Vrijdag 25/06/2021

Update

Nieuwe Brabantse tramlijnen tegen 2020 operationeel

Minister Hilde Crevits. Beeld BELGA
Minister Hilde Crevits.Beeld BELGA

De drie prioritaire tramverbindingen die De Lijn rond de hoofdstad wil realiseren, moeten operationeel zijn in 2020. Het gaat om de trajecten Brussel-Brussels Airport, Brussel-Willebroek via de A12 en het eerste stuk van een tramtracé dat de noordrand van het hoofdstedelijk gewest moet volgen. Kostenplaatje van deze eerste fase is een investering van 500 miljoen euro, naast een jaarlijkse exploitatiekost van 32 miljoen euro.

De Lijn Vlaams-Brabant stelde de eerste fase van 'Brabantnet' voor, de gewenste tramontsluiting van Brussel met vier tramlijnen die moeten aansluiten op het Brusselse openbaarvervoernet van de MIVB. Drie deeltracés van de plannen krijgen nu prioriteit op basis van een maatschappelijke kosten-batenanalyse. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits had eerder op de dag de resultaten van de analyse voorgesteld aan haar collega's in de Vlaamse regering.

De drie deeltrajecten werden geselecteerd op basis van die analyse. De baten liggen er over een periode van 30 jaar het hoogst ten opzichte van de kosten. Voor Brussel-Willebroek en Jette-Zaventem liggen de baten dubbel zo hoog, voor de lijn Brussel-luchthaven 2,5 maal zo hoog. "De investeringskost bedraagt 500 miljoen euro en de exploitatie kost 32 miljoen euro per jaar. Voor die kost krijgen we dus maatschappelijk het dubbele meer", zegt Joost Swinnen, projectverantwoordelijke van Brabantnet.

Beslissing
"We willen de tramlijnen in 2020 in exploitatie nemen", voegt Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant, toe. Het plan-Mer (milieueffectenrapport) moet in de zomer goedgekeurd worden, de tracéstudies zijn afgerond en worden nu nagekeken. In het najaar van 2013 hoopt De Lijn dat de Vlaamse regering de beslissing neemt voor het project. In 2017 zouden de stedenbouwkundige vergunningen rond moeten zijn en zou de bouw starten.

Brabantnet gaat uit van vier lijnen - voor elk van de vier lijnen zijn de baten groter dan de kosten. Volgens Van Looy zijn de vier tramlijnen "missing links" van het openbaar vervoer rond Brussel. Zij moeten een aanvulling zijn voor het GEN-spoornet, het Gewestelijk Expresnet. Het ging initieel om de zogenaamde tangentiële verbinding die de noordrand van Brussel volgt (Jette tot Tervuren), een tramverbinding Brussel-Boom langsheen de A12, een verbinding tussen Brussel en Ninove/Gooik via de Ninoofsesteenweg en tenslotte een tram die via de luchthaven tot Heist-op-den-Berg zou gaan via de Haachtsesteenweg.

Infrastructuur
Voor elk van de vier lijnen zijn de baten groter dan de kosten. De tangentiële verbinding zou het duurst zijn omdat er veel nieuwe infrastructuur nodig is, maar dat wordt gecompenseerd door de grote vraag naar vervoer in die streek langsheen de verzadigde Brusselse ring.

De aftakking Eizeringen-Leerbeek en het traject Haacht-Heist-op-Berg zijn uit de plannen verdwenen omdat de kosten te hoog zijn. De resterende tracés blijven in de running en worden verder onderzocht. Ze zouden ten vroegste in 2025 gerealiseerd kunnen worden. Het gaat om Ninove-Brussel, Haacht-Brussel, Willebroek-Boom, inclusief aftakking naar Bornem, en het zuidelijke deel van de tangentiële verbinding (Zaventem-Tervuren).

Inwoners van de streek zullen nu geïnformeerd worden via informatietentoonstellingen. Die zijn in mei en juni gepland en doen de gemeenten Vilvoorde, Grimbergen, Zaventem, Tervuren, Haacht, Meise, Lennik en Dilbeek aan. Tussen mei en en augustus blijft er overleg met de lokale overheden over de tracés en fasering.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234