Maandag 23/09/2019

Niet te kloppen: de feeling van wegwerpflessen

In een nieuw rapport trekt Greenpeace van leer tegen Coca-Cola. Het bedrijf zet volgens Greenpeace stevig lobbywerk in om nieuwe maatregelen rond wegwerpflessen tegen te houden.

Een miljoen euro, zoveel gaf Coca-Cola vorig jaar uit om bij de Europese Commissie tegen milieubeleid voor drankverpakkingen te lobbyen. Het cijfer is een van de gegevens over het lobbywerk van Coca-Cola, waar Greenpeace in een nieuw rapport mee uitpakt. Uit gelekte documenten, die de organisatie in handen kreeg, blijkt dat die 'Coke-lobby' zich vooral richt tegen nieuwe statiegeldsystemen in EU-lidstaten en quota voor hervulbare verpakkingen. Ook wil het bedrijf 'terugvechten', zo staat in een grafiek, tegen Europese doelstellingen voor afvalinzameling en restricties tegen suiker.

Met het rapport, getiteld 'Coca-Cola's plastic geheim', trapt Greenpeace een wereldwijde campagne af om de wereldwijde plasticvervuiling van de oceanen aan te klagen, waar drankverpakkingen een groot aandeel in hebben. "Omdat Coca-Cola wereldwijd de grootste frisdrankenproducent is, verwachten we dat zij de omwenteling naar herbruikbare drankverpakkingen zouden leiden, maar ze werken ze net tegen", zegt Meike Rijksen, woordvoerster van Greenpeace Nederland.

En dat staat haaks op het imago dat de Amerikaanse frisdrankenproducent zichzelf wil aanmeten. In 2011 stelde Coca-Cola nog voorop dat het tegen 2015 een kwart van zijn drankverpakkingen uit hergebruikt of hernieuwbaar materiaal zou maken, maar volgens Greenpeace haalde het bedrijf toen niet eens de helft daarvan.

"Nu gebruikt Coca-Cola wereldwijd slechts 7 procent gerecycleerd plastic voor zijn verpakkingen", zegt Rijksen. "In Nederland ligt dat percentage wel hoger, 39 procent per fles, maar als je ziet dat het Nederlandse bedrijf Bar-le-Duc 100 procent haalt, vragen we ons af waarom Coca-Cola dat ook niet kan."

Voor België liggen de cijfers lager. Laura Brems, woordvoerster van Coca-Cola Belgium, laat weten dat de de petflessen van Coca-Cola hier 25 procent gerecycleerd plastic bevatten. "Maar het is onze ambitie om tegen 2020 minstens 40 procent hernieuwbare grondstoffen in onze flessen te verwerken", zegt ze.

In ons land woedt de discussie over het statiegeld op plastic flessen momenteel volop, wat producenten ook zou aanzetten om meer herbruikbare drankverpakkingen te maken. Vlaams minister van Natuur en Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) wil het statiegeld volgend jaar invoeren, maar de industrie is er niet voor gewonnen. "In België hebben we sinds meer dan 25 jaar een goed werkend systeem van ophaling via de pmd-zak", zegt Brems. "Zo wordt 90 procent van de drankenverpakkingen ingezameld en via de pmd-zak gerecycleerd."

Geen belasting meer

Maar toch is het volgens Rob Buurman, directeur van Recyclenetwerk Benelux, opmerkelijk dat Coca-Cola zich op Europees niveau tegen statiegeld en hervulbare verpakkingen inzet. Statiegeld is net een goede garantie voor bedrijven om hervulbare verpakkingen te produceren, zegt hij. "Dan moeten ze geen belasting meer betalen op verpakkingen die slechts een keer gebruikt worden. En ze zijn er zeker van dat de hervulbare flessen goed worden gesorteerd en naar het bedrijf worden teruggebracht."

Waarom Coca-Cola dan tegen statiegeld is? Buurman denkt dat het antwoord daarvoor niet in de kostprijs ligt, maar in de 'ontwetendheid' van het bedrijf en zijn ideologie. "Coca-Cola wil zo min mogelijk overheidsbemoeienis", zegt Buurman. "Als je naar Schotland of Noorwegen kijkt, waar het statiegeld is ingevoerd, zie je dat de kostprijs goed meevalt. Het kost de drankbedrijven een cent per verpakking. De redenering van Coca-Cola is vooral: we zijn tegen omdat we niets anders gewend zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234