Maandag 03/08/2020

Niemand laat zijn eigen kind alleen

Samen met haar kinderen Anaïs en Wolf toont theatermaakster Clara Van den Broek haar verdriet, rouw, gevecht en weerbaarheid om de dood van haar man. Dat het aangrijpend zou zijn, wist je, maar Sommige dingen is zoveel meer.

Daar stonden ze, want ze konden niet anders. Een moeder, twee kinderen en vier muzikanten bevolken het karig aangeklede podium. Sommige dingen (vallen in het water) is een muzikale vertelling over het verwerken van verlies. Eigen verlies. De vraag waarom ze zo nodig haar peilloze verdriet om haar vorig jaar overleden echtgenoot Roel Verniers op de planken wilde brengen, kreeg actrice en theatermaakster Clara Van den Broek (vooral bekend van het theatercollectief SKaGeN) de voorbije maanden meermaals in het gezicht geworpen. "Uiteindelijk was theater toch de meest geschikte weg om om te gaan met wat we hadden meegemaakt, zowel de ziekte en de dood als het voortleven daarna", zei Clara daar zelf deze zomer over in deze krant. Zo is het maar net.

De première van Sommige dingen (vallen in het water) vond plaats op de eerste verjaardag van de sterfdag van Roel Verniers. Er zit een erg bittere ironische kant aan zijn verhaal. Als cultuurmaker - de laatste jaren aan de slag bij de stad Antwerpen - was het betekenis geven aan het zinloze bestaan zijn belangrijkste drijfveer. Net door openlijk over zijn fatale ziekte te schrijven (in columns in deze krant) en te praten is hij er echt in geslaagd die betekenis voor een groot publiek te vinden. Ook zaterdagavond leek het alsof Roel Verniers aanweziger dan ooit was. Hijzelf zou de voorstelling vast geweldig gevonden hebben.

Verdriet is niet het centrale thema in Sommige dingen (vallen in het water). Dat zou te gemakkelijk geweest zijn en ook geen correcte weergave van de tegenstrijdige gevoelens in een periode van rouwverwerking. Het is net die voortdurend wisselende strijd tussen moeten doorgaan en willen terugvallen die Van den Broek treffend weet te vertolken. Al bij het openingsbeeld wordt het publiek geconfronteerd met die ambiguïteit. De vier muzikanten zitten klaar en tussen hen in drentelen twee kinderen, de jongen in een indianenkostuum, het meisje in een prinsessenkleedje. Ook de moeder is in feestelijk zwart uitgedost. Meteen weet je: hier mag ook gelachen worden. En gelachen wordt er, vooral met de kinderen die bijna routineus hun moeder uit alweer een volgende dip sleuren.

De chaos in het hoofd van de betrokkenen is dramaturgisch consequent doorgetrokken. Van het oorspronkelijke dierensprookje, afgelopen zomer in feuilleton verschenen in M, is enkel een verknipte tekst overgebleven. Scènes worden afgebroken en door elkaar gespeeld, de chronologie wordt omgekeerd, moeder en kinderen stappen in en uit hun rol en er wordt gezongen bij het leven (onder meer de Willeke Alberti-smartlap 'Niemand laat zijn eigen kind alleen'). Uit die vervreemdingseffecten borrelen sterke beelden op die je ongemerkt toch mee in dit erg persoonlijke verhaal trekken. Je zet je schrap voor de grote gevoelens, maar het zijn de kleine, treffende scènes die onder je vel kruipen: het meisje dat eenzaam danst op 'When the Rain Begins to Fall', de jongen die in de steek gelaten wordt door de andere muzikanten bij de rouwmars, de omhelzing van moeder en kinderen.

Als vijf sterren voor een voorstelling betekent dat ze per decreet moet opgenomen worden in de selectie voor het volgende Theaterfestival, dan is deze quotering overdreven. Wat je hier te zien krijgt is geen hoogtechnologische scenografie, dramaturgische vernieuwing of verfijnd acteerspel. Als een voorstelling ook de hoogste quotering verdient als ze al haar toeschouwers met een hoofd vol tegenstrijdige gevoelens de nacht in stuurt, dan zijn vijf sterren gerechtvaardigd voor Sommige dingen (vallen in het water). Mis deze kleine maar in vele opzichten unieke voorstelling niet.

Sommige dingen (vallen in het water) is bij uitgeverij Vrijdag in boekvorm uitgegeven, samen met de columns en gedichten van Roel Verniers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234