Zondag 20/06/2021

Nick Lowe ontroert en entertaint in de Antwerpse Roma (****)

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Eén van de eerste dingen die Nick Lowe donderdagavond in de Roma deed, was zich excuseren voor al de nummers die hij niét zou spelen. En er was nog iets: 'Mijn liedjes zijn allemaal heel kort, dus als je iets niet goed vind kan je gewoon even een wandelingetje maken in dit prachtige gebouw." Het ging er, kortom, van meet af aan erg ontspannen aan toe.

Het lijkt me sterk dat Curtis Stigers in 2014 erg gemist wordt, maar Nick Lowe zal je niet gauw op een slecht woord over hem betrappen. Het was namelijk Stigers die -inmiddels tweeëntwintig jaar geleden- zijn '(What's So Funny 'Bout) Peace, Love And Understanding' coverde op de soundtrack van The Bodyguard. De plaat werd -met vijfenveertig miljoen exemplaren- één van de bestverkochte aller tijden, en zorgde ervoor dat Lowe voor eeuwig en een dag uit de financiële zorgen was.

De zanger behoorde in de jaren zeventig tot de sluitelfiguren uit het Britse pubrockcircuit, en werd nadien ook door de new wave ingelijfd. Dat was een pak dat hem maar matig paste, maar in de voorbije twee decennia heeft hij zichzelf heruitgevonden als een ambachtelijke singer/songwriter die muziek maakt die bij zijn leeftijd past. Dat resulteerde in een handvol prachtige platen die niet de ambitie hadden om een groot publiek te bereiken of mee te heulen met de trends van het moment. Maar kijk: de fans blijven hem trouw, en zijn concert in de Roma - het derde van een korte tournee door Vlaanderen- trok behoorlijk wat volk. Iets te promoten had Lowe niet. Hij bracht recent weliswaar nieuw werk uit, maar 'Quality Street' was een kerstplaat, dus dat lag wat moeilijk. Geen nood, want zijn repertoire omvat inmiddels een kleine twintig platen waarop de juweeltjes zomaar voor het grijpen liggen.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Lowe herleidde de songs op de setlist tot hun puurste vorm: alleen stem en akoestische gitaar. Hij speelde zonder franjes, liet solo's achterwege, en stelde niet zichzelf, maar de nummers centraal. Die volgden elkaar haast zonder verpozing op, als een menselijke jukebox die anderhalf uur vooruit was geprogrammeerd. Opener 'Where's My Everything' kampte nog met wat gekraak uit de luidsprekers, maar vanaf het teder gezongen 'Heart' werd het een vlekkeloze set. Het leek of je terug naar de jaren vijftig werd geflitst. Daar zat het kader van de Roma uiteraard voor veel tussen, maar ook Lowe's aan Buddy Holly herinnerende voordracht was er geenszins vreemd aan.

Songs als 'Rome Wasn't Built In A Day', 'Checkout Time' en 'I Trained Her To Love Me' waren voorbij voor je er erg in had. 'I Live On A Battlefield' werd ingeleid door een hilarisch verhaal over Diana Ross die ooit gedwongen werd om het nummer op te nemen. Haar versie was niet onvergetelijk, maar Lowe had geen klachten. "Ik heb er een nieuwe badkamer mee kunnen kopen" klonk het gevat, alvorens hij wat meer ingetogen songs aansneed. 'I Read A Lot' en 'Sensitive Man' waren van die aard dat je stiekem een krop weg moest slikken. 'Cruel To Be Kind' - een hit- werd op herkenningsapplaus onthaald, en ook 'When I Write The Book' van Rockpile -zijn groep met Dave Edmunds- overtuigde moeiteloos.

Maar 'Peace, Love And Understanding' genereerde uiteraard het meeste herkenningsapplaus. De song was eind jaren zeventig al eens een hit geweest, en als dankjewel leende Lowe op zijn beurt diens 'Alison' om de bisronde mee af te ronden. Het leverde hem een staande ovatie op, én niets dan tevreden gezichten achteraf. Zonder Curtis Stigers was het misschien heel anders gelopen, en had Lowe noodgedwongen vast heel andere muziek moeten maken om het hoofd boven water te houden. Conclusie: thank god for The Bodyguard.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234