak ‘toevallig’ ontdekt werden. Met de campagne #NuZijnWeZeker wil het expertisecentrum er daarom voor zorgen dat het naderende rijk der vrijheid er een met minder genitale wratten, schaamluizen of schurft wordt. In vier geanimeerde video’s getuigen mensen over hoe een soatest hun zekerheid bracht. Sensoa hoopt dat de beelden ervoor zullen zorgen dat meer mensen straks een arts raadplegen om seksuele gezondheidsrisico’s te vermijden.

Opvallend is dat het expertisecentrum zich niet alleen tot onervaren jongeren richt, maar met de campagne ook zogenaamde ‘herintreders’ wil bereiken. Het gaat daarbij om iets oudere mensen die na lange tijd weer beginnen daten en soms het belang van condooms of soatests vergeten. Volgens Sensoa is het belangrijk om een zo breed mogelijke groep mensen te bereiken omdat soa’s soms grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Zo kan chlamydia een negatieve impact hebben op de vruchtbaarheid van vrouwen.

Sensoa’s campagne beperkt zich niet tot de geanimeerde video’s. In de komende tijd zullen influencers als Jamilla Baidou en Mariam Hakobyan de boodschap van het expertisecentrum aankaarten op sociale media. Daarnaast zal website Maison Slash getuigenissen brengen van volwassenen die ooit een soa hadden. Zo hoopt Sensoa het taboe rond seksuele gezondheid te doorbreken bij verschillende doelgroepen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234