Donderdag 08/12/2022

Nieuw Belgisch modetalent verenigd in Parijs

Wat in de politiek maar niet lijkt te lukken, is in de modewereld een koud kunstje. Nieuwe Vlaamse en Waalse modetalenten bundelen voor het eerst hun krachten tijdens de Parijse modeweek. Onder de noemer ‘Les Belges’ krijgen 14 ontwerpers er nog tot dinsdag een duwtje richting internationale catwalk. ‘Want ‘België’ is in het buitenland een sterk modemerk’, zegt Edith Vervliet van het Flanders Fashion Institute. DMM portretteert drie ontwerpers die in Parijs hun allereerste collectie lanceren.

ls jonge, beginnende ontwerper op de Parijse modeweek aanwezig zijn, het is niet zomaar een prestigezaak. Het kan het begin betekenen van een weg naar de winkelrekken, of naar de modebladen. In de Franse hoofdstad zijn dezer dagen immers alle belangrijke aankopers verzameld, net als journalisten van kranten, magazines en blogs wereldwijd. Daar de kans krijgen je eigen collectie voor te stellen, is van onschatbare waarde. De instanties die dat mogelijk maken zijn het Flanders Fashion Institute (FFI), sinds een jaar onderdeel van Flanders District of Creativity, en Wallonie-Bruxelles Design/Mode (WBDM). Tot nu was het de gewoonte dat het FFI en WBDM op afzonderlijke locaties in Parijs nieuwe modenamen voorstelden. Daar komt nu verandering in, de twee organisaties worden onder de noemer ‘Les Belges’ verenigd en bieden in Parijs samen een platform aan jong, in België gevestigd modetalent. “België is in het buitenland een sterk merk”, aldus Edith Vervliet, algemeen directeur van het Flanders Fashion Institute. “Het wordt tijd dat we dat merk uitspelen.” Nog tot en met 5 oktober zullen veertien ontwerpers in een Parijse showroom hun collecties voor de zomer van 2011 presenteren. Voor sommigen is het al bijna routine, zoals voor Eric Beaudoin en zijn unieke tassen uit tweedehandsleder, of voor het duo Schipper/Arques en hun verfijnde, fetisjistische collectie. Voor anderen is het de allereerste keer dat ze hun creaties aan de buitenwereld tonen. Meer nog, voor deze drie jonge ontwerpers is het hun allereerste collectie, en die lanceren ze nu in één moeite door in Parijs.

Stéphanie D’heygere: ‘Leggings als exclusief, hoogstaand product’

Sommige ontwerpers specialiseren zich in jurken, anderen in jassen of accessoires en nog anderen in sportieve outfits. Maar de specialisatie van de Kortrijkse Stéphanie D’heygere is toch wel heel bijzonder: leggings en cycling shorts. U weet wel, de korte en de lange ‘koersbroeken’, zoals die in de volksmond worden genoemd. De reden ligt voor de hand: “Omdat ik zelf heel graag en heel vaak leggings draag. Er zijn bijzonder weinig merken die leggings beschouwen als een exclusief, hoogstaand product en dat is precies wat ik met het merk wil doen”, zegt Stéphanie D’heygere vastberaden. Dat merk krijgt de naam ‘Been By D’heygere’, om de logische reden dat ‘Been’ internationaal goed in de mond ligt en dat het ook het lichaamsdeel is waaraan de legging haar bestaan dankt. Stéphanie D’heygere studeerde vorig jaar af aan de Modeacademie van Antwerpen. “Het is de bedoeling dat ik me nu toespits op één product dat zowel door mannen als vrouwen kan gedragen worden. Het zou kunnen dat daar later nog andere stuks bijkomen, maar voorlopig hou ik het bij leggings en cycling shorts. In onze allereerste collectie ligt de nadruk op prints van tropische vruchten als meloenen en ananas”, aldus D’heygere. De 26-jarige Stéphanie werkte al een indrukwekkend stageparcours af: van Jean-Charles de Castelbajac naar Zac Posen, Peter Jensen en uiteindelijk Jeremy Scott in Los Angeles. “Ik verwacht in Parijs internationale aankopers te ontmoeten, ik zou mijn collectie graag in enkele buitenlandse boetieks zien liggen.”

Marko Galovic: ‘Ik ontwerp kleren voor intelligente vrouwen’

elfs wie nog nooit van Marko Galovic heeft gehoord, maakt een grote kans één van zijn ontwerpen in de kast te hebben liggen. De in voormalig Joegoslavië geboren Galovic (35) is immers hoofdontwerper voor ‘Marie Jo L’Aventure’, de sportieve lijn van het bekende Belgische lingerielabel. Daarnaast ontwierp hij, na zijn studies aan de Academie voor Schone Kunsten Artesis in Antwerpen, schoenen en won daarmee zelfs de Best Shoe Design award van de prestigieuze schoenwinkel Coccodrillo. En ook juwelen zijn geen probleem voor de creatieveling, Galovic ontwierp een exclusieve collectie diamantjuwelen voor het Belgische ‘Passionissimo’, waarmee hij dit jaar deelnam aan het mode-event ‘Vitrine’. “Ik heb al lingerie ontworpen, juwelen en schoenen, het enige wat nog ontbrak waren kleren”, lacht Marko Galovic. “Ik ontwerp kleding voor intelligente vrouwen. Heel chic, gesofisticeerd en intelligent.” Dat wordt ook meteen duidelijk wanneer je Galovics premature website bezoekt. In grote letters maakt hij duidelijk waar zijn naar zichzelf genoemde label voor staat: ‘fashion for intelligent people’. “Ik vind schoonheid een kwestie van uitstraling en kleding is een belangrijk instrument daarvoor. Ik wil frisse kleding maken die de grenzen aftast tussen strak en drapage, tussen mannelijk en vrouwelijk.” Het kleedje dat Galovic met veel trots op een pop heeft gehangen, heeft iets van een dromerige jarendertig-jurk in voile. “Mijn ontwerpen zijn zeker niet bewust geïnspireerd op de mode van de jaren 1930, maar ik hanteer wel dezelfde benadering als wat toen gebruikelijk was. Ik wil namelijk jurken maken die je niet zomaar overal vindt. Ik wil dat vrouwen zichzelf uniek voelen in mijn kleding.”

Galovic heeft zijn eigen modelaboratorium ingericht in de Antwerpse Isabellalei. Voor hem is het geen enkel probleem om als ex-Joegoslaaf onder de noemer ‘Les Belges’ in Parijs te staan. “Ik ben trots dat ik in België heb gestudeerd. Toen ik jong was, zag ik op televisie een reportage over de Modeacademie van Antwerpen. Ik was danig geïntrigeerd en keek op naar mannen als Dries Van Noten en Walter Van Beirendonck. Toen ik uiteindelijk in Nederland verzeild raakte, heeft het exact één dag geduurd voor ik in Antwerpen stond om me aan te melden voor de opleiding.”

e was pas afgestudeerd als architecte, toen ze besefte dat architectuur te groot en te abstract was voor haar. De Japanse Izumi Hongo (33) ging dan maar als copywriter aan de slag in een van de grootste reclamebureaus van Japan. “Toen al wist ik dat ik op een dag naar Antwerpen zou gaan om er mode te gaan studeren”, vertelt Hongo. “Als modeontwerper heb ik een veel grotere vrijheid dan als architect. Ik kan elk seizoen mijn eigen concepten bedenken, mijn favoriete materialen uitkiezen en ik kan ontwerpen voor het publiek dat ik wil. Architectuur is voor mij eigenlijk te veel uniseks. Ik zie niet echt mannelijke of vrouwelijke kanten aan gebouwen, terwijl in de mode dat onderscheid veel duidelijker is.”

Hongo studeerde net af aan de Antwerpse Modeacademie en mist wel de buzz van een grootstad als Tokio. “Ik hou wel van België, maar ik mis het gevoel van die immense stad wel. Ik ben tijdens mijn studies verliefd geworden op een Belgische man, dus ik denk wel dat ik hier nog even blijf (lacht). Mijn vriend en ik hebben intussen ‘Van Hongo’ opgestart, een Belgisch label met Europa en Japan als belangrijkste markten. Ik werd net geselecteerd als één van de winnaars van de Shinmai Designcompetitie in Tokio. Ik krijg dus nog regelmatig de kans om heen en weer te reizen”, aldus Hongo. Ze liet zich voor haar debuutcollectie inspireren door de olieverfportretten van Kees van Dongen, Matisse en andere expressionistische schilders. “Ik wilde de sfeer neerzetten van de ‘prettig gestoorde vrouw’ van de schilder. Voor mij leeft de vrouw van een schilder ergens tussen de kunstzinnige leefwereld van de schilder en de echte wereld. Dat dubbele leven van zo’n vrouw heeft mijn aandacht getrokken. De silhouetten zijn gebaseerd op de stijl van de jaren 1920. Ik heb een handmatige verftechniek gebruikt om een licht schaduweffect en een 3D-effect in de kleren te brengen die doen denken aan de textuur van een schilderij.”

Hoewel het FFI en WBDM hun jonge pupillen op het hart drukken om geen al té grote dromen te koesteren in Parijs, heeft Hongo er toch goede hoop op. “Het zou geweldig zijn mocht een toffe boetiek me opmerken zodat ik een eerste verkooppunt in Europa vind.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234