Zondag 20/10/2019

'Niet elegant dat minister met zijn iPhone pronkt'

Gehackte telefoon van Apple is alomtegenwoordig, maar stuit ook op kritiek

Nu ook minister van Telecommunicatie Vincent Van Quickenborne er één heeft, is het hek helemaal van de dam. De iPhone is hip en verkoopt als zoete broodjes. En dat terwijl hij in België niet eens officieel op de markt is.

Door Pieter Dumon

BRUSSEL l De Beroepsfederatie van Computerdealers (BDC) is daar dan ook niet blij om. 'Het is niet opportuun dat mensen met een voorbeeldfunctie met een gehackte iPhone pronken.' 'Al is fabrikant Apple hier wel de grote schuldige.' BDC plant een gesprek met Van Quickenborne. 'Met zijn hulp raakt de zaak misschien in een stroomversnelling.'

Wie ooit al eens iets gestolen heeft, loopt daar meestal niet mee te koop. Ook een boete voor wildplassen is niet iets om mee uit te pakken en een veroordeling wegens sluikstorten is al helemaal niet sexy. Maar als het om een gehackte iPhone gaat, liggen de zaken net iets anders. Van Quickenborne, VRT-directeur nieuwe media Wim Coessens, vtm-nieuwsanker Cathérine Moerkerke en tv-maker Tom Waes, allemaal hebben ze een iPhone op zak en allemaal zijn ze er trots op.

"Weinig elegant", vindt Dirk Dejonghe van BCD, de Beroepsfederatie van Computerdealers. "Het is niet opportuun dat mensen met een voorbeeldfunctie met een gehackte iPhone pronken." Want gehackt is hun toestel sowieso. Apple verkoopt de iPhone enkel in combinatie met een telefonieabonnement van de telecomoperator waarmee zij een overeenkomst hebben. In ons land mag zo'n koppelverkoop niet en dus is de iPhone hier nog altijd niet te koop. Wie in België toch met zo'n toestel rondloopt, heeft het ding dus in het buitenland gekocht en daarna gehackt. Dejonghe en de zijnen gaan binnenkort dan ook bij Van Quickenborne langs om zich over het probleem van de iPhone te buigen. "Al weten we wel dat Apple de grote schuldige is in deze zaak. Maar misschien raakt de zaak met de hulp van de minister in een stroomversnelling."

Ook Van Quickenborne zelf zit met de zaak verveeld. "Ik zou de iPhone het liefst zo snel mogelijk in de winkel zien liggen. Wat mij betreft, mag er in dit geval gerust een uitzondering gemaakt worden op de wet van de koppelverkoop. Zolang het om een transparante deal gaat, is daar weinig mis mee." Het kabinet van de minister heeft intussen zelf al contact opgenomen met Apple om een oplossing voor het probleem te vinden, voorlopig zonder resultaat. "Het grote probleem is dat Apple België heel weinig in de pap te brokken heeft. Alle beslissingsmacht ligt bij het Amerikaanse hoofdkwartier."

Maar Quickie heeft nog een plan B. "Binnenkort stuur ik een mail naar Steve Jobs (de grote baas van Apple, PD). Samen kunnen we dan op zoek gaan naar een oplossing. Ik besef dat die man elke dag tonnen mails krijgt, maar misschien zal hij die van een Belgische minister toch eens lezen."

Intussen blijft het aantal iPhones in ons land gestaag groeien. Eind maart waren het er volgens de telecomoperatoren zo'n 12.000 en dankzij de goedkope dollar zijn er daar de voorbije weken zonder twijfel nog een pak bijgekomen. De lancering van de iPhone is volgens Fons Van Dyck, managing director bij think/BBDO dan ook de grootste marketingstunt van de eenentwintigste eeuw. "De iPhone werd, ook in ons land, meteen verkozen tot product van het jaar. En dat terwijl toen nog bijna niemand de telefoon in kwestie ook effectief had gebruikt. Op zo'n moment zie je pas echt hoe groot de kracht van reclame en pr is."

Maar de medaille heeft ook een keerzijde. "Bij een sterk merk, zoals Apple er één is, zie je dat de consumenten zich mede-eigenaar van dat merk gaan voelen", legt Van Dyck uit. "Ze eigenen zich het recht toe om Appleproducten te gebruiken en trekken zich daarbij niets aan van de gebruiksvoorwaarden van de producent. Wanneer ze de telecomdeal die Apple hen voorstelt maar niets vinden, kraken ze het toestel en pluggen ze er de simkaart van hun eigen keuze in. En dat voelen ze bij Apple natuurlijk in hun portemonnee."

Dat de iPhone net voor de zomer nu plots in vakantielanden als Griekenland, Turkije en Portugal op de markt komt, is volgens Van Dyck dan ook geen bewuste strategie van Apple om nog meer 'illegale' iPhones in België binnen te brengen. "Die vakantielanden, zoals je ze noemt, zijn ook belangrijke groeilanden met een jonge bevolking. Apple hoopt gewoon om ook daar heel wat iPhones aan de man te brengen."

Dirk Dejonghe (Beroepsfederatie van Computerdealers):

Het is niet opportuun dat mensen met een voorbeeldfunctie met een gehackte iPhone te koop lopen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234