Dinsdag 19/01/2021

'Niets is hier wat het lijkt, net als in de politiek'

Het gaat hard en dan moet je plots terug naar start. Zo moet het toch wat aangevoeld hebben voor Yasmine Kherbache (44) na haar ontslag als Antwerpse sp.a-kopvrouw in 2015. Al wandelend in het Middelheimpark verwerkt ze lastige periodes.

"Niets is wat het lijkt in dit park. Net zoals in het leven. Om nog maar te zwijgen over de politiek."

Yasmine Kherbache lacht. Samen met ons sukkelt ze over het gekartelde brugje van Ai Weiwei (The Bridge without a Name, 2012). Op het internet is te vinden dat de Chinese kunstenaar de ribbels heeft gemaakt volgens de topografie van zijn thuisland. Maar voor wie er overheen probeert te raken, is het vooral een confrontatie met wat we vanzelfsprekend vinden. Een brug heeft gladde planken. Of in het geval van Kherbache: een rug heeft spieren die het niet begeven.

27 april 2015. Om gezondheidsredenen neemt Kherbache, de rijzende politieke ster van 't Stad, ontslag uit haar functies bij de Antwerpse sp.a. Een hernia is de dader. "Het is zwaar om plots niet meer te kunnen bewegen."

Die dagen spreken mensen haar dagelijks aan. Over hun eigen rugproblemen. Over het wondermiddel van hun buurvrouw. "Dat biedt troost en je merkt dat je op den duur zelf ook mensen kunt helpen."

Al blijft het de vraag of er nog andere zaken hebben meegespeeld bij haar beslissing om zich toe te leggen op haar job als Vlaams parlementslid. Ooit zal de machtsstrijd rond de opvolging van Patrick Janssens een dik boek opleveren?

"2015 is lastig voor me geweest, maar dat ligt nu achter me. Ik blijf achter mijn besluit staan, maar met een goede rug was het misschien anders gelopen." En over die veelbesproken vetes in de Antwerpse sp.a: "Er zijn altijd meningsverschillen in de politiek, dat is normaal. Maar ik pieker nu echt over andere dingen."

Kherbache komt net terug van de Bilderbergconferentie. "Meer dan ooit is verbondenheid van belang. Men onderschat hierbij het belang van cultuur. Kunst geeft vrijheid en heeft vrijheid nodig. Jammer dat cultuur nu het ondergeschoven kindje is in het beleid. Of zoals oud-cultuurschepen Eric Antonis het heeft geformuleerd: "Natuurlijk kan de kunst de wereld niet redden. Maar ik denk dat de wereld niet te redden is zonder kunst."

Kherbache kan nog precies navertellen hoe ze als verbaasde scholiere uit Lier in 1989 voor het eerst in het Middelheimpark belandde. Thuis werd er niet naar musea gegaan, laat staan naar een kunstmuseum in de open lucht.

"Plots zie je zo veel abstracte vormen dat je niet meer weet wat een struik is en wat kunst. Dat was een openbaring. Wie maakt nu zoiets? Aan mij is geen kunstenaar verloren gegaan, maar net die onbekende wereld trekt me aan."

Nu komt Kherbache nog het liefst met haar twee kinderen naar het Middelheimpark. "Je ziet dat ze anders reageren naarmate ze ouder worden. In het begin liep onze zoon nog met een grote boog om de naaktbeelden heen." (lacht)

Hun favoriete kunstwerk (Tennismuur, Ann Veronica Janssens, 2003) lijkt op het eerste gezicht gewoon een betonnen vloer en wand. Ernaast: twee tennisrackets en een paar ballen. Mama leest, de kinderen spelen game, set and match.

"Er is geen betere manier om te ontspannen dan hun gelach te horen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234