Dinsdag 07/12/2021

Nieuw in parfumland: Azzedine Alaïa

Met zijn nauw aansluitende, vrouwelijke silhouetten loopt hij al dertig jaar in de kijker. Maar op parfumgebied bleef het stil bij Azzedine Alaïa. Tot nu.

Van Greta Garbo tot Rihanna: geen enkele ontwerper kent zo'n brede en trouwe fanbase als Azzedine Alaïa, en dat al decennialang. Hij leerde de kneepjes van het vak bij Guy Laroche en werd in de jaren 80 beroemd met zijn strakke jurken, die hem de bijnaam King of Cling opleverden. Sindsdien is hij trouw gebleven aan zijn creatieve visie: elegante ontwerpen waarin vrouwen zich verleidelijk en sterk voelen. Hij volgt geen trends en bepaalt zijn eigen tempo, dat veel trager ligt dan dat van de mode-industrie met halfjaarlijkse ready-to-wear, en pre-fall en cruisecollecties. Kortom: hij doet vooral zijn eigen zin, en dat is de reden waarom het zo lang wachten was op een parfum. Al wist hij precies wat hij wilde: het moest ruiken naar sissend koud water op hete kalksteen. Een herinnering aan zijn kindertijd in Tunesië, waar zijn oma dat deed om het binnen fris te houden.

Puur persoonlijk

Met dit idee in zijn achterhoofd schreef hij een parfumwedstrijd uit en de 38-jarige Marie Salamagne van parfumhuis Firmenich sprong meteen in het oog. "We hadden een instant klik", vertelt Marie. "Het was een ongelofelijke ervaring om met hem samen te werken. Andere ontwerpers voor wie ik geuren creëer, zoals Giorgio Armani, krijg ik nooit te zien, maar met monsieur Alaïa zelf had ik bijna maandelijks een afspraak."

Azzedine houdt het graag gezellig, zo'n afspraak vond dan ook plaats bij hem thuis. Naast Alaïa zelf zaten onder andere ook Carla Sozzani, zijn vaste zakenpartner, en Martin Szekely, de Franse designer die de flacon ontwierp, rond de tafel. Marie: "Iedereen mocht zijn mening geven over alle aspecten van de geur. Aan mij vroeg hij wat ik van de flacon vond, terwijl de designer zijn mening mocht geven over het parfum. En er was geen deadline. 'Als het beter kan, dan nemen we daar de tijd voor', zei hij vaak."

Al was het duidelijk wie de baas was. "Monsieur Alaïa vroeg onze mening, maar de eindbeslissing lag altijd bij hem. Hij werkt heel intuïtief en heeft een heel sterk karakter."

Verrassend licht

Het resultaat is een elegante geur in een donkerbruine flacon, geïnspireerd op het uitgewerkte leer dat hij vaak in zijn accessoires verwerkt. Verrassend licht en subtiel voor iemand die met zulke rijke kleuren en stoffen werkt en bekendstaat om zijn heel vrouwelijke snit. Marie Salamagne: "Ik mocht geen vanille gebruiken, dat zou voor een te volle geur zorgen, en hij wou ook geen oriëntaalse geur, want dat zou te voorspelbaar zijn." Dus combineerde ze roze peper met pioenen, fresia's en muskus voor een parfum dat eerst fris en bloemig ruikt, om dan over te gaan naar een wat diepere geur, "die net zoals een Alaïa-jurk aangenaam dicht op de huid zit".

Alaïa Paris, eau de parfum, 92 euro voor 50 ml

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234