Dinsdag 15/06/2021

Nieuwe 'Bavaria Babes' op EK?

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Zegt de naam Bavaria u nog iets? Juist ja, dat Nederlands biermerk dat tijdens het WK 2010 furore maakte met de 'Dutch Dress'. Het oranje jurkje werd door de FIFA prompt uit de stadions geweerd, omdat Bavaria geen commerciële partner is van de wereldvoetbalbond. Bavaria heeft zich echter duidelijk niet uit het lood laten slaan want voor het EK 2012 plannen de Nederlandse bierproducenten een gelijkaardige stunt.

Het Europees kampioenschap voetbal deze zomer is voor biermerk Bavaria opnieuw de uitgelezen mogelijkheid om haar product in de schijnwerpers te plaatsen. Net als op het WK twee jaar geleden, willen de Nederlanders dat doen met een jurkje. Daarvoor sprak het bedrijf de ontwerpsters Truus en Riet Spijkers aan.

Bavaria koos voor de zusjes omdat zij "een perfect voorbeeld zijn van een eigenzinnig en kwalitatief product van Nederlandse bodem", stelt directielid Peer Swinkels. "De creaties hebben een eigen gezicht dat past bij de moderne vrouw. Elke twee jaar verandert de tenue van het Nederlands elftal, de mode verandert ook snel en daarom hebben we topdesigners gevraagd het jurkje te ontwerpen."

Het duo was niet meteen happig. "Moeten we dat doen?", vroegen ze zich af. "Wat hebben wij nu met het EK? En wat met bier? En vooral: wat heeft voetbal met vrouwen te maken? Wij ontwerpen immers voor de sterke vrouw."

Na verloop van tijd zagen beide Spijkers het licht. "Bij voetbal kan soms een rare sfeer hangen. De mannen hebben vrouwen nodig om hen in toom te houden. Een mannelijke voetbalsupporter is een gentleman en geen hooligan als er een goedgeklede vrouw naast hem staat", besluiten ze.

Bavaria Babes
Op het WK 2010 in Zuid-Afrika zorgde Bavaria voor een promotiestunt met de 'Dutch Dress'. Tijdens de wedstrijd tussen Nederland en Denemarken werden 36 vrouwen, getooid in een Bavariajurk, op bevel van de FIFA uit het stadion gezet. Dankzij deze 'Bavaria Babes' haalde het biermerk de internationale pers.

Volgens de FIFA waren de meisjes schuldig aan ambushmarketing door in de jurkjes sluikreclame te maken voor Bavaria, dat geen commerciële partner is van de FIFA. Uiteindelijk troffen beide partijen een schikking, zodat er geen proces hoefde te komen.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234