Zaterdag 17/08/2019

Nieuw venster op een open geest

Zijn korte leven lang stond Jimi Hendrix bekend om zijn beroerde zakeninstinct, maar postuum floreren zijn zaakjes beter dan ooit. Een maand geleden stootte zijn 'nieuwe' single 'Somewhere' zelfs Adele van de troon in de Amerikaanse hitlijst.

Jimi Hendrix lééft! Vreemd genoeg doet hij dat vanuit het graf. Vandaag, ruim veertig jaar na zijn ontijdige dood, ligt opnieuw nooit eerder uitgebracht werk van de linkshandige gitaarlegende in de rekken. Elke scepticus slaakt nu ongetwijfeld een zucht: over de jaren heen werd zo grondig geschraapt in het vat met Hendrix' archiefmateriaal dat je inmiddels los door de bodem ziet. Die argwaan wordt natuurlijk royaal gevoed door de schimmige bootlegs en blunders uit het verleden. Op cd's als Voodoo Soup, Midnight Lightning en Crash Landing werden zomaar begeleidingstracks gewist van authentieke opnames, achteloos zangkoortjes op tape geflanst of drums door een inferieure buitenstaander ingespeeld. Poenpakkers en geschiedvervalsers zwermden als aasgieren rond het graf van Hendrix.

Maar na jarenlang procederen, hebben de erven Hendrix alle mastertapes in hun bezit. Zij zijn er heilig overtuigd dat People, Hell and Angels een eerherstel is dat elke fan zal verrassen. Die plaat bundelt een dozijn onuitgebrachte opnames die Jimi Hendrix inblikte tussen 1968 en 1970. Oorspronkelijk zouden de songs verschijnen op First Days of the New Rising Sun, de opvolger van Hendrix' legendarische Electric Ladyland uit 1968. Maar diens laatste avondmaal van wijn en slaappillen strooide roet in het eten. Een overdosis werd Hendrix fataal op 18 september 1970. Hij was amper 27 jaar oud.

Anonieme gitaarheld

"De meeste songs kennen de rabiate fans wel. Maar niét in deze uitzonderlijke versies", glundert Eddie Kramer, de man achter de opnames en in de sixties was hij al technicus en producer van Hendrix. Verder verdiende hij zijn sporen bij Led Zeppelin, The Beatles, Rolling Stones, David Bowie of Kiss. En vandaag reist hij de wereld rond als spreekbuis van The Family, zoals de beheerders van Hendrix' erfenis zichzelf noemen: Kramer zelf, Hendrix' halfzuster Janie en archivaris John McDermott.

De woorden van Kramer klinken misschien als een aalglad marketingpraatje in de oren. Maar zelfs de hardnekkigste non-believers moesten hun wantrouwen laten varen na een bezoek aan de Londense club Bag O'Nails, waar People, Hell and Angels een maand geleden voorgesteld werd. Een symbolische ontmoetingsplaats: in deze voormalige keet in Soho zagen een handvol Beatles, Eric Clapton, Pete Townshend en Jeff Beck de vingervlugge gitaarheld eind jaren zestig voor het eerst aan het werk. "We kozen voor deze club omdat Jimi daar als anonieme gitaarheld de aanwezigen van hun sokken blies. Ook deze plaat is bedoeld om zijn genie te belichten, eerder dan zijn status als superster te bevestigen. Deze songs openen een nieuw venster op zijn open geest."

Mierenneuker

De plaat focust op de allereerste studiosessie van Band of Gypsys, zijn groep met Billy Cox en Buddy Miles. Verder krijg je opnames met vrienden te horen, zoals de superieure bassist Stephen Stills, en de muzikale experimenten na het ontmantelen van zijn vroegere, legendarische groep The Jimi Hendrix Experience. "Je hoort hem in alle songs zoeken en zichzelf overstijgen", legt Kramer uit. "In de jaren na zijn dood ging iedereen ervan uit dat Jimi een junk was die leefde zoals hij stierf: omgeven door drank en pillen. Maar ik herinner hem als een gedreven artiest."

Kramers grootste bekommernis blijft om de erven Hendrix op te heffen van elke verdenking. "Valley of the Neptunes uit 2010 en deze plaat slaan een mea culpa voor de hebzucht van vroeger en zetten de fouten uit het verleden recht", meent hij. "De reden waarom dit eerherstel zo lang op zich liet wachten, was omdat we een volmaakte en voldragen plaat wilden. Jimi was zelf een mierenneuker: als een bepaalde sound hem niet zinde, was er geen land te bezeilen met hem. Door die drang naar perfectie klinken alle platen voor zijn dood dan ook voortreffelijk. Voor minder wilde ik het nu niet doen."

Er zit nog heel wat onuitgegeven werk van Jimi Hendrix in de pijplijn, weet Kramer trouwens te vertellen. "We hoeven niet eens te duiken naar parels: ze zijn vanzelf komen bovendrijven. Jimi's inspiratie was onuitputtelijk. Urenlang sloeg hij zijn kampen op in elke onafhankelijke opnamestudio die hij onderweg tegenkwam. Ik denk dat de erven Hendrix intussen bijna alle opnames ter wereld in hun bezit hebben. Maar het verzamelen was geen makkie. Eén man hield jarenlang beslag op een zestigtal opnames, omdat Hendrix een telefoonrekening nooit betaald had (lacht). We hebben alles gelukkig in der minne kunnen regelen."

Er is ook nog altijd grote vraag naar Hendrix, geeft de markt aan. Al decennia worden er jaarlijks zo'n miljoen platen verkocht van de gitaarvirtuoos. En ook op vinyl blijkt hij een sterkhouder. Vijftigduizend reissues wisselden van eigenaar, sinds het Nederlandse Music on Vinyl zich recent ging bemoeien met de heruitgave - goed voor een platina plaat. Simultaan met de release van People, Hell and Angels verschijnen trouwens de eerste twee werkstukken van Hendrix opnieuw op vinyl: Are You Experienced en Axis: Bold as Love. Die laatste plaat wordt de dertiende Hendrix-uitgave van het Nederlandse label.

Tapes oppoetsen

Wat zou Hendrix eigenlijk zélf gevonden hebben van die oneindige stroom reissues en oplapwerkjes, willen we van Kramer weten. "Hij zou ons zijn zegen geven. Je mag gerust weten dat ik momenteel bezig ben met een liveplaat van Jimi. Hij klinkt fantastisch, de songs zijn sterk, maar de opnametechnieken stonden in de sixties nog in hun kinderschoenen. Daardoor is het resultaat beneden zijn waardigheid. Met moderne processen kun je die tapes voldoende oppoetsen zonder te prutsen met de eigenlijke opnames. Ik ben ervan overtuigd dat Jimi Hendrix die technische vooruitgang te gek zou vinden. Man, volgens mij zou hij zelfs verliéfd zijn op de 21ste eeuw!"

People, Hell and Angels is verschenen bij LLC/Sony/BMG.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden