Zondag 28/11/2021

Nieuw Brits spoor: treinen zonder tierelantijnen

Een consortium wil het Britse platteland weer ontsluiten voor spoorverkeer. Veel lijnen zijn al decennia in onbruik, maar binnenkort rijden er weer basic minitreinen op.

Ze bezitten de paardenkracht van een flinke vrachtwagen, zijn hooguit 18 meter lang en wegen maar 28.000 kilo, inclusief passagiers. En de prijs per stuk? Iets meer dan een half miljoen euro. Geen geld. De nieuwe Engelse minitreinen zijn in alle opzichten bijzonder. Hun doel: een nieuw leven schenken aan spoortrajecten die een halve eeuw geleden zijn opgeheven zijn, zo meldt The Times.

Aan de fijnmazigheid van Britse spoornetwerk kwam in de jaren zestig een einde aan toen de beruchte spoorbaas Richard Beeching 8.000 kilometer aan spoorlijnen liet sluiten. Het ging om onrendabele lijnen. Bovendien was de toekomst aan de auto.

De maatregel zou een vernietigend effect hebben op het plattelandsleven. In de afgelopen jaren zijn enkele lijnen weer heropend, soms voor toeristentreintjes met stoomlocomotieven maar ook voor gewoon gebruik, zoals de Waverley-line in Schotland.

Het probleem is dat het heropenen van de lijnen duur is en dat de overheid zich liever richt op hogesnelheidslijnen: zulke megaprojecten spreken immers meer tot de verbeelding.

Een consortium met onder meer Transport Design International en de Universiteit van Warwick werkt nu aan supergoedkope treinen. Het concept van de zogeheten 'no-frills'-treinen ('basic, zonder franjes') komt uit de luchtvaart, waar goedkope maatschappijen als Ryanair en Easyjet succes hebben met 'no-frills'-vluchten.

De minitreinen worden met technieken uit de auto-industrie opgetrokken uit staal, aluminium en koolstofvezel. Ze rijden op oplaadbare batterijen, zoals de jongste generatie dubbeldeksbussen in Londen. Toiletten zijn er niet. Gemikt wordt op een snelheid van 80 tot 100 kilometer per uur.

Binnen twee jaar moeten de eerste minitreinen rijden. Het ministerie van Transport heeft al lijnen op het oog, waaronder Burton-Leicester, Aberystwyth-Camarthen, Portishead-Bristol en Ashington-Newcastle. Het verlangen om de in de jaren zestig veroorzaakte schade te herstellen blijft niet beperkt tot de 'Beeching-lijnen'. Al jaren wordt er gepleit om de indertijd gesloopte Euston Arch weer op te bouwen, de neo-Griekse poort die toegang verschafte tot het station Londen Euston.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234