Dinsdag 04/08/2020

Verenigde Staten

New York Times analyseert briefings van president Trump: vooral zelflof

Amerikaans president Donald Trump.Beeld AP

Drie journalisten van The New York Times (NYT) hebben de briefings van de Amerikaanse president Donald Trump tijdens de coronapandemie onder de loep genomen. Uit de analyse blijkt dat die vooral uitblinken in zelflof, overmoed en zelfmedelijden.

De NYT analyseerde elk woord dat Trump sprak tijdens zijn briefings in het Witte Huis en andere presidentiële opmerkingen over het virus - meer dan 260.000 woorden - vanaf 9 maart, toen de uitbraak tot wijdverbreide verstoringen in het dagelijks leven leidde, tot half april. De transcripties laten opvallende patronen en herhalingen zien in zijn boodschap, “en onthullen een vertoon van presidentiële overmoed en zelfmedelijden, zoals historici nooit eerder hebben gezien”, luidt het.

Veruit de meest terugkerende uitspraken van Trump in de briefings zijn zelfgelukwensen, ongeveer 600, die vaak zijn gebaseerd op overdrijvingen en leugens. Hij geeft anderen krediet (meer dan 360 keer) voor hun werk, maar hij geeft hen ook de schuld (meer dan 110 keer) voor tekortkomingen in Amerikaanse reactie op het virus.

Obama

Trump noemde zijn voorganger, president Barack Obama, ongeveer tien keer. Hij verwees ongeveer 30 keer naar eerdere regeringen, waarbij hij hen er vaak van beschuldigde hem met slechte omstandigheden te hebben achtergelaten.

“Terwijl andere presidenten crisismomenten beschouwden als een kans om de natie samen te brengen, heeft Trump de tv-optredens ‘s avonds gebruikt als een branding-oefening om zichzelf te promoten. De briefings werden zo problematisch - vooral na de gevaarlijke suggestie van Trump vorige week dat het injecteren van ontsmettingsmiddel mensen met het virus zou kunnen helpen - dat het Witte Huis nu overweegt hen te beperken”, zeggen de journalisten van de krant.

De president noemt zijn leiderschap voorts “historisch”, “en plaatste zichzelf zelfs in het pantheon van presidenten zoals Lincoln en Roosevelt die de natie door enkele van zijn donkerste momenten leidden, met zinnen als ‘We hebben werk gedaan, zoals niemand ooit heeft gedaan’.”

Minder vaak noemde hij het harde werk en de toewijding van gewone Amerikanen zoals verpleegsters en vrachtwagenchauffeurs.

Het merk Trump

De NYT noemt de zelfverheerlijking uniek voor een Amerikaanse leider. “Maar zijn aanpak is ook buitengewoon omdat hij de eer opeist en bevestiging eist, terwijl hij tegelijkertijd mensen in aanzienlijke moeilijkheden vraagt om de verspreiding van het virus te vertragen.”

De president valt terug op een vocabulaire dat hij in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld om zichzelf en zijn bedrijf te promoten, zegt Jennifer Mercieca, een historicus aan de Texas A&M University.

“Het primaire doel van Trump is om goed nieuws en informatie te verspreiden en het merk Trump op de markt te brengen: ‘Trump is geweldig. Het merk Trump is geweldig. Het presidentschap van Trump is geweldig’”, zei ze. “Dit is niet het juiste moment of de juiste plaats om dat te doen.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234