Vrijdag 23/10/2020

Neus op het voorwiel en sprinten maar

Gaviria, Bennett en Greipel moesten eraan geloven in de Giro. En eerder ook al Sagan, Degenkolb en Cavendish. De amper 22-jarige Caleb Ewan is goed op weg om alle grote sprinters van planeet wielrennen te verslaan. Alleen Kittel ontbreekt nog. Volgend jaar dan maar, in de Tour.

Caleb Ewan wil de grootste sprinter van de wereld worden. Dat moet u figuurlijk nemen. Ewan meet slechts 1,65 meter. Zelfs klimmers zijn groter. De Australiër is geen klimmer, hij is een sprinter. En zijn stijl is uniek. Er is heel wat om te doen. Ewan gaat in volle sprint zo ver over zijn stuur hangen dat hij met zijn neus haast zijn voorwiel raakt.

Als u dat een keer met uw eigen ogen wilt zien, en u kunt niet naar de Ronde van Italië komen, dan raden we u op 3 juni het Nederlandse Sittard-Geleen aan, voor de Hammer Sprint. Daar zal Ewan ook zijn. En probeert u het ondertussen vooral niet zelf. Je moet er het lichaam voor hebben. Zoals Caleb Ewan zegt: klein met korte benen, een lang bovenlichaam en korte armen.

En vooral: je moet er heel lang op oefenen. Want wie sprint er nu op deze manier, als niet iemand een pistool tegen zijn hoofd gedrukt houdt? De dood met de kogel of de dood met de fiets. Tenzij je zoals Ewan de brandende ambitie hebt om de beste sprinter in de wereld te worden. Dan moet je al eens iets proberen.

Ook scoren in Tour

Caleb Ewan had dus een idee. Als tijdrijden om aerodynamica gaat, met een aerodynamische fiets, een aerodynamisch pak, een aerodynamische helm, een aerodynamische drinkbus zelfs, waarom zou sprinten dan niet om aerodynamica gaan? Je wilt niet weten hoeveel luchtweerstand grote en brede beren als Marcel Kittel en André Greipel creëren. Ewan: "Dat is toch nogal evident. In de sprint halen we snelheden tot 70 kilometer per uur. Ik zeg: hoe aerodynamischer, hoe sneller."

Twee en een half jaar geleden, toen hij net een profcontract met Orica had getekend, begon hij op die nieuwe stijl te werken. Ewan was net 20 en bij Orica wisten ze dat ze een fenomeen in huis hadden. Zijn reputatie als sprinter snelde hem van in de juniorencategorie al vooruit.

Een vol jaar werkte Ewan aan zijn nieuwe stijl. Hij vertelt er niet bij hoe vaak hij over de kop is gegaan. Wel dat hij begin 2016 comfortabel genoeg was met zijn nieuwe sprintpositie om ze ook in koers uit te proberen. Hij had in 2015 al een rit gewonnen in de Ronde van Spanje, maar het beste zou nog komen. In de Giro 2016 waren Kittel en co. nog een maatje te groot. Maar Ewan won wel de Cyclassics Hamburg. Nu zijn we weer een jaar later, versloeg hij Sagan in de Tour Down Under en Cavendish in de Ronde van Abu Dhabi, en gisteren won hij de zevende etappe in de Giro d'Italia. In een bochtige finale was hij sneller dan Gaviria, Bennett en Greipel.

Volgende stap: de Tour de France. Daar wil Caleb Ewan ook naartoe. Maar niet dit jaar. Niet voor hij helemaal klaar is om het in de grootste race van de wereld tegen de beste sprinters van de wereld op te nemen. "Ik ben nog niet zover", zegt Caleb Ewan. "Maar ik werk eraan. Het is work in progress."

Ronde van Italië - rit 7

1. Caleb Ewan (Aus)224 km in 5u35:18

2. Fernando Gaviria (Col)z.t.

3. Sam Bennett (Ier)

4. André Greipel (Dui)

5. Jasper Stuyven (Bel)

Algemeen klassement

1. Bob Jungels (Lux)1.356 km in 33u56:07

2. Geraint Thomas (GBr)0:06

3. Adam Yates (GBr)0:10

4. Vincenzo Nibali (Ita)z.t.

5. Domenico Pozzovivo (Ita)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234