Zaterdag 24/08/2019

Update

Nieuw circulatieplan Brussel: verkeer op kleine Ring muurvast

Ook de politie paste zich aan de verkeersvrije binnenstad aan. Beeld Tim Dirven

Op de eerste ochtend van het gewijzigde circulatieplan in de Brusselse vijfhoek bleef de aangekondigde verkeerschaos in het stadscentrum uit. Op de kleine Ring en de invalswegen was het dan wel weer langer aanschuiven.

Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) overschouwde in het stadscentrum nauwgezet de reactie van het verkeer op haar nieuwe circulatieplan. Na een maandenlange voorbereiding was de uitgebreide voetgangerszone maandagmorgen een feit. "Het was een normale ochtendspits", zegt Ampe. "Uiteraard is nog niet iedereen op de hoogte van de nieuwe situatie. Aan het Zuid bijvoorbeeld moet je het centrum binnenrijden via de Stalingradlaan en niet meer via de Lemonnierlaan, die eenrichtingsweg is geworden. Maar we hebben op strategische punten mensen die meer uitleg geven."

Het verkeer lijkt het stadscentrum inderdaad te vermijden, maar de kleine Ring zat wel muurvast. Tot na 11 uur was het aanschuiven, vooral in de tunnels. "De files zijn langer en duren langer", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Al het doorgaand verkeer is nu geconcentreerd op de kleine Ring, waardoor vooral de tunnels komen vast te zitten." Ook op toegangswegen als de Keizer Karellaan en de Louisalaan was het aanschuiven door het nieuwe circulatieplan.

"Het is nog te vroeg om conclusies te trekken", zegt Inge Paemen. "Het verkeer moet zich kunnen aanpassen. Dat kan tot twee weken duren." Als alternatief schuift Brussel Mobiliteit vooral het openbaar vervoer naar voor, zoals voorzien in het Gewestelijk Mobiliteitsplan.

In de binnenstad bleef de verwachte chaos uit, op de invalswegen ging het dan weer erg stroef. Beeld DM

"Eigenlijke test pas na zomervakantie"

Voor Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet was het te verwachten dat de invoering van het nieuwe circulatieplan en het verkeersvrij maken van de centrale lanen voor problemen zou zorgen. De mensen zullen hun gedrag moeten aanpassen, zei hij vanmiddag in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement op interpellaties van Cieltje Van Achter (N-VA) en Céline Delforge (Ecolo). De eigenlijke test voor het plan volgt eigenlijk midden september, na de zomervakantie, aldus nog de minister. "De voetgangerszone is definitief - ze kan enkel groter worden - het circulatieplan is evolutief", vatte Pascal Smet samen.

Smet erkende dat het nieuwe circulatieplan binnen de Vijfhoek voor extra hinder zorgde op de kleine ring en de invalswegen, maar volgens hem viel de toestand binnen de Vijfhoek en bij de MIVB mee. De nieuwe situatie zal een impact hebben op de werking van de MIVB: de reistijd van de buslijnen zal naargelang het traject met 5 tot 10 minuten stijgen, wat voor de openbare vervoersmaatschappij de inzet van tien extra bussen zal vergen. Voor de minister is het van belang dat de bussen vloeiend rijden. Maar het heeft volgens hem geen zin om reeds na één of twee weken aanpassingen door te voeren. Men moet wachten tot de toestand gestabiliseerd is, maar men moet ook niet acht maanden wachten (tot het einde van de eindfase), voegde hij eraan toe.

Smet benadrukte dat hij in permanent overleg is met de stad Brussel over het circulatieplan. Bij het opstellen van het plan werd door de stad de impact bestudeerd binnen de Vijfhoek. Buiten de Vijfhoek werd enkel de impact op de gewestwegen, niet die op de gemeentewegen van de andere gemeenten bestudeerd, antwoordde hij op een vraag van Van Achter. Die was verbaasd dat er geen studie over de impact op het openbaar vervoer gebeurd was. De minister beperkte zich in zijn antwoord tot de mededeling dat men een lichte toename van het aantal reizigers verwachtte. "De MIVB registreert alles automatisch en op basis van de ingewonnen gegevens kan er bijgestuurd worden", zei Pascal Smet.

Dat de voetgangerszone en het circulatieplan precies nu werd ingevoerd, is niet toevallig, zo verduidelijkte minister Smet. De invoering valt immers samen met de overschakeling door de MIVB naar de zomerdienstregeling. Omdat er momenteel al een aantal scholen gesloten zijn en heel wat mensen reeds op vakantie vertrokken zijn, zal het volgens hem overigens pas midden september duidelijk worden wat de precieze gevolgen zijn. Dan herneemt het normale leven immers en zit het verkeer opnieuw op volle capaciteit.

Smet countert kritiek

Heel wat commissieleden sloten zich maandagnamiddag aan bij de interpellaties van Van Achter en Delforge. Zo vond Carla Dejonghe (Open Vld) het jammer dat de dynamische parkeerborden nog steeds niet geïnstalleerd zijn. Smet kondigde aan dat het systeem binnen enkele maanden op punt zal staan. Wel heeft hij een akkoord met alle actoren om de nodige gegevens - onder meer over het aantal beschikbare plaatsen - ter beschikking te stellen. Pascal Smet zei te hopen dat de borden en applicaties binnen een goed jaar werken.

Bruno De Lille (Groen) betreurde dat er aan de rand van de voetgangerszone onnodige concurrentie gecreëerd wordt tussen de verschillende vervoersmodi - fiets, wagen, openbaar vervoer... De Lille had ook kritiek op de 'miniring' en op het feit dat de fietssuggestiestroken in de praktijk niet gebruikt kunnen worden omdat het verkeer erop stilstaat. "We zullen zien of en hoe we dit zullen aanpassen", aldus Smet, die nog zei dat het voor de fietsers zondag en maandag niet evident was op de centrale lanen, omdat er teveel voetgangers waren...

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden