Maandag 24/02/2020

Nieuw seizoen NTGent ‘midden in de kunsten’

Een eigenzinnige adaptatie van de operaklassieker Aida, een reeks repertoireoefeningen op basis van het oeuvre van Hugo Claus en een nieuw stuk van Oscar van den Boogaard in coproductie met STAN en de B-architecten: in zijn eerste seizoen als artistiek leider bij NTGent verkent Wim Opbrouck gretig andere kunstdisciplines. Of: hoe ‘midden in de wereld’, de leuze van zijn voorganger Johan Simons, ‘midden in de kunsten’ wordt. 

Kersvers artistiek directeur Wim Opbrouck stelt programmatie voor

‘Ik mis Johan Simons nu al en vervloek hem hartsgrondig.’ Met die ironische noot begon Wim Opbrouck gisteren zijn allereerste seizoensvoorstelling als artistiek leider van het NTGent. Eindigen deed hij echter met de meezinger ‘Niet bang’ en dat blijkt ook uit zijn ambitieuze programmatie.

Op 1 september 2010 begint het NTGent aan een nieuw hoofdstuk. Vanaf dan hanteert Wim Opbrouck de pen, al zal zijn schriftuur niet zo erg van die van Johan Simons verschillen. De nieuwe artistieke directeur ziet zijn opdracht vooral “als een doorstart en niet als een breuk met wat er in het recente verleden is opgebouwd.” Geen loze woorden, want sinds een paar jaar gaat het opvallend goed met het Gentse stadstheater. Er werd een schuldenberg van 2,3 miljoen euro weggewerkt, vorig jaar waren er meer dan 100.000 bezoekers en met producties als Platform, Opening Night en Tien geboden maakte Simons zijn mission statement ‘midden in de wereld’ helemaal waar. “Wat gebeurt er meestal wanneer een nieuw artistiek leider wordt aangesteld?” aldus Opbrouck. “De schouwburg wordt verbouwd, de acteurs buitengesmeten: complete tabula rasa. Daar kies ik expliciet niet voor.” Vandaar ook Opbroucks beslissing de komende jaren nog voorstellingen te laten zien uit de periode-Simons.

Toch wil de kersverse artistiek leider, die ook blijft acteren in het NTGent, andere accenten leggen. ‘Midden in de wereld’ moet ‘midden in de kunsten’ worden. Het seizoen 2010-2011 oogt dan ook behoorlijk multidisciplinair. Dat begint al bij de openingsproductie. Christoph Homberger, Wim Opbrouck en Johan Simons bewerkten Aida, de operaklassieker van Verdi, tot een heel eigen stuk waarin acteurs, figuranten en NTGent-medewerkers een gelegenheidskoor vormen en ook het publiek aangemoedigd wordt om deel te nemen. Voor het eerst werkt het Gentse stadstheater ook samen met regisseur Eric De Volder en toneelgroep Ceremonia. Het resultaat is een bewerking van Woyzeck, het gelijknamige stuk van Georg Büchner, waarvoor componist Dominique Pauwels een nieuwe score schrijft. Staan verder nog op het programma: het repertoirestuk Kinderen van de zon, in een regie van Ivo Van Hove en in samenwerking met Toneelgroep Amsterdam, Decemberhonger, een nieuwe toneeltekst van Oscar van den Boogaard, in coproductie met STAN en in een vormgeving van de B-architecten, Close, een nieuwe dansvoorstelling van Koen Augustijnen, bekend van Les Ballets C de la B, en Nero, een nieuwe monoloog van Peter Verhelst waarbij Wim Opbrouck plaatsneemt in een installatie.

Muziek, dans, installatiekunst, opera. Het is duidelijk: het NTGent verkent volgend seizoen gretig verschillende genres. Ook de nieuwe reeks ‘Clauskamp’ past in die aanpak. Daarbij wagen verschillende acteurs, van binnen en buiten het NTGent, zich aan een aantal repertoireoefeningen op basis van het oeuvre van Hugo Claus, de schrijver die ooit bijna tot artistiek directeur van de schouwburg benoemd werd. Zij gaan niet alleen met Claus’ toneelwerk aan de slag, maar ook met zijn proza en gedichten.

NTGent krijgt er ook nieuw volk bij. An Miller, bekend als Liesje uit de tv-reeks Het eiland en jonge leeuw Lien Wildemeersch vervoegen het acteursensemble - “die gezellige bosklas van acteurs”, aldus Opbrouck - en met de jonge regisseur Julie Van den Berghe legt het stadstheater een artistiek traject van drie jaar af richting grote zaal. Beginnen doet ze met de eerste twee Clauskampen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234