Vrijdag 18/10/2019

Verkeersveiligheid

Niemand tolereert alcohol in het verkeer meer dan de Belg

Beeld BELGA

Bijna een kwart van de Belgische autobestuurders is de voorbije maand achter het stuur gekropen terwijl hij dacht mogelijk positief te blazen. Van de 32 onderzochte landen in de ESRA-studie scoort België het slechtst. 

“Helemaal BOB. Nul op!” Mooie campagnewoorden, maar ze liggen mijlenver van de realiteit. Dat blijkt uit de tweede ESRA-studie, de grootste wereldwijde enquête over verkeersveiligheid, die dinsdag in Brussel wordt voorgesteld. 

In geen enkel van de 32 bevraagde landen zijn de inwoners zo tolerant voor alcohol in het verkeer als in België. Drie procent van de Belgen vindt het aanvaardbaar om met een glas te veel op achter het stuur te kruipen. 

Daarnaast zegt 24 procent de laatste maand een wagen bestuurd te hebben terwijl ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zaten. Dat is niet enkel een pak meer dan het Europese gemiddelde van 13 procent, maar ook wereldwijd het slechtste resultaat. 

Of effectief een kwart van de Belgen dronken gereden heeft, is moeilijk te zeggen. Sommigen zullen hun toestand overschat hebben, anderen dan weer onderschat. “Maar dit getal geeft wel aan dat we een volk van tellers zijn. Je hoort mensen zeggen: we mogen er twee drinken. Tot er eentje zegt dat hij ertegen kan en probleemloos een derde glas verdraagt. Het toont dat Belgen bereid zijn het risico te nemen om de grens op te zoeken”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias Institute, dat het onderzoek organiseerde.

Fietsers

Onderzoekscoördinator Uta Meesmann wijst op een eerdere studie waaruit blijkt dat Finnen het normaal vinden een dronken bestuurder bij de politie te verklikken. “Zoiets kun je je in België niet voorstellen. Vorig jaar zei een kwart van de Belgen dat ze iemand zouden aanspreken als die met een glas te veel op wil rijden. Dat was het laagste aantal van alle Europese landen. Het is dus echt een kwestie van mentaliteit.” 

“We zijn gewoon te tolerant”, vindt Willems. “Als je zegt dat je mogelijk gereden hebt met een glas te veel op, zeg je eigenlijk dat je nog kunt rijden in beschonken toestand. Zolang mensen dat denken, blijven ze de verkeersveiligheid in gevaar brengen.”

Het schoentje wringt niet enkel in de auto. 21 procent van de bestuurders van een gemotoriseerde tweewieler en 28 procent van de fietsers denken de voorbije maand in beschonken toestand onderweg geweest te zijn. Vooral bij de fietsers scoren we daarmee zwaar boven het Europese gemiddelde (17 procent). Enkel Zweden doet in Europa slechter. 

“Ik denk dat heel wat mensen niet weten dat voor fietsers dezelfde wetgeving geldt als voor automobilisten. Je bent een bestuurder, ook op de fiets”, zegt Willems. “Je mag dus je gsm niet gebruiken en je mag niet te veel gedronken hebben. De kans om als fietser iemand aan te rijden is kleiner, maar je kunt wel zelf vallen of iets onverwachts doen waardoor een ander valt. Voor voetgangers geldt geen alcohollimiet, omdat ze geen bestuurder zijn, maar daar geldt wel de wet op openbare dronkenschap – al is dat een andere staat van dronkenschap dan bijvoorbeeld 0,6 promille.”

Alternatieve straffen

Een allesomvattende oplossing voor het probleem is er niet. Landen met een hoge pakkans of nultolerantie zijn niet per definitie de beste leerlingen van de klas. 

Vias pleit dan ook voor verschillende maatregelen, in de hoop de attitude van weggebruikers te veranderen. “We zijn blij dat het voorbije jaar één op de vier heeft moeten blazen – je kunt dus niet zeggen dat de politie niets doet – maar de pakkans mag nog omhoog. Daarnaast blijven we vragende partij voor nultolerantie voor beginnende bestuurders en gemotoriseerde tweewielers. Voor die bestuurders kan een klein beetje alcohol nog grotere gevolgen hebben. Ten slotte is het belangrijk om in sommige gevallen alternatieve straffen te geven. Met een verplichte cursus ga je soms beter iemands mentaliteit kunnen veranderen dan met een boete.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234