Woensdag 08/12/2021

Niet voor kinderen

cd pop & rock

door dirk steenhaut

LIARS HHHII

They Threw Us All In A Trench And Stuck A Monument On Top Blast First/PIAS

Een vervormde stem, rauwe en hoekige gitaarnoise, een pulserende funkbas en epileptische grooves waaruit af en toe een synth opkringelt: tijdens de jaren tachtig waren die dingen het handelsmerk van het Britse Ron Johnson-label, waarop bands als Bogshed, The Noseflutes en A Witness het mooie weer maakten. De grillige lijn die door genoemde combo's werd uitgezet, wordt nu doorgetrokken door de Liars, een zootje ongeregeld uit Brooklyn dat bloeddorstig om zich heen klauwt en en passant het begrip rock-'n-roll binnenste buiten keert. Rammelende nummers als 'Mr Your on Fire Mr' of 'Tumbling Walls' klinken al even uitgebeend en losgeslagen als de jonge Birthday Party; de Australische voorman Angus Andrew staat met zijn snerende stemgeluid in het krijt bij Mark E. Smith en de dynamische ritmesectie borduurt voort op de erfenis van The Gang of Four. Toch hoeft u hier niet uit af te leiden dat de Liars uit de tweedehandswinkel komen. Het gezelschap klinkt immers zo furieus en psychotisch dat je er beter niet naar luistert als er kinderen in de buurt zijn. Dit is geen muziek die wil behagen of tegemoetkomen aan een specifieke radioformat. Misschien dat ze net daarom zo opwindend klinkt? Eén minpunt slechts: het dertig minuten durende slotnummer, dat voor twee derde uit één voortdurend herhaalde loop bestaat, mocht van ons best achterwege blijven. De rest is lawaai van het soort dat aangekalkte Eustachiusbuizen in één keer ontstopt. Weldadig.

THE CORAL HHIII

The Coral Deltasonic/Sony

Eigen smoelwerk gezocht

Ze zijn tussen de 18 en 21 jaar oud, komen uit een onbeduidend kustplaatsje uit de buurt van Liverpool en worden door de Britse pers als de nieuwste hype naar voren geschoven. Zelf vinden de leden van The Coral al die stemmingmakerij echter maar flauwekul. Het zijn doodnormale, nuchtere jongens die weigeren zichzelf au sérieux te nemen en begiftigd zijn met een gezonde dosis zelfrelativering. De heren van The Coral maken gewoon graag muziek, zijn beïnvloed door alles wat ze horen of zien en dat verklaart zowel hun ecclecticisme als hun opvallende retroneigingen. Hun titelloze debuut, geproducet door Ian Broudie van The Lightning Seeds, maakt dan ook een kaleidosocopische indruk. Nu eens klinkt de groep als The Doors op een skadieet, dan weer als The Beach Boys die te veel weed hebben gerookt. Maar zo te horen heeft ze ook het verzamelde werk van Syd Barrett, Love, Julian Cope, The Small Faces en Bob Marley achter de kiezen. Originaliteit is dus niet de grootste verdienste van de Engelse Zes, al maakt hun stilistische wendbaarheid wel een en ander goed. 'Spanish Main' en 'Goodbye' zijn bijvoorbeeld heerlijk stuwende popsongs; 'I Remember When' is reggae uit de Far West, hidden track 'Time Travel' klinkt als Tom Robinson begeleid door The Wailers en 'Shadows Fall', een kruising tussen Russische folk, ragtime en bigbandmuziek, zit zo vol frivole tempowisselingen dat je ervan gaat duizelen. The Coral is zeker een bandje met kwaliteiten. Nu nog een eigen smoelwerk en wat minder middelmatige liedjes en het komt in orde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234