Vrijdag 27/01/2023

Niet te missen foto-expo’s in binnen- en buitenland

Van Vlaamse eroticabeurzen tot ordinaire chipszakjes, dankzij

de fotografie heet dat kunst.

Een overzicht van de letterlijke ‘must-sees’ van het moment.

Internationaal Fotofestival Knokke-Heist

op verschillende locaties in Knokke-Heist,

nog tot 13 juni

Naar goede gewoonte is de kustgemeente Knokke-Heist weer twee maanden lang een mekka voor fotografieliefhebbers tijdens het jaarlijkse Fotofestival. De 33ste editie staat in het teken van ‘Future portraits’. De expositie van theaterregisseur en videokunstenaar Robert Wilson sluit dan ook naadloos aan bij dit thema. In zijn Video portraits toont Wilson wereldsterren als Johnny Depp op levensgrote hogedefinitieschermen en zo omzeilt hij de tijdsdimensie van fotografie. Een andere aanrader is het overzicht van het werk van de Franse kunstfotografe Valérie Belin (zie foto). De onwerkelijke beelden van Belin zoeken voortdurend de grens tussen de reële en virtuele wereld op. Ook de rondreizende expo van World Press Photo ’10 doet de badplaats aan. De winnende beelden van de prestigieuze wedstrijd voor persfotografie worden hier getoond. De talrijke andere tentoonstellingen en evenementen van het Fotofestival vindt u op www.fotofestival.be.

Antiphotojournalism

Foam (Keizersgracht 609, Amsterdam),

nog tot 8 juni

De tentoonstelling Antiphotojournalism belicht de evoluties die plaatsvinden in de fotojournalistiek. De expo stelt de voorzichtige vraag of er nog wel nood is aan traditionele persfotografie door de opkomst van burgerjournalisten en sociale media. In het Foam hangt het werk van gerenommeerde Magnum-fotografen dan ook naast uit de losse pols geschoten amateurbeelden.

Hungry Eyes

FotoMuseum Provincie Antwerpen

(Waalsekaai 47, Antwerpen), nog tot 5 juni

De expo Hungry eyes presenteert het werk van drie fotografen die elk op hun eigen manier voedsel in beeld brengen. Tony Le Duc is de publiekstrekker: in de 25 jaar dat hij aan de slag is, herdefinieerde hij de culinaire fotografie in België. Via een visueel spel van kleuren, vormen en texturen gaat Le Duc op zoek naar de essentie van smaken en ingrediënten. Dimitri Tsykalov stelt in zijn Meat series ons consumptiegedrag in vraag. Ten slotte transformeert de Franse Valérie Belin (ook al te zien op het Fotofestival in Knokke) ordinair voedsel als een zakje chips tot monumentale sculpturen.

Naoya Hatakeyama: Les Terrils

Coalface Gallery (Vennestraat 127/2, Genk),

van 20 mei tot 26 juni

Het Limburgse Coalface, een platform voor

sociaal-documentaire fotografie, stelt het laatste werk van de invloedrijke Japanse fotograaf Naoya Hatakeyama tentoon. Hatakeyama bracht het kolenbekken van het Franse Nord-Pas-de-Calais in beeld. Dit voormalige mijnbouwgebied bloeide de laatste jaren economisch open. De vergelijking met Limburg is bij deze postindustriële setting niet veraf. In het oeuvre van de Japanse fotograaf staat de invloed centraal van de industrialisering en urbanisering op de natuur.

Jimmy Kets: Shot in Flanders

Stieglitz 19 (Arthur Goemaerelei 19, Antwerpen), nog tot 5 juni

Sinds Jimmy Kets in 2001 afstudeerde, werkte hij als persfotograaf voor kranten en tijdschriften als De Morgen, De Standaard, Humo, de Volkskrant en The Guardian. Voor de fotoreeks ‘Shot in Flanders’ ging hij op zoek naar Amerikaanse invloeden in Vlaanderen. Langs grijze steenwegen, op eroticabeurzen en in pretparken vond hij plekjes die eerder aan Las Vegas dan aan Vlaanderen doen denken. Met confronterend flitslicht doorprikt hij deze droomwerelden en gaat hij op zoek naar de symboolwaarde van deze americana.

Diane Arbus

Tate Modern (Bankside, Londen),

van 16 mei 2011 tot 31 maart 2012

Het Londense Tate Modern brengt een overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse fotografe Diane Arbus (1923-1971). Ze staat bekend om haar foto’s van personen die aan de rand van de maatschappij leven: travestieten, dwergen, reuzen en andere minderheden. Deze frontale portretten in zwart-wit worden tot op vandaag geroemd voor hun confronterende maar toch menselijke karakter. Hiermee had ze een belangrijke invloed op de maatschappijkritische documentaire fotografie. Over haar eigen werk zei Arbus: “Ik geloof echt dat er dingen zijn die niemand zou zien, als ik ze niet zou fotograferen.”

Dirk Braeckman

Cultuurcentrum Kortrijk,

Benedengalerie (Hazelaarstraat 7,

Kortrijk), nog tot 13 juni

Vooraanstaand Belgisch kunstfotograaf Dirk Braeckman bouwde een indrukwekkend palmares aan internationale prijzen en tentoonstellingen op. In zijn recent werk evolueert Braeckman steeds verder weg van de indringende portretten die hij vroeger maakte. Braeckman probeert nu de werkelijkheid zoveel mogelijk te abstraheren wat contrastloze beelden met uiterst genuanceerde zwart-witschakeringen oplevert. Door objecten quasi onherkenbaar te maken, stelt Braeckman de waarheidsclaim van fotografie in vraag.

Ida Kar:

Bohemian photographer 1908-1974

National Portrait Gallery (St. Martin’s Place, Londen), nog tot 19 juni

In een retrospectieve brengt de Britse National Portrait Gallery hulde aan de portretfotografe Ida Kar (1908-1974). In de jaren vijftig en zestig kreeg de Russische met Armeense roots gevierde Europese kunstenaars en schrijvers als Jean-Paul Sartre en André Breton voor haar lens. Ze vernieuwde de portretfotografie van die tijd door hen op documentaire wijze te fotograferen in hun atelier of op hun werkplek. Kar speelde een belangrijke rol in de erkenning van fotografie als kunstvorm, maar bleef tot op vandaag relatief onbekend. Het is de eerste keer in vijftig jaar dat haar portretten tentoon worden gesteld.

David Hamilton:

Hommages à la peinture

Soon International Gallery (Koningsstraat 83, Brussel), nog tot 7 juli

In de jaren zeventig werd de Britse fotograaf David Hamilton beroemd met zijn naaktportretten van jonge meisjes. Hij hanteerde voor deze soft-erotische foto’s een typerende dromerige stijl met zacht licht. Ondanks een veroordeling en censuur bleef Hamilton trouw zijn fascinatie voor jeugdige schoonheid voortzetten. De intussen 78-jarige Brit werkt nu vanuit het mondaine Saint-Tropez. In zijn laatste reeks ‘Hommage à la peinture’ ensceneert hij werk van klassieke schilders als Renoir en Gauguin. De Brusselse galerie Soon International bewerkte de foto’s met reliëf- en craquelé-effecten, waardoor ze eruitzien als oude schilderijen.

Linde Raedschelders: Sulukule

De Centrale (Kraankindersstraat 2,

9000 Gent), nog tot 13 juni

Architecte en fotografe Linde Raedschelders trok naar het Turkse Istanboel om de gesloopte wijk Sulukule in beeld te brengen. De historische buurt in het centrum van de stad, uitgeroepen tot Werelderfgoed door Unesco, moest in 2007 plaats ruimen voor een stedelijk nieuwbouwproject. Intussen is tachtig procent van Sulukule verdwenen. Raedschelders trok vanuit haar interesse voor architectuur naar het gebied. Met zowel een analoge als digitale camera documenteerde ze de surrealistische puinhoop en de achtergebleven bewoners. In intercultureel centrum De Centrale kan je gratis haar beeldverslag gaan bekijken.

the best of the rest…

Memymom: ’t Verpleegsterken

Artpotheek (Pletinckxstraat 60, Brussel),

nog tot 26 mei

Fotografenduo Memymom, bestaande uit moeder Marilène Coolens en dochter Lisa De Boeck, zag hun foto’s al verschijnen in bladen als The Word en Elle. Voor hun laatste reeks ’t Verpleegsterken trokken ze naar een voormalig ziekenhuis. Het verloederde en bouwvallige gebouw vormt de ideale setting voor een beeldverhaal over een achtergebleven verpleegster. Deze licht bevreemdende en dromerige foto’s kan je bewonderen in het Brusselse kunstcentrum Artpotheek.

Longinus De Munter: Zwart/Wit

Museum De Mindere (Capucienessenstraat 1, Sint-Truiden), nog tot 8 juli

Longinus De Munter trok vanaf de jaren dertig als predikant door Vlaanderen en fotografeerde met zijn Leica zowat alles wat hij op zijn pad tegenkwam. De minderbroeder had een voorkeur voor karakterkoppen, van boeren tot bedelaars.

Bart Van der Moeren: Portretten

Lakenhal en foyer ’t Schaliken (Grote Markt 35, Herentals), van 21 mei tot 12 juni

Wim Helsen en Dimitri Verhulst stonden al voor zijn lens. Persfotograaf Bart Van der Moeren maakte een selectie uit zijn portretten van bekende en minder bekende Vlamingen.

Marc Wendelski: Laureaat Prijs Paule Pia

FotoMuseum Provincie Antwerpen

(Waalsekaai 47, Antwerpen), nog tot 5 juni

Marc Wendelski sleepte de tweejaarlijkse Prijs Paule Pia voor jonge Belgische fotografie in de wacht. In deze eerste editie werd Wendelski gekozen uit 47 beloftevolle fotografen jonger dan 35 jaar.

Alex Vanhee: 20 jaar concertfotografie

Muziekodroom (Bootstraat 9, Hasselt),

nog tot 22 mei

Al meer dan twee decennia lang fotografeert Alex Vanhee de muzikale grootheden der aarde, of het nu om Tina Turner of Metallica gaat. Vanhee bleef al die jaren trouw aan de krant waar hij zijn carrière begon: De Morgen.

Frédéric Chaubin’s CCCP: Cosmic

Communist Constructions Photographed

Taschen Gallery (Lebeaustraat 18, Brussel),

nog tot 31 mei

De hoofdredacteur van Citizen K, Frédéric Chaubin trok langs veertien voormalige Sovjetstaten en fotografeerde er opmerkelijke communistische bouwwerken (zie DMM 09/04). Deze expo toont de absurde architectuur die gebouwd werd in de twee decennia voor het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234