Zondag 21/04/2019

Energie

Niemand wil zonnepark Tommelein en Bellot bouwen

Beeld ANP XTRA

Grote zonneparken in braakliggende spoor- en snelwegbermen: het leek vorig jaar een lumineus idee. Een proefproject langs de hst-lijn zou de weg bereiden voor investeringen elders in het land. Alleen: geen enkel energiebedrijf blijkt geïnteresseerd.

Met gepaste trots kondigden Vlaams energieminister Bart Tommelein (Open Vld) en federaal spoorminister François Bellot (MR) vorige zomer aan dat er een groot zonnepark zou komen langs een spoorwegberm. Op een braakliggende strook land parallel met de E40 en de hst-spoorlijn tussen Bierbeek en Hoegaarden, een lap grond van 10 kilometer lang, zou een zonnepark van 10 megawatt komen. Die zou goed zijn voor het verbruik van 2.000 gezinnen.

Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V) vroeg Tommelein onlangs naar de vooruitgang in het revolutionaire project. Die blijkt echter onbestaande. Geen enkel energiebedrijf heeft interesse getoond. Infrabel, de spoorwegbeheerder, schreef vorig jaar zeven bedrijven aan om het toekomstige zonnepark te bouwen en uit te baten. Engie-Electrabel, EDF-Luminus, Eneco, Siemens, NPG Energy, Ministry of Solar en Perpetuum Energy kregen tot december om een offerte in te dienen. Uiteindelijk deed niemand dat.

Niet rendabel

"Blijkbaar waren er te veel twijfels rond de grootte van het perceel, de stabiliteit van de spoorberm, de hoogte van de subsidie en de kosten van de aansluiting van het zonnepark op het stroomnet", verduidelijkt Bothuyne. Hij is teleurgesteld: Vlaanderen en België staan voor een grote inhaalbeweging om hun klimaatdoelen tegen 2020 te behalen. De komst van grote zonneparken in spoor- en snelwegbermen kan een grote stap voorwaarts zijn. "Het project in Bierbeek had als een voorbeeld moeten dienen. Helaas zit het in het slop."

"De reden waarom geen enkel energiebedrijf een offerte heeft ingediend, is simpel: het project is niet rendabel", zegt André Jurres, directeur van NPG Energy en auteur van een gerespecteerde energieblog. "Voor gezinnen zijn zonnepanelen een goede investering, maar voor bedrijven blijft het heel moeilijk om grote zonneparken te bouwen in België. De overheid subsidieert wel een beetje, maar dat is onvoldoende om de cijfers uit het rood te houden. Iedereen staart zich blind op de dalende prijs van de zonnepanelen zelf. Maar tegelijk stijgen onze andere kosten, zoals die voor de installatie, onderconstructie en aansluiting."

Volgens Jurres kampt het zonnepark in Bierbeek bovendien met een extra probleem: er is geen rechtstreekse afnemer voor de stroom die de zonnepanelen er opwekken.

"Als bedrijf moet je zo'n rechtstreekse afnemer hebben, bijvoorbeeld een fabriek, en daar dan van leven", zegt hij. "Je elektriciteit op het net zetten en rondkomen van de stroomprijs op de beurs is verlieslatend. Je hebt 100 euro per megawattuur aan inkomsten nodig, de groothandelsprijs ligt nu rond de 40 euro." Het idee achter het proefproject is goed, besluit Jurres, maar de omzetting ervan in de praktijk is bijzonder lastig.

Brief aan Infrabel

Minister Tommelein houdt er, in zijn gekende voluntaristische stijl, de moed in. "Ik ben ervan overtuigd dat dit project wel realiseerbaar is", zegt hij. "Ik zou zeker niet zeggen dat het in het slop zit. Het gaat hier om een proefproject, wat per definitie betekent dat je soms op drempels stoot. Ik die er nu alles aan om die drempels snel weg te werken."

Tommelein probeert vooral Infrabel zover te krijgen om de stroom van het zonnepark rechtstreeks af te nemen. "Ik heb op 7 maart een brief geschreven naar CEO Luc Lallemand om mijn bezorgdheden duidelijk te maken. En ik heb ook onderzoekscentrum Energyville gevraagd of het mee kan zoeken naar een oplossing voor het zonnepark."

Ook Bothuyne geeft de spoornetbeheerder een por. Hij eist dat Infrabel zijn huiswerk opnieuw doet: er moet een nieuwe aanbesteding komen. "En dit is meteen de kans om het beter te doen. Zo was er in de vorige aanbesteding geen plaats voor burgerparticipatie."

De kans dat er nog een groot zonnepark komt tussen Bierbeek en Hoegaarden, lijkt echter bijzonder klein. Infrabel gooit de handdoek. "Dit wordt een heel moeilijk verhaal, door een samenloop van omstandigheden. Het klopt dat een rechtstreekse aansluiting op het spoornet de energiebedrijven zou helpen. Maar daarvoor moeten wij een kabel leggen van Bierbeek tot in Leuven. Dat is 4 kilometer en dus onbetaalbaar voor ons", reageert woordvoerder Frédéric Petit. "We willen alle groene projecten steunen – zo bouwden we al windmolens langs de E40 in Sint-Truiden – maar het moet haalbaar zijn. Spijtig genoeg is dat nu niet het geval."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.