Woensdag 29/01/2020

Nieuw en Belgisch

Met Likami heeft de Belgische skincaremarkt er een nieuw ecologisch luxelabel bij. Marianne Priem, die ervaring opdeed als kledingontwerpster, wou een uniseks aanbod aan eenvoudige skincare, waarop ze met een Spaanse producent in zee ging. Resultaat: fris geurende huidverzorging voor lichaam en gezicht, voor wie op zoek is naar eenvoudige hydratatie.

Wat zocht je in je skincare?

"Ik wou een eenvoudige lijn met verstaanbare ingrediënten. Speciaal is het 'quadrigoldcomplex' dat mijn producent ontwikkelde voor de reeks. Het is een combinatie van vier kruiden - salie, grote klit, duizendblad en sint-janskruid - die ik in die combinatie nog nergens anders zag. Alles wat in het potje zit, is 100 procent eetbaar en zo eerlijk, zuiver en biologisch mogelijk."

Waar komt de naam Likami vandaan?

"Ik wou een naam die in alle talen uitspreekbaar is en Likami kun je onmogelijk fout uitspreken. Het is Oudnoors en betekent 'lichaam'."

De naam is Scandinavisch, maar waar komen de producten vandaan?

"Likami wordt voornamelijk geproduceerd in Spanje, waar er een grote aloë vera-productie is. Ook de salie en het sint-janskruid komen van daar. De arganolie komt uit Marokko. De producten zitten in gerecycleerde glazen potjes die licht weerkaatsen, zodat de kruiden lang goed blijven. Daarnaast heb ik verpakkingen geweerd. Het zou jammer zijn om zo veel werk in de ingrediënten te stoppen en de verpakking niet duurzaam te maken."

Persoonlijke favoriet?

"Het serum. Breng twee druppeltjes aan op je huid met je vinger. 't Is zo zuinig in gebruik, en als je dat in beschouwing neemt, is het helemaal niet zo duur. Het is een olie die ook geweldig is voor je haar."

Alle producten kosten tussen de 12 en 54 euro, meer info via likami.com

Al 25 jaar helder als een sterretje

Vijfentwintig jaar geleden veranderde Yves Saint Laurent de beautyindustrie met de Touche Eclat. Met een eenvoudige klik op het topje verbergt het corrigerende borstelpennetje donkere wallen en licht het kaken en cupidoboogjes op. Ter ere van die 25ste verjaardag komt een limited edition - met toepasselijke sterretjes - op de markt. De Touche Eclat Star Collector (39,50 euro) is verkrijgbaar in drie versies: 'Radiance' is een universele highlighter voor alle huidskleuren terwijl 'Ivory' en 'Peach' respectievelijk voor een lichte en donkerdere teint zijn.

Boosten voor beginners

Boosten. Vroeger kon het al met je brommer, vandaag ook met je dagcrème. Een druppeltje van deze producten erdoor mengen en je dagelijkse smeerbeurt krijgt er een extra eigenschap bij zonder dat je van regime hoeft te veranderen.

Dankzij de 'Blend It Yourself'-druppeltjes van (1) Clinique (36,70 euro) die in vier tinten beschikbaar zijn, verander je elke dagcrème in een BB-crème of - wanneer je wat meer druppeltjes toevoegt - in een dekkende foundation. Voor mannen bracht (2) ClarinsMen een Booster Bronzant (28,50 euro) uit. Een druppeltje in de dagcrème zorgt voor een subtiel zomerse tint zonder vlekken. Ten slotte pakt ook skincaremerk (3) Yon-Ka met een reeks boosters (49 euro elk) uit. Hier kun je kiezen om je huidcrème te personaliseren met druppeltjes op basis van essentiële oliën die rimpels tegengaan, meer hydrateren, liften of de huid meer voeden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234