Woensdag 25/11/2020

News of The World-topvrouw zegt onschuldig te zijn

Rebekah Brooks.Beeld AFP

Rebekah Brooks heeft tegenover de rechtbank in Londen gezegd onschuldig te zijn in het afluisterschandaal bij de inmiddels opgeheven krant News of the World. Dat meldde de BBC.

Brooks is de vroegere chef van mediabedrijf News International van Rupert Murdoch. Ze zou hebben geprobeerd het bewijs van de hackpraktijken te vernietigen. Journalisten zouden voor het zondagsblad News of the World, dat onder het mediabedrijf viel, de voicemails van ruim 600 mensen hebben afgeluisterd. Ze is vorig jaar juli aangeklaagd.

Ook Andy Coulson, oud-woordvoerder van de Britse premier David Cameron, is vorig jaar juli aangeklaagd. Coulson en Brooks (beiden 45 jaar) zijn hoofdredacteur geweest van het zondagsblad. Een van de zaken waarvoor de twee zich moeten verantwoorden, is het kraken van de voicemail van het vermoorde meisje Milly Dowler. De familie kreeg ten onrechte de indruk dat het meisje nog leefde doordat verslaggevers van de krant haar berichten hadden gewist. De krant heeft de familie een schadevergoeding van 2 miljoen pond (2,3 miljoen euro) betaald.

In Groot-Britannië staat op illegaal afluisteren maximaal 2 jaar gevangenisstraf.

Ook negen andere aangeklaagde oud-medewerkers van de krant hebben in de Southwark Crown-rechtbank in Londen verklaard onschuldig te zijn. In september gaat de rechtszaak verder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234