Woensdag 27/05/2020

Economie

Niet overal rode cijfers: deze bedrijven zijn de winnaars van de coronacrisis

Beeld Fernando Leon

Het is nog uitkijken naar de impact van Covid-19 op de economie. Dat er zware verliezers zijn is alvast duidelijk. Maar er zijn ook bedrijven waar de hele lockdown een goede zaak is voor hun business.

Netflix: + 15,8 miljoen abonnees

Netflix zag het aantal gebruikers nog nooit zo hard groeien als tijdens de coronacrisis waarin veel mensen verplicht thuis zijn. In de eerste vier maanden van dit jaar groeide het aantal nieuwe abonnees met liefst 15,8 miljoen betalende klanten. Het totaal aantal klanten van het Amerikaanse bedrijf steeg daardoor met 9,4 procent in de eerste drie maanden naar een kleine 183 miljoen betalende gebruikers. De omzet kwam omgerekend uit op een kleine 5,3 miljard euro, tegen 4,1 miljard euro in het eerste kwartaal van vorig jaar. Dat leverde 655 miljoen euro winst op, meer dan een verdubbeling met het jaar daarvoor. 

Zoals de coronacrisis wereldwijd is, zijn die nieuwe gebruikers van de streamingdienst ook internationaal verspreid. Netflix trok op de thuismarkt de VS en Canada 2,3 miljoen nieuwe klanten. Dat waren er meer dan de afgelopen drie kwartalen bij elkaar. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika kwamen er van januari tot en met maart bijna 7 miljoen abonnees bij. Ook in Latijns-Amerika (2,9 miljoen) en Azië en Oceanië (3,6 miljoen) wist het bedrijf nieuwe klanten te binden. We keken ook gemiddeld meer uren naar de dienst. 

Het bedrijf scoorde goed met series als Tiger King, waar 64 miljoen abonnees naar keken, en het nieuwe seizoen van de serie Ozark (30 miljoen kijkers). Voor volgend kwartaal verwacht Netflix veel van het nieuwe seizoen van onder meer La casa de papel en de Michael Jordan-documentaire The Last Dance.

Beurshandelaar Flow Traders: winst x 14

Terwijl de aandelenkoersen als een roetsjbaan naar beneden sjeesden maakte de flitshandelaar Flow Traders de omgekeerde beweging. Het Amsterdamse beurshuis zag zijn omzet in de eerste drie maanden van dit jaar bijna verachtvoudigen naar 495 miljoen euro. De nettowinst viel met 262 miljoen euro zelfs bijna veertien keer hoger uit dan tijdens het eerste kwartaal van 2019, toen er 19,2 miljoen euro werd gehaald. 

Beeld Fernando Leon

Flow Traders verdient als tussenpersoon geld met de minieme verschillen tussen aan- en verkoopprijzen van beleggingsproducten. In het geval van Flow Traders mandjes met effecten die bijvoorbeeld de prijsbewegingen van olie of beursindexen volgen. Doordat zorgen over de pandemie de beurshandel domineerden, liepen de verschillen tussen aanbod- en vraagprijzen op. Hoe groter de paniek op de beursvloeren, hoe gretiger de flash-handel. 

Op het Amsterdamse hoofdkantoor hadden werknemers vorige maand een tentje opgezet naast hun bureau, om geen seconde te missen van de paniek op de beurs. Een beetje The Wolf of Wall Street-achtige business, die vandaag erg lucratief lijkt. “Onze belangrijkste focus tijdens het kwartaal lag op de gezondheid en het welzijn van onze collega’s en hun gezinnen”, benadrukt CEO Dennis Dijkstra in een reactie. Flow Traders heeft de voorbije weken ook 2,5 miljoen euro gedoneerd aan goede doelen. “In deze ongekende tijden vinden we het belangrijker dan ooit om een bijdrage te blijven leveren aan de samenleving”, zegt Dijkstra.

Schermproducent Exolon: orderboekje x 2

Exolon in Tielt, onderdeel van de Duitse groep Serafin, produceert transparante platen. “Er is grote vraag naar dergelijke platen die worden gebruikt voor medische bescherming, zoals gelaatsschermen en scheidingswanden voor de receptie in ziekenhuizen of bij kassa’s van supermarkten”, zegt Jens Becker Managing Director van de Exolon Group GmbH. “Vanwege de toenemende vraag naar onze materialen moesten we reageren en onze productieplanning optimaliseren. We zijn er trots op dat onze producten in deze moeilijke tijd een bijdrage leveren aan het beter beschermen van medewerkers in relevante beroepen”, zegt de Duitser. 

Beeld Fernando Leon

De vestiging in Tielt, met zo’n 175 personeelsleden, draait op volle toeren. Het orderboekje is verdubbeld. De veiligheids- en hygiënemaatregelen voor de werknemers werden coronaproof gemaakt. Het gros van de productie is voor export bestemd. Nu in verschillende landen de lockdownmaatregelen versoepeld worden valt de vraag niet stil. Na de beschermingsmaterialen voor gezondheidsmedewerkers zijn het nu de handelaars die straks mogen opengaan die massaal schermen bestellen om hun kassa’s af te bakenen. 

De focus van de groep blijft evenwel liggen op de productie en verkoop van massieve en dubbelwandige platen, die in verschillende industrieën worden gebruikt. Onder meer de bouwsector is een grote afnemer. Om een idee te krijgen: kijk in het Centraal Station in Antwerpen even omhoog. Het dak is van Exolon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234