Dinsdag 11/05/2021

NieuwsDistributiesector

Niet kunnen shoppen over de grens, dat levert schatkist 40 miljoen euro op

Hamsteren in een Belgische supermarkt. In de grensregio steeg de verkoop van voeding en drank in de Belgische supermarkten. Beeld Photo News
Hamsteren in een Belgische supermarkt. In de grensregio steeg de verkoop van voeding en drank in de Belgische supermarkten.Beeld Photo News

De sluiting van de grenzen tijdens de lockdowns deed de aankopen van voeding en drank door Belgen net over de grens in 2020 met bijna een derde terugvallen. En dat was goed nieuws voor de Belgische schatkist. Die incasseerde zo 40 miljoen euro extra aan btw en accijnzen die ze anders aan haar neus voorbij zag gaan, berekende de federatie van voedingsbedrijven Fevia.

“We zagen duidelijk een sterkere stijging van de verkoop van voeding en drank in de Belgische supermarkten in de grensregio dan in de rest van het rand”, zegt economisch adviseur Carole Dembour van Fevia. Het gaat om een extra omzet die anders naar het buitenland verdween.” Voor Fevia en de warenhuissector zijn die aankopen al langer een doorn in het hoog. Ze verwijzen daarvoor naar de hogere belastingen en taksen in ons land, waardoor inkopen in de buurlanden vaak goedkoper zijn.

Dembour zei dit tijdens de voorstelling van het economische jaarverslag over 2020 van de federatie. “Het was een jaar waarin onze industrietak in het ziekenhuis belandde, maar gelukkig een opname op intensieve zorg kon vermijden”, stelde voorzitter Jan Vander Stichele.

Wegens de coronapandemie daalde de omzet van de Belgische voedingsindustrie vorig jaar met 1,7 procent tot 54,4 miljard euro. De export viel met 1,9 procent terug tot 26,7 miljard. En de investeringen daalden met 3,7 procent tot nog 1,7 miljard euro.

Dit maskeerde wel grote onderliggende tendensen. Voor bedrijven die toeleveren aan de horeca en de sector van de voedingsdiensten zag het plaatje er heel wat slechter uit. “Een aantal kon dit opvangen door meer via de warenhuizen te verkopen, maar dat was lang niet bij iedereen het geval. Vaak gaat het om andere producten in andere verpakkingen”, zegt algemeen directeur Bart Buysse van Fevia.

Intussen zou trouwens 27 procent van de voedingsbedrijven met ernstige financiële problemen kampen, waar dit in oktober nog maar met 18 procent het geval was.

Een positieve noot kwam er dan weer van de tewerkstelling. Die steeg met 1,1 procent tot 95.670 mensen. “Al mogen we ons daar niet op verkijken”, aldus nog Buysse. “Heel wat mensen waren intussen ook een tijdje tijdelijk werkloos. Zij bleven op de loonlijst staan en telden dus mee als werknemer. Omgerekend in voltijdse tewerkstelling was er dan ook een daling met 9,5 procent.”

Brexit

Vooraf had de sector ook een grote vrees voor de gevolgen van de brexit. Het Verenigd Koninkrijk is immers een belangrijke klant voor onze voedingsindustrie. Maar dat viel tot dusver mee. 51 procent van de bedrijven uit de sector zegt momenteel nog geen impact te voelen van de uitstap van het land uit de Europese Unie. Bij de andere is er doorgaans wel een lichte tot zware impact. Slechts 4 procent zag er zijn omzet stijgen.

“Het is echter nog veel te vroeg om de juiste impact in te schatten”, aldus Vander Stichele. “Momenteel is er aan de grenzen nog een zekere soepelheid, maar dat gaat verstrengen. Bovendien zijn veel Engelse reglementeringen nog altijd afgestemd op de Europese. Het is pas wanneer de Engelsen eigen normen gaan vooropstellen dat de echte test volgt.”

Ook bij andere bedrijven geldt dit. Uit een peiling van Voka blijkt dat exporteurs naar het Verenigd Koninkrijk hun omzet met gemiddeld 6 procent zagen dalen en hun kosten gemiddeld met 4,8 procent zagen stijgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234