Maandag 13/07/2020

‘Niet-heroïsche’ oorlogsfilm uit Israël kaapt Gouden Leeuw weg

‘Ik draag de prijs op aan de duizenden mensen ter wereld die zoals ik veilig en wel uit de oorlog zijn gekomen. Zij stellen het klaarblijkelijk goed. Zij zijn getrouwd, hebben kinderen. Maar in hun binnenste hebben ze moeten leren leven met hun pijn’, zei Maoz toen hij zijn prijs in ontvangst nam.

Lebanon werd vooraf getipt als grootste kanshebber voor de hoofdprijs van het Filmfestival, de Gouden Leeuw. Na de voorstelling was de pers unaniem lovend. “Oorlog wordt in deze film ontdaan van alle heroïek”, vond onder meer de Italiaanse krant La Repubblica.De film gaat over vier bemanningsleden van een tank, allemaal twintigers, tijdens een missie op vijandelijk grondgebied. Ze komen terecht in een val, waaruit ze ternauwernood ontsnappen. Regisseur Samuel Maoz was zelf soldaat tijdens de oorlog tussen Israël en Libanon. Voor zijn eerste film putte hij uit zijn eigen, vaak bijzonder zintuiglijke herinneringen: de geur van mensenvlees verbrand door de fosforbommen, en de eerste keer dat hij als soldaat iemand neerschiet.De film speelt zich af in de benauwende, claustrofobische ruimte van een Israëlische tank: tegen de achtergrond van het oorverdovende geratel van het ronddraaiende kanon worden de vijanden neergeschoten alsof het schimmen zijn in een videogame.

Vruchtbaar denkproces

Maoz verklaarde dat men in elke oorlog “probeert te overleven terwijl men zijn eigen dood voor zich ziet”. “Men wordt verscheurd tussen overlevingsinstinct enerzijds en morele overwegingen anderzijds.” Maoz heeft twintig jaar gewacht voor hij aan deze film begon te werken. Hij wilde eerst “de juiste afstand hebben tegenover de feiten”, zegt hij. De film neemt, volgens de website Cineuropa, het publiek mee op een reis richting bewustwording. “Het naast elkaar plaatsen van hyperrealistische scènes en momenten van surrealisme is het resultaat van een lang en bijzonder vruchtbaar denkproces.”De jury, onder leiding van de Taiwanese regisseur Ang Lee, kende nog andere prijzen toe. Zo mocht de Brit Colin Firth de Coppa Volpi, de prijs voor de beste acteur, in ontvangst nemen voor zijn vertolking van een door rouw verteerde man in A Single Man, het filmdebuut van de Amerikaanse modeontwerper Tom Ford.Kseniya Rappoport, een Russische die vooral in Italië werkt, werd bekroond als beste actrice voor haar rol in La doppia ora. In die film van Giuseppe Capotondi is ze een geëmigreerd kamermeisje met een getroebleerd verleden.Decorontwerpster Sylvie Olivé werd gelauwerd voor haar bijdrage aan de film Mr Nobody van de Belgische regisseur Jaco Van Dormael. De film had zeer uiteenlopende decors nodig: de prehistorie, eind van de 21ste eeuw, de jaren zestig en een reis naar Mars.De Zilveren Leeuw voor beste regie ging naar Women Without Men van Shirin Neshat (Iran) en de Speciale Prijs van de Jury naar Soul Kitchen van Fatih Akin. Todd Solondz (VS) kreeg de Osellaprijs voor beste scenario voor de film Life During Wartime, die hij ook zelf regisseerde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234