Zaterdag 03/12/2022

Nieuw werk uit Aalst wint Koninklijk Landjuweel

'De aft' van Yves De Pauw werd gelauwerd wegens 'puur, zuiver spel'

Brussel

Van onze verslaggever

Wilfried Eetezonne

Drie flessen champagne stonden afgelopen zaterdag te wachten in het Vlaams Centrum voor Amateurkunsten op de laureaten van het 69ste Koninklijk Landjuweel. Uiteindelijk schoot het Toneelatelier Aalst de hoofdvogel af met hun creatie De aft, geschreven en geregisseerd door Yves De Pauw. Het Koninklijk Landjuweeltoernooi is de belangrijkste wedstrijd voor amateurtoneel in Vlaanderen.

De thriller De aft vertelt het verhaal van vier mannen die besluiten collectief zelfmoord te plegen omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze hun geliefden niet gelukkig kunnen maken. De jury loofde vooral "de precisie in de tekening van de personages, de scenografie in functie van de thematiek, de essentie zonder franje en het pure, zuivere spel zoals de sterke tekst spontaan evoceert".

Voor een tevreden De Pauw, die als professioneel acteur samenwerkte met onder andere Dito Dito, was het al een verrassing dat zijn productie werd genomineerd en nog meer dat ze ook nog won. "Ik wist eerlijk gezegd eerst niet wat het Landjuweel was", zegt hij. "Het was de groep zelf die voorstelde om ons kandidaat te stellen."

Voor De aft werd het tweemaal feest, want Patrick Matthieu - die in de voorstelling de rol van Luc neerzet - kreeg een eervolle vermelding als beste acteur. Ook Het verhaal van de dierentuin, een stuk van Edward Albee in een regie van Ward Rooze, door Theater Argus uit Sint-Niklaas, werd laureaat vanwege "de uitzonderlijke gaafheid waarmee deze absurdistische eenakter op alle echelons werd gespeeld".

De 69ste editie van het Landjuweel was volgens voorzitter Stefaan van Craeynest een scharniermoment na de controversiële editie van vorig jaar, toen er geen winnaar was. Dit jaar was het dan ook voor het eerst dat er volgens een gemoderniseerd reglement en een andere selectieprocedure gewerkt werd. "We kunnen niet ontkennen dat het dit jaar veel beter was", aldus Van Craeynest. "De gezelschappen hebben hun stukken veel duidelijker gekozen in functie van de cast of gekeken naar de actualiteitswaarde van stukken. Er waren zeer gedurfde, vernieuwende producties en bewerkingen bij zoals bijvoorbeeld Festen door het Campustheater van Leuven."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234