Maandag 01/06/2020

New York beleeft dolle veilingweek

Van de boom in de internationale kunsthandel hebben we blijkbaar het laatste nog niet gezien. In New York is er de voorbije week met honderden miljoenen gegooid om werken van topkunstenaars binnen te rijven. Twee schilderijen van Picasso kwamen daarbij in de buurt van de 2 miljard. En dan hebben we het alleen nog maar over de blikvangers. Bij Christie's en Sotheby's samen werd voor 10 miljard aan kunstwerken verkocht.

Brussel

Eigen berichtgeving

Rudy Pieters

Het zijn duizelingwekkende bedragen die voor de Picasso's zijn neergeteld. Het ging telkens om een portret van een maîtresse van de Spaanse kunstenaar. Eerst bij Christie's, waar een anonieme koper dinsdag 1,7 miljard (43,6 miljoen euro) bood voor Nu au fauteuil noir (1932), een portret van Marie-Thérèse Walter. Het afgehamerde bedrag, het op twee na hoogste bedrag dat ooit voor een Picasso was geboden, kwam er na een heftige strijd tussen drie telefonische bieders. Het doek kwam uit de collectie van wijlen Madeleine Haas Russel, een topverzamelaar uit San Francisco.

's Anderendaags werd bij Sotheby's nog een tandje bijgestoken. Voor Femme assise dans un jardin (1938), een portret van de fotografe Dora Maar, had iemand 1,9 miljard (47,9 miljoen euro) veil. Leuk detail: Picasso begon en beëindigde het portret van Dora Maar op dezelfde dag. 1,9 miljard is het op een na hoogste veilingbedrag voor een Picasso. Het record staat nog altijd op naam van Les noces de Pierrette, dat precies tien jaar geleden 2 miljard (50 miljoen) haalde. Femme assise dans un jardin komt uit de collectie van Eleanore en Daniel Saidenberg, de bekende New Yorkse galeriehouders die Picasso in de Verenigde Staten vertegenwoordigen.

Op zich wekken de enorme bedragen voor Picasso niet echt verbazing. Het gaat ten slotte om topwerken van de voor velen belangrijkste kunstenaar van deze eeuw. Maar ook voor andere artiesten ging de kassa weer onvermoeibaar aan het rinkelen. De Picasso-gekte blijkt slechts het topje van een enorme ijsberg te zijn. Het is een nieuwe piek in de boom die de internationale kunsthandel aan het eind van de jaren 1990 kenmerkt.

Alleen al de Christie's-veiling van maandag en dinsdag, aangekondigd als de laatste veiling van de eeuw (met werk gaande van het impressionisme tot de jaren 1970) bracht 7,3 miljard (181 miljoen euro) op. Daarbij was het niet alleen Picasso die potten brak. Er viel bijvoorbeeld ook een onverwacht record voor Primavera sulle alpi van de divisionist Italiaan Giovanni Segantini, dat 370 miljoen (9,2 miljoen euro) haalde. Voor Nu couché van Henri Matisse werd 359 miljoen (8,9 miljoen euro) neergeteld, de hoogste som die een sculptuur van de Fransman ooit haalde; de raming bedroeg minder dan de helft.

De kleinere Saidenberg-veiling bij Sotheby's leverde 2,7 miljard op. Enkele minuten na Dora Maar vond La statuaire, nog een belangrijke Picasso, een koper voor 212 miljoen (5,3 miljoen euro). Werken van Juan Gris, Georges Braque en Alberto Giacometti gingen eveneens vlot van de hand, en vaak voor meer dan het verwachte bedrag.

In amper drie dagen, bij Christie's en Sotheby's samen, is dus voor 10 miljard aan kunst verhandeld (waarvan ruwweg de helft voor Picasso's). Voor Andrew Decker van het New Yorkse internetmagazine Artnet.Com was het interessant te zien dat er in de loopgraven, waar zich de nieuwe kopers bevinden, veel beweging was. De groentjes hadden vooral oog voor de impressionisten en postimpressionisten uit de middenklasse, omdat die toegankelijk zijn en omdat op de prijskaartjes 'slechts' 20 tot 80 miljoen staat. Voor zover deze kopers geen toeristen zijn die 'iets voor aan de muur' zoeken, zijn het beginnende verzamelaars, en die zullen de komende jaren de stemming op de kunstmarkt bepalen, zegt Decker.

Nu zorgden ze in elk geval voor een heropleving in de middenklasse. In de eerst helft van de jaren '90 deed het mindere werk van impressionisten en postimpressionisten het absoluut niet goed. In 1993 geraakte Iris jaunes au nuage rose van Claude Monet bijvoorbeeld niet weg bij Sotheby's omdat de biedingen amper de kaap van 20 miljoen hadden gerond. In 1995 vond het toch een koper voor 23,7 miljoen. Deze week, bij Christie's, werd het opnieuw verkocht, maar nu voor 42 miljoen (1 miljoen euro), zo maar even 40 procent meer dan drie jaar geleden.

Picasso-gekte slechts onderdeel van nieuwe piek in internationale kunsthandel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234