Zaterdag 19/09/2020

Newsmonkey aapt Buzzfeed na

Wouter Verschelden, Mick Van Loon en Patrick Van Waeyenberge bij de Newsmonkey-persconferentie eind vorig jaar.Beeld PHOTO_NEWS

Newsmonkey.be, de nieuwssite van onder andere voormalig De Morgen-hoofdredacteur Wouter Verschelden, is sinds vandaag online. Wat meteen opvalt is dat de site wat design betreft wel heel nadrukkelijk naar de Amerikaanse nieuwssite Buzzfeed lonkt.  "Waarom zouden we niet mogen kopiëren wat elders al zijn deugdelijkheid heeft bewezen?"

Aanvankelijk zou Newsmonkey halfweg december zijn vuurdoop beleven, maar de lancering werd in extremis met een paar weken uitgesteld. "We waren graag voor het einde van het jaar live gegaan", zegt Verschelden. "Maar wat we half december klaar hadden staan was gewoon nog niet goed genoeg. Een nieuwe site lanceren tussen Kerst en Nieuw leek ons ook niet zo'n goed idee en dus hebben we maar meteen voor begin januari gekozen."

Testversie
Het grote publiek moet nog wachten tot vrijdag, maar de 1.591 investeerders die hun spaarcenten in het nieuwsinitiatief pompten kregen eerder vandaag een mail met een link naar de testversie van de site.

Wie daarop klikte kwam terecht op een site die wel heel erg aan die van de Amerikaanse nieuwssite Buzzfeed doet denken. De buttons bovenaan de homepage die bezoekers meteen naar de juiste sectie moeten leiden zijn zelfs identiek aan die van het Amerikaanse voorbeeld. Verschelden beschouwt de vergelijking met Buzzfeed vooral als een compliment. "Die site is tenslotte één van de best gemaakte en populairste nieuwssites van de VS." Wat niet betekent dat hij er zich ook in kan vinden. "We zijn van bij het begin bestempeld als 'de Vlaamse Buzzfeed', maar dat klopt eigenlijk niet. Inhoudelijk zijn er toch behoorlijk wat verschillen."

Buzzfeed-buttons
Verschelden en co. gaven van bij het begin aan dat zijn een meer actuele, nieuwsgerichte aanpak wilden hanteren maar dat er puur visueel behoorlijk wat gelijkenissen met Buzzfeed zijn valt moeilijk te ontkennen. "Natuurlijk hebben we naar buitenlandse voorbeelden gekeken. We zouden gek moeten zijn om dat niet te doen. Niet alleen Buzzfeed diende als inspiratie trouwens. Ook sites als die van The Guardian of The Huffington Post hebben we goed bestudeerd."

Een volkomen logische aanpak, zegt Verschelden. "Bij het op poten zetten van een site vertrek je toch nooit van een wit blad? Er is de voorbije jaren op het vlak van nieuwssites een schat aan kennis en know how opgebouwd. Het zou dom zijn om die niet te gebruiken." En dus kopieerde Newsmonkey het button-systeem van Buzzfeed klakkeloos naar de eigen site. "Buzzfeed is op dit moment één van de populairste en snelst groeiende sites in de VS", legt Verschelden uit. "Wat ze doen werkt, waarom zouden wij een aantal van hun technieken niet kopiëren?"

"Kwaliteit moet primeren"
Ondertussen is Newsmonkey van start gegaan met zowat 200 artikels op de site. Vooral luchtiger materiaal maar ook een paar achtergrondstukken over de invloed van de telecomlobby op het beleid van EU-commissaris Neelie Kroes of de interne strubbelingen bij CD&V. Bijna allemaal stukken die de voorbije weken werden klaargestoomd. Hoeveel nieuwe artikels daar voortaan dagelijks bij zullen komen durft Verschelden niet voorspellen. "We hebben geen streefcijfer vooropgesteld. Kwaliteit primeert wat dat betreft op kwantiteit."

De site mag dan voorlopig enkel voor een beperkt publiek toegankelijk zijn de artikels van newsmonkey doken gisteren al in grote getale in sociale media allerhande op. "Precies wat de bedoeling was", zegt Verschelden. "Door de lancering in eerste instantie exclusief te houden hoopten we op een viraal effect. Dat delen van artikels via Twitter of Facebook moet ook in de toekomst één van de troeven van onze site worden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234