Zondag 19/09/2021

NieuwsSergio Herman en Nick Bril

Nick Bril: ‘Ik heb in The Jane mijn eigen keuken ontwikkeld, maar de credits bleven naar Sergio Herman gaan’

Sergio Herman en Nick Bril in The Jane met Charlotte De Cock, een Antwerpse kunstenares die schilderij maakt voor het restaurant. Beeld Klaas De Scheirder
Sergio Herman en Nick Bril in The Jane met Charlotte De Cock, een Antwerpse kunstenares die schilderij maakt voor het restaurant.Beeld Klaas De Scheirder

Sergio Herman (51) en Nick Bril (37), de bazen van tweesterrenrestaurant The Jane, gaan elk hun eigen weg. Na zestien jaar samenwerken hebben de meester en zijn leerling nu ook alle financiële banden doorgeknipt. Herman, die de voorbije vier jaar alleen nog met zijn geld in The Jane zat, heeft zijn aandeel in de zaak in Antwerpen verkocht aan Bril. ‘Anders was ik eruit gestapt’, zegt Bril. ‘Ik heb in The Jane mijn eigen keuken ontwikkeld, maar de credits bleven naar Sergio Herman gaan. Dat was onhoudbaar.’

Nick Bril was een ventje van negentien met toch al vijf jaar horeca-ervaring toen hij in Oud Sluis begon te werken. In het driesterrenrestaurant groeide hij uit tot de rechterhand van Sergio Herman. Zes jaar later, in 2010, begon het bij Bril te wegen en te kriebelen tegelijk. De stress van de absolute topkeuken werd zwaar en het idee om ooit zelf een zaak op te starten maakte hem licht. “Nog een jaar of twee, drie en dan ben ik weg,” zei Bril tegen Herman. Geen van beiden vond dat een tof vooruitzicht, want hun samenwerking voelde als twee handen op één buik. Nog geen tien minuten later riep Herman Bril in zijn bureau en zei hij: “En wat als we onze krachten en talenten eens bundelen en samen iets nieuws beginnen?”

The Jane was geboren, of toch in gedachten. De twee getatoeëerde Zeeuwen, die de mond vol hadden van ‘sexy’, ‘rock-’n-roll’ en ‘frisse zuurtjes’, kochten een oude, vermolmde kapel in ’t Groen Kwartier, op de grens tussen Antwerpen en Berchem, en lieten die opknappen. Vier jaar later, in 2014, kort na de sluiting van Oud Sluis, ging het nieuwe restaurant open. In The Jane wou Herman het iets simpeler houden, de lat mocht een klein beetje zakken. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, en dus was het eten ook daar top. Acht maanden na de opening had The Jane zijn eerste Michelinster al binnen, een jaar later volgde meteen de tweede.

Nick Bril. Beeld Jan De Meuleneir / Photo News
Nick Bril.Beeld Jan De Meuleneir / Photo News

De eerste menukaart van The Jane bedachten Herman en Bril nog samen, maar geleidelijk aan evolueerde dat. Herman werd een ondernemer die het ene restaurant na de andere frituur opende, Bril was gaandeweg én chef én patron van The Jane. Wat er op het bord kwam, was zijn keuken en Herman stond er sinds 2017 niet meer achter het fornuis. Alleen, dat beseften de meeste mensen niet. Die bleven The Jane maar met Herman associëren. En dat stak bij Bril. Toen hij in 2018 zijn eerste receptenboek 33 voorstelde, kon hij in interviews er niet hard genoeg op hameren dat Sergio Herman alleen nog met zijn geld in The Jane zat en dat het voor de rest helemaal zijn restaurant was. Op de voorstelling van het boek was Herman zelfs niet aanwezig. Bril zou daar om hebben gevraagd, hij zou niet gewild hebben dat de spots op zijn mentor gericht werden.

Om te tonen dat hij echt helemaal op eigen benen kon staan, stampte Bril in 2019 op zijn eentje August uit de grond, een brasserie in de buurt van The Jane. Bevestiging kwam er onmiddellijk, want Gault-Millau bekroonde het restaurant tot beste nieuwkomer in België.

Sergio Herman. Beeld Photo News
Sergio Herman.Beeld Photo News

Geroddel

Het fenomeen van een kind dat zich lostrekt van de ouder, en de pupil van de mentor, bestaat al langer dan de straat, en het gebeurt ook vaak zonder woorden of kwetsuren. Maar bij Herman en Bril leek er toch een haar in de boter te zitten. Dat was alleszins de roddel die onder topchefs, in hun vrije tijd bijna allemaal verdienstelijke viswijven, de ronde deed. Toen de tweede lockdown in november vorig jaar inging en Herman take-awayboxen begon te verkopen, maakte hij daar volop reclame voor op zijn website. Voor één restaurant uit zijn kleine imperium, dat nochtans ook in meeneemdiners deed, maakte hij geen reclame: The Jane. Het was een teken, werd er gezegd.

“Niks van”, zegt Nick Bril nu. “Toen hadden we die deal gewoon al gesloten. Die dateert van september, maar we wilden er pas over communiceren als er weer wat perspectief was in onze sector. Het leek ons ongepast om met een hoerabericht te komen in volle coronacrisis.”

Een hoerabericht, dus. “Ik ben hier inderdaad heel blij mee”, zegt Bril. “Ik heb overwogen om uit The Jane te stappen en helemaal voor mezelf opnieuw te beginnen, maar deze oplossing is veel beter. The Jane was ook gewoon mijn restaurant geworden. Ik heb mijn eigen signatuur ontwikkeld, maar de credits gingen altijd naar iemand anders. Niet omdat die dat opeiste, maar omdat hij nou eenmaal zo’n sterk mediaprofiel heeft. En dat was niet houdbaar voor mij.”

Nick Bril en zijn team in The Jane. Beeld Jan De Meuleneir / Photo News
Nick Bril en zijn team in The Jane.Beeld Jan De Meuleneir / Photo News

Ruzie is er nooit geweest, zegden Bril en Herman gisteren beiden in een officieel communiqué. Maar aan de telefoon wilde Bril het eigenlijk helemaal niet over Herman hebben. Hij noemde hem ook niet één keer Sergio, maar had het altijd over ‘Sergio Herman’. Voluit. “Ik ben Sergio Herman heel dankbaar, en ik hoop dat hij mij ook dankbaar is. Volgens mij zijn we heel goed geweest voor elkaar, maar het is nu wel tijd om ons niet meer in één adem te noemen en vooruit te blikken.”

Sergio Herman was niet bereikbaar voor commentaar. Hoeveel Bril betaald heeft om voor honderd procent eigenaar van The Jane te worden, is niet bekend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234