Woensdag 21/10/2020

Niet zo'n buitengewone film

avonturenfilm

the league of extraordinary gentlemen HIIII

Regie: Stephen Norrington

Brussel

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Superman, Batman, Flash Gordon, Spiderman, Supergirl, Daredevil, enzovoort: het lijkt soms alsof superhelden (of personages met een of meerdere buitengewone capaciteiten) allemaal en alleen maar geesteskinderen kunnen zijn van striptekenaars. Niet dus. Stripscenarist Alan Moore, van wie eerder al From Hell (over Jack The Ripper) verfilmd werd, ging voor een andere 'graphic novel' (met tekeningen van Kevin O'Neill) uitgebreid grasduinen in de laat-negentiende-eeuwse literatuur en verzamelde daaruit een reeks opmerkelijke personages, die hij samen The League of Extraordinary Gentlemen liet vormen.

Dat waren er vijf in totaal, vier mannen en één vrouw, namelijk de avonturier Allan Quatermain uit King Solomon's Mines van schrijver H. Rider Haggard, de vampier Mina Harker uit Dracula van Bram Stoker, Henry Jekyll, annex Edward Hyde uit Dr. Jekyll and Mr. Hyde van Robert Louis Stevenson, de Onzichtbare Man uit The Invisible Man van H.G. Wells en Captain Nemo uit 20.000 Leagues Under The Sea van Jules Verne.

Het idee om een aantal figuren als een ensemble op te voeren, is natuurlijk niet nieuw in de strip- en filmwereld, want The Fantastic Four en X-Men hebben dat procédé al eerder toegepast. Nieuw bij Alan Moore is echter wel dat hij zijn 'helden' in de literatuur van het Victoriaanse tijdperk ging zoeken. Voor de verfilming van The League of Extraordinary Gentlemen heeft scenarist James Dale Robinson nog enkele personages toegevoegd aan de Liga, namelijk de dandy Dorian Gray uit The Picture of Dorian Gray van Oscar Wilde en de inmiddels volwassen geworden Tom Sawyer uit The Adventures of Tom Sawyer van Mark Twain. Aangenomen mag worden dat deze laatste toevoeging vooral bedoeld is om het Amerikaanse publiek toch een literaire held van eigen bodem te gunnen. Als laatste personage, dat evenwel geen deel uitmaakt van de League, maar als een belangrijke tegenstander fungeert, is er ook nog professor James Moriarty uit de Sherlock Holmes-verhalen van Arthur Conan Doyle.

Het uitgangspunt klinkt dus veelbelovend en in het begin blijkt het ook te werken: al die verschillende literaire creaties met hun eigen (on)hebbelijkheden, trauma's en ambities met elkaar in contact brengen, zorgt voor spannende confrontaties en een spervuur van oneliners. Zoals Quatermain die bij het bekijken van de schilderijencollectie van Dorian Gray fijntjes opmerkt: "Er ontbreekt een schilderij, Mr. Gray." Of dezelfde Dorian Gray die in de clinch gaat met (de eveneens onsterfelijke) Mina Harker en als het gevecht een tijdje aan de gang is, terecht vaststelt: "Dit zou wel eens de hele dag kunnen duren."

Maar snel wordt duidelijk dat de rest van het verhaal niet erg origineel of inventief is: een of andere megalomane booswicht, die achter het masker van de Fantom schuilgaat, beschikt, anno 1899, over militaire spitstechnologie (in de vorm van tanks en vlammenwerpers), waarmee hij in eerste instantie Duitsland en Engeland tot een oorlog probeert te provoceren. Als enkele staatsleiders naar aanleiding van die stijgende spanning een wereldtop plannen in Venetië, wil de Fantom die Dogestad via een reusachtige onderwaterbom doen zinken en tegelijk de daar vergaderende politieke leiders om het leven brengen, zodat hij zelf de wereldheerschappij kan claimen. De League zal zich dus moeten haasten om een en ander te verijdelen. maar misschien bevindt er zich wel een verrader of dubbelspion in hun midden... Kortom, het lijkt wel een doorslagje van de meeste James Bond-verhalen, waarin 007 allerlei wereldomspannende ambities van megalomane psychopaten mét hoogtechnologisch instrumentarium moet dwarsbomen.

Dat The League of Extraordinary Gentlemen hier en daar visueel boeiend en aantrekkelijk blijft, heeft vooral te maken met de productiedesign, die voor grootschalige locaties en sprookjesachtige 'cityscapes' heeft gezorgd. Maar die 'achtergrond' wordt dan voornamelijk gebruikt voor een vermoeiende opeenvolging van explosies, vuistgevechten, achtervolgingen, schietpartijen en ander actiespektakel. Voor iedereen die ooit in Venetië heeft rondgewandeld, blijft het daarnaast vrij ongeloofwaardig om de reusachtige Nautilus-duikboot van Captain Nemo door de nauwe kanalen van de Dogestad en zelfs onder de Brug der Zuchten te zien manoeuvreren. Maar op dat moment heeft men als kijker allang begrepen dat de hele film zowat stuurloos is geworden en zich daarom als een dolgedraaide speciale-effectenmachine naar het einde spoedt.

Negentiende-eeuws doorslagje van James Bond-verhalen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234