Zaterdag 15/08/2020

Review

Nicki Minaj op Les Ardentes: nooit te raar of te vettig

Nicki Minaj op Roskilde.Beeld AFP

Is het betamelijk om hier dieper in te gaan - pun not intended - op de poep van Nicki Minaj? Dat fier gecultiveerde lichaamscontinent waarop het zonder enige twijfel supertof trommelen is? Nee?

Alleszins: ze deed de temperatuur in een eivol HF6 - twee miljoen man op drie zakdoeken samengepakt - stijgen van 300 naar 400 graden. Al voor aanvang leek het wel of de Doemberg van Mordor - de enige plek heet genoeg om de Ene Ring voorgoed te vernietigen - zich onder de vloer tot een uitbarsting bewoog.

Brandende lijven wisselden gulzig zweetdruppeltjes uit en wij moesten serieus ons best doen om de slurp-smakgeluidjes te bannen uit ons gehoor; en dan moest Nicki, gekleed in negligé, string en bh en verder helemaal niks, vergezeld van vier even weinig aan de verbeelding overlatende danseressen, de 'suggestief' nog uit seksueel suggestieve handelingen komen plukken. Heet!

Maar ter zake: het zal Nicki Minaj wórst wezen wat iemand van d'r derrière vindt; zijzélf is er fier op en de rest? Who the fuck cares? Nicki is her own woman, Nicki is een godin, maar Nicki is ook wel zo bescheiden om vrede te nemen met de titel van koningin, van Queen of Rap.

Ze verscheen ten tonele - fashionably late, zoals dat royalty en kinderen van de Olympos betaamt - met een blik die zei: "U zal kijken naar mijn rondingen en u zal duizelen van mijn decolleté, maar alleen als ik dat wil. Als ik wil dat u wegkijkt, dan sluit u terstond de ogen." Het lawaai was oorverdovend, maar er werd geluisterd. En we waren voor dik een uur vertrokken, met een bas die veel te luid stond en een tijgerin die kon rappen en klauwen - en af en toe wonden likken.

"Working out, shake my ass / I know how to multi-task," zong ze een tijd geleden in een Madonna-nummer: als Nicki één ding is, dan is het wel dúídelijk. Dat was ze ook vanavond; of ze nu onbeschaamd de lucht zat op te geilen ('Anaconda'), met één hand achter het stuur van een botsauto kroop ('Pound the Alarm') of gewoon signaleerde naar haar thuisplaneet dat ze klaar was voor lift-off ('Starships').

Nicki Minaj - née Onika Maraj - stond op een zomerfestival dus, bij god - bij Nicki! - zij zou zorgen voor een zomerfestival. Niemand die vanavond te lijden had onder ambiguïteit: 'Moment 4 Life' was 'Moment 4 Life', 'Did It on 'Em' was 'Did It on 'Em', en dat gold zo nog voor een stuk of wat songs. Rechttoe-rechtaan, in en uit, op en neer: dat vat het wel zo'n beetje samen.

Fijnste momenten: 'Beez in the Trap' - geen song die ze op onze begrafenis moeten draaien, maar wél op de afterparty - was een showcase voor Nicki's rapcapaciteiten, en 'Starships' is in al zijn onbegrijpelijke vettigheid nog altijd onweerstaanbaar, zeker als afsluiter.

Verder is het - nét getest - verschrikkelijk moeilijk om niet beaat te grijnzen wanneer 'Super Bass' toe is aan het refreintje. "Can't you hear that boom, boom-badoom boom, boom badoom-boom?" Met die overstuurde bas kon je 't in Maasmechelen nóg horen, maar alla, we waren wel mee. Was het af en toe een beetje raar, een beetje té vettig? Néé. Nicki is voor excentrieke levenswandelingen en over the top-seksualiteit wat Geert Bourgeois is voor grijze kostuums: het fiere, nimmer met de ogen knipperende uithangbord. Het hóórt zo.

Denken we nog even aan wat ze zei in 'Only', een song die ze maakte met Drake en Lil Wayne: "Yo, I never fucked Wayne, I never fucked Drake / On my life, man, fuck's sake / If I did I'd Minaj wid' 'em / and let 'em eat my ass like a cupcake."

Geparafraseerd: Nicki doet wat Nicki wil en haar bitches (m/v) moeten hun plaats kennen. Zoek je ooit nog een poeptrommelaar, beste Nicki, dan mag je - als het je belieft - een gele briefkaart naar De Morgen sturen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234