Woensdag 23/10/2019

Mobiliteit

Nieuw vervoersbedrijf voor Antwerpen: zet N-VA De Lijn buitenspel?

Een Antwerpse bus van De Lijn.

Eén vervoersbedrijf dat alle transportmiddelen in en rond Antwerpen beheert. Met dat voorstel geeft N-VA een verregaande invulling aan de geplande hervorming van het openbaar vervoer.

Hoe zorg je ervoor dat deelfietsen, bussen en trams perfect aansluiten op de andere vervoersmiddelen in en rond de stad? Simpel: je gooit ze allemaal samen in een nieuw Antwerps vervoersbedrijf. Een bedrijf dat eigen budgetten krijgt en in eigen gouw de lakens uitdeelt aan de NMBS en De Lijn. Dat is, kort gezegd, het voorstel dat de Antwerpse N-VA in Gazet van Antwerpen lanceert.

In principe doet ze daarmee wat Vlaanderen vraagt. De regering besliste in 2015 namelijk om komaf te maken met het concept 'basismobiliteit', waarbij elke Vlaming in de buurt van zijn deur een halte van De Lijn moest hebben. In plaats daarvan komt de 'basisbereikbaarheid', waarbij De Lijn samen met lokale besturen een nieuw vervoersnetwerk uittekent op basis van de vraag.

Concreet wordt Vlaanderen opgedeeld in negentien vervoersregio's, waaronder de Antwerpse. Daarin zitten de burgemeesters van alle lokale gemeenten, maar ook De Lijn, de NMBS en andere mobiliteitsorganisaties. Intussen blijven de treinen als ruggengraat van ons openbaar vervoer in handen van de nationale NMBS, en de grote buslijnen (het 'aanvullende net') op Vlaams niveau van De Lijn.

Kakofonie

Hamvraag is: hoe organiseer je het lokale vervoer op maat? Specialisten vrezen al langer dat de vervoersregio een kakofonie wordt van tegengestelde belangen. De stad wil misschien dat er meer trams rijden tussen rand en stad. Maar willen de randgemeenten dat ook? Inspraak dreigt te verzanden in ruzie en stilstand.

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) wil de regie in handen geven van een nieuw Antwerps vervoersbedrijf. "Dit is een verdere evolutie van de vervoersregio", zegt hij. "Via het vervoersbedrijf kunnen we meer realiseren dan nu. Zo kunnen we eigen prioriteiten stellen en die ook sneller realiseren. En we kunnen alles slimmer in elkaar passen."

Opmerkelijk: Kennis wil het bedrijf ook meer bevoegdheden geven dan oorspronkelijk gepland. Als het van hem afhangt, krijgt Antwerpen zeggenschap over de S-treinen van de NMBS en de grote buslijnen van De Lijn. Het budget dat De Lijn en de NMBS daar elk jaar instoppen, moet dan ook overkomen naar Antwerpen.

Als alles goed gaat, waant de Antwerpse reiziger zich straks in Londen. Daar is Transport for Londen nu ook al verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de stad en de agglomeratie. Bedoeling is dat de Antwerpse City Pass, het universele vervoersbewijs, even populair wordt als de Londense Oyster Card.

Exit De Lijn?

Antwerps mobiliteitsexpert Herman Welter spreekt van een strategische zet. "In wezen heeft De Lijn de Antwerpse vervoersregio al opgericht. Het verschil is dat N-VA dat nu zelf in handen wil nemen", zegt hij. De facto wordt De Lijn zo buitenspel gezet, klinkt het. "De N-VA wil van De Lijn af. Daar is het om te doen."

Volgens Kennis wordt De Lijn niet uitgekleed, maar krijgt ze wel een andere rol. "De Lijn kan perfect een aantal dingen op Vlaams niveau blijven doen. Als een soort onderaannemer van de vervoersregio", zegt hij. "Op voorwaarde dat ze kwaliteit levert, natuurlijk."

Op dit moment levert De Lijn die niet altijd, klinkt het. Zo verwijst Kennis naar de reisinformatie in Antwerpen. Vorige week bracht De Lijn dat in orde, terwijl de stad daar al lang op aandrong. "Er is lang getreuzeld", zegt hij.

Coalitiepartner CD&V reageert kritisch. N-VA is op Antwerps en Vlaams niveau bevoegd voor De Lijn. Met Marc Descheemaecker levert ze ook de voorzitter. "Wat we nodig hebben, is geen nieuw bedrijf, maar wel meer budget van minister Ben Weyts", zegt Vlaams Parlementslid Dirk de Kort (CD&V).

Ook reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) hekelt de houding van N-VA. "Als een partij alle bevoegden levert en toch constateert dat De Lijn niet deftig functioneert, dan moet ze dringend in eigen boezem kijken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234