Woensdag 20/10/2021

Nieuw-rechtse denktanks en het heidense gedachtegoed

De meeste moderne rechts-radicale partijen, zoals het Vlaams Blok in Vlaanderen, het Front National in Frankrijk of de Republikaner in Duitsland, doen een beroep op het gedachtegoed van nieuw-rechts, dat zich in Europa georganiseerd heeft in - schijnbaar onafhankelijke - denktanks. In Vlaanderen is dat de stichting Deltapers van Vlaams Blok-voorganger Luc Pauwels, die het blad Teksten, Kommentaren en Studies (TEKOS) uitgeeft. In Frankrijk gaat het om de Groupement de Recherche et d'Etudes pour la Civilisation Européenne (GRECE) van de rechtse filosoof Alain de Benoist, in Duitsland onder meer om de Thule Seminars. Niet alleen onderhouden al deze groepen intense contacten, hun levensbeschouwing is overwegend heidens.

Nieuw-rechts, nuova destra, la nouvelle droite, die neue Rechte ontstond in de jaren zestig in de Parijse universitaire milieus als een poging om het gehavende rechts-radicale gedachtegoed, dat totaal verzwakt uit WOII was gekomen, van een nieuwe ideologische basis te voorzien. De naam nieuw-rechts werd in 1979 voor het eerst in de media gebruikt door Le Monde, maar dook al in 1970 op in Vlaanderen in de teksten van Vlaams Blok-ideoloog en heiden, Roeland Raes.

De strategie van nieuw-rechts was geslepen. De groepen hielden en houden zich officieel niet met politiek bezig, maar richten zich enkel op culturele onderwerpen: filosofie, wetenschap, ecologie, economie... en religie. Nieuw-rechts buigt zich over metapolitiek en gebruikt daartoe 'wetenschappelijke' methoden. Niet met militant geweld, niet met brandstichtingen in vluchtelingencentra willen ze het grote gevaar van een "culturele en biologisch-raciale vervreemding" keren, maar door een voortdurend inwerken op het openbaar discours. De denkers van nieuw-rechts werken daartoe nauw samen met nieuw-heidense groepen. Terwijl de nieuw-rechtse ideologen hun nationalistische en racistische ideeën ingang doen vinden in het conservatieve medialandschap en bij de partijkaders, werken de rechts-heidense groepen in op het links-alternatieve en esoterisch spirituele domein. Strategisch wil nieuw-rechts infiltreren in alle maatschappelijke geledingen - de Franse ideoloog Alain de Benoist noemt dit entrisme.

Nieuw-rechts verzet zich tegen de maakbare mens, tegen de 'mythe' van de gelijkheid, tegen alles wat de natuurlijke orde verstoort

Nieuw-rechts mag dan nieuw klinken, de thema's zijn oud: "De joods-christelijke overheersing van Europa, het heidendom, een met een historisch lot toebedeelde volksgemeenschap, een nieuwe elite, refereren allemaal (...) aan het nazisme of het fascisme", schrijft de Duitse journaliste Antje Schrupp, die de rechts-radicale heidense groepen bestudeerde. In tegenstelling tot het fascisme, dat een massabeweging was, streeft nieuw-rechts naar het ontstaan van een nieuwe culturele elite die staat voor Orde en Traditie, naar het model van de Italiaanse filosoof en fascist Julius Evola, een van de eerste Europese intellectuelen die zich openlijk heiden noemde.

Voor nieuw-rechts is de mens niet gelijk, wat moet blijken uit wetenschappelijke studies over de ongelijkheid tussen levende wezens in de natuur, waar de mens deel van uitmaakt. Nieuw-rechts verzet zich dan ook tegen de maakbare mens, tegen de 'mythe' van de gelijkheid, tegen alles wat de natuurlijke orde verstoort. Omdat het egalitarisme in het Westen doordrongen is van het joods-christelijke denken - alle mensen zijn gelijk voor de éne God - is het enige alternatief het heidendom van de voorchristelijke Europeanen. Het maatschappijmodel van de heidense Indo-Europeanen moet model staan voor de nieuwe orde. Die orde bestaat uit een hiërarchisch kastesysteem met aan de top priesters en intellectuelen (het hoofd), daaronder de krijgers (het hart) en onderaan producenten (de maag). Die hiërarchie staat haaks op de moderne hiërarchie, waarin de producent (de economie) aan de top van de piramide staat. Om de spiritualiteit opnieuw haar leidinggevende rol te geven, moet teruggekeerd worden naar het heidendom, zodat de kloof tussen mensen en goden kan worden gedicht. Mensen zoals Alain de Benoist, Pierre Krebs, of de Vlamingen Robert Steuckers en Luc Pauwels streven naar een Europa waarin de verschillende volkeren als een biocultureel systeem worden beschouwd. De rode draad is het pleidooi voor een Indo-Europese (lees: Arische) maatschappij, en dat in tegenstelling tot de joods-christelijke egalitaristische maatschappij.

In alle blaadjes en verenigingen waarin Vlaams Blok-wegbereider Luc Pauwels zetelde, wordt gepleit voor een blank Europa en de ongelijkheid van de mens

Een van de meest invloedrijke figuren, en graag geziene gast op congressen van TEKOS of van het Franstalige blad Vouloir is de Fransman Alain de Benoist, in 1942 geboren als Fabrice Laroche. In de jaren vijftig was hij al betrokken bij het in 1958 verboden Jeune Nation, dat een bomaanslag had gepleegd op de Assemblée Nationale. Zijn boek Heiden zijn vandaag de dag wordt ruim verspreid op de congressen van TEKOS, in de boekenverkoopdienst van de Werkgroep Traditie, en ligt ter consultatie bij de heidense vzw Triskel van senator Wim Verreycken in Borgerhout.

De Benoist is de gangmaker van GRECE, dat grotendeels verantwoordelijk is voor het ideologische corpus van het Front National. GRECE werd gesticht op 17 januari 1969 en geeft sinds 1973 het blad Eléments uit. In '78 werden nagenoeg alle kaderleden van Eléments redacteur van het Figaro-magazine.

De Vlaamse evenknie van GRECE is TEKOS, het tijdschrift dat tot en met nummer 55 expliciet de samenwerking met de Franse nieuw-rechtse denktank vermeldde. TEKOS zag het levenslicht in 1979-80 en is een uitgave van de vzw Deltapers, die in '65 werd opgericht. TEKOS wordt geleid door Luc Pauwels (1940) - Joris Van Severen-adept - die eind de jaren zeventig een belangrijke rol speelde in de oprichting van het Vlaams Blok, zonder er echter ooit lid van te worden. In zijn woning ontstond trouwens het idee om de radicaal rechtse vleugels van de Volksunie en de daaruit ontstane rechtse splinterpartijtjes te bundelen in één Blok.

Pauwels was al actief in Jeugdbrief (1962) het tijdschrift van Jong Europa, dat een groot onafhankelijk Europa nastreefde op basis van het nationaal-communautarisme, gebouwd op raciale basis. Jeugdbrief was al sterk geïnspireerd door mythologie en Germaanse suprematie. Pauwels werd dan in '63 medestichter van Europafront, samen met Fred Rossaert en Karl van Marcke die wegens hun 'nazisympathieën' uit Jong Europa waren gewipt. In alle blaadjes en verenigingen waarin Pauwels zetelde, wordt gepleit voor een blank Europa en de ongelijkheid van de mens.

In de redactie van TEKOS zetelen onder meer ex-Waffen-SS'er Frans de Hoon (recent overleden, was Vlaams correspondent voor GRECE en medewerker van Periodiek Contact van Hertog Jan van Brabant, een radicale vriendenkring van Vlaamse SS-vrijwilligers), Erik Arckens (studiedienst Vlaams Blok), Dirk Bollen (voormalig medewerker studiedienst Vlaams Blok), Peter Logghe (Voorpost), Hildegonde de Bois (Studie- en Coördinatiecentrum Joris Van Severen), Koen Logghe (Asatru-werkgroep Traditie), Koen Elst (wiens analyse van de islam door het Vlaams Blok als onderbouw werd gebruikt voor hun islamstandpunten) en Guy de Martelaere (van het ecologische, rechts-heidense blad Gwenved). Alain de Benoist en zijn Franse collega Robert Faurisson, een berucht negationist, schrijven er ook teksten voor.

De sympathie van nieuw-rechts voor onderdrukte volkeren dient om de 'onderdrukte identiteit' van de Indo-Europeanen te accentueren

Het tweede congres van TEKOS - Vrij denken. Heiden zijn - in 1981 was uitsluitend op het heidendom gericht. Heidenen zoals Frans de Hoon, Luc Pauwels, Alain de Benoist en de Duitse Sigrid Hunke voerden er het woord. Ook in het blad zelf, dat zich op wel meer thema's dan de religie werpt, komt het heidendom vaak aan bod. Er wordt gewezen op het volksvreemde karakter van het christendom of op het feit dat het christendom een leugen zou zijn. Typisch voor nieuw-rechts en de nieuw-rechtse heidenen is de sympathie voor de onderdrukte volkeren, "wier culturele en religieuze erfenis wordt misbruikt". Op het vierde TEKOS-congres, op 11 november '98, was naast de rechtse ecoloog Richard Hunt, ook het indiaanse opperhoofd Russel Means van de American Indian Movement te gast. Nieuw-rechts tracht zo een link te leggen tussen de onderdrukte volkeren en de 'onderdrukte identiteit' van de Indo-Europeanen.Jan de Zutter

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234