Vrijdag 18/10/2019

Economie

Nieuw mankement Boeing 737 ontdekt: dit keer zijn het de vleugels

Boeing moet honderden vliegtuigen repareren nadat uit inspectie is gebleken dat er fabricagefouten zitten in een vleugelonderdeel. Het defect is ontdekt in de slats, beweegbare kleppen aan de voorzijde van de vleugels, die de luchtweerstand verkleinen of vergroten. 

Boeing heeft geconstateerd dat de slats niet voldoen aan de kwaliteitseisen die daarvoor gelden, zo meldt de Amerikaanse luchtvaartinspectie (FAA). Luchtvaartmaatschappijen hebben van de inspectie tien dagen gekregen om de onderdelen te vervangen. De kleppen zijn gemonteerd op een deel van de 737NG- en 737 MAX-toestellen. In de VS moeten ruim zestig toestellen worden opgelapt, wereldwijd gaat het om meer dan driehonderd vliegtuigen.

Het is onduidelijk of de slats ook zijn gebruikt bij de 737 Max 8-toestellen, die sinds maart wereldwijd aan de grond worden gehouden na vliegrampen in Indonesië en Ethiopië waarbij 364 inzittenden om het leven kwamen.

Volgens de FAA kunnen in de slats scheurtjes ontstaan. Als de kleppen stukgaan zal dat niet leiden tot het ‘verlies van het toestel, maar het risico bestaat dat een vliegtuig schade oploopt als een onderdeel tijdens de vlucht bezwijkt’. Van de 737 NG (Next Generation), geïntroduceerd in 1997, vliegen er wereldwijd bijna zevenduizend toestellen rond, van de 737 Max tegen de vierhonderd.

Incidenten

Slats geven een vliegtuig een groter draagvermogen en bepalen daarmee de snelheid waarmee het vliegt, maar geven een toestel op de grond ook meer remkracht door de luchtweerstand te vergroten. Een lagere grondsnelheid betekent dat vliegtuigen op kortere landingsbanen kunnen landen. De kleppen werden al in 1918 bedacht door een Duitse luchtvaartingenieur.

Er zijn geen grote incidenten bekend waarbij defecte slats tot een ongeluk hebben geleid. Wel kregen de piloten van een Boeing 727-31 van Trans World Airlines in 1979 te maken met een toestel dat op 10.000 meter hoogte sterk naar rechts begon te hellen en uiteindelijk in vallende spiraal terecht kwam. Het draaide twee keer om zijn as voordat de bemanning het toestel op 1.500 meter hoogte onder controle kreeg. Dat deden ze door het landingsgestel uit te klappen, waardoor de luchtweerstand het vliegtuig afremde.

Er vielen acht lichtgewonden aan boord onder de 82 passagiers en zeven bemanningsleden. Uit onderzoek bleek later dat het toestel onbestuurbaar was geworden omdat een van de slats van de rechtervleugel was afgebroken. De schuld daarvoor werd gelegd bij de piloten. Die hadden de slats uitgeklapt laten staan tijdens de kruisvlucht. De kleppen horen dan ingetrokken te staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234