Vrijdag 02/12/2022

Nieuw museum voor Japanse kunst Naast japanse toren en chinees paviljoen

Het Museum voor Japanse kunst, de Japanse Toren en het Chinees Paviljoen vormen voortaan de Musea van het Verre Oosten

Van koetshuis tot vitrine voor Japanse kunst

In de schaduw van de Japanse Toren en het Chinese paviljoen in Laken is een nieuw museum(pje) voor Japanse kunst geopend. De Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) tonen er vanaf morgen wisselende presentaties van hun vermaarde verzameling Japanse kunst, die tot nu toe te weinig het daglicht zag.

Brussel

Eigen berichtgeving

Ward Daenen

W at voortaan het Museum voor Japanse Kunst is, had Leopold II (1835-1909) oorspronkelijk bedoeld als koetshuis voor het cliënteel van het Chinese Paviljoen. De koning-urbanist wou dat paviljoen als luxerestaurant laten uitbaten, maar hij stierf toen het folietje nog in aanbouw was.

Het Chinees paviljoen werd later een museum, het koetshuis bleef dicht. Pas in 1990 konden de KMKG de Regie der Gebouwen overhalen om het koetshuis te renoveren en er de verzameling klassieke Japanse kunst in onder te brengen.

In het nieuwe museum, dat een centrale ruimte en een achttal kabinetjes beslaat, zijn tweehonderd artefacten tentoongesteld. "Dat is slechts een fractie van de 12.000 stukken die onze collectie Japanse kunst rijk is", zegt Chantal Kozyreff, conservator van het museum. "We zullen om de paar maanden wisselende presentaties maken. De gloednieuwe museumkasten zijn speciaal daarvoor ontwikkeld."

Voor zijn eerste presentatie heeft het museum topstukken uit de kast gehaald. In de centrale hal is een tiental imposante wapenrustingen tentoongesteld. Ze dateren van de zeventiende eeuw en later, een periode van vrede en culturele bloei in Japan. "De outfits zijn van een tot dan nooit geziene finesse", zegt Nathalie Vandeperre (KMKG). "Nochtans zou je in vredestijd lagere technische vereisten verwachten. Hier is het omgekeerd."

Het museum toont zwaarden, kimono's en schilderijen, maar de Japanse kunst toont zich vooral groot in de kleine dingen. Neem de veelkleurige houtsnedes. Of gewoon een theesetje. Porseleinen kommen, een bamboe garde en een ivoren lepel: allemaal zijn ze mini, voor op reis. "Die voorwerpjes hebben dat imperfecte, dat 'authentieke', waar wij zo van houden", zegt Vandeperre. "Maar als ze porselein voor de westerse markt maakten, leverden ze enkel perfecte dingen."

Die symmetrische porseleinen borden en vazen die de Oost-Indische Compagnie meebracht naar hier (ze staan te pronken in een belendende vitrine) noemen we vandaag kitsch. Neem ook de inro: gelakte doosjes met bloemen, vogels of andere metaaldecoraties. Mannen hingen ze aan hun gordel en stopten er medicijnen of andere spulletjes in. Er hing ook een tegengewicht aan: netsuke genaamd. Zo'n netsuke, niet veel groter dan een knikker, kan in allerlei vormen gesneden zijn, van goden tot perziken. Ze getuigen van het niveau van de Japanase beeldhouwkunst in de Edoperiode.

De meeste van de tentoongestelde objecten stammen uit die periode. Die begint in 1603, wanneer Edo, het huidige Tokio, het politieke, economische en culturele centrum van Japan wordt, en loopt tot halfweg de negentiende eeuw. Toch is er ook kunst uit vroegere periodes, bijvoorbeeld een opmerkelijk boeddhistisch beeldje uit de Heiaperiode (twaalfde eeuw), dat de KMKG pas hebben gekocht.

Het Museum voor Japanse kunst, de Japanse Toren en het Chinees Paviljoen vormen voortaan de Musea van het Verre Oosten. Om de opening te vieren vindt van 22 tot 26 maart een openingsfeest plaats. Er staan onder meer kendodemonstraties en origami- en ikebana-ateliers (bloemschikkunst) op het programma.

Musea van het Verre Oosten, Van Praetlaan 44, 1020 Brussel. Open van dinsdag tot donderdag van 9.30 uur tot 17 uur, zaterdag, zon- en feestdagen van 10 tot 17 uur. www.kmkg.be of 02/268.16.08.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234