Vrijdag 07/08/2020

Nettowinst De Persgroep met bijna helft gestegen

Topman Christian Van Thillo.Beeld ANP

Dankzij organische groei en acquisities zijn de bedrijfsopbrengsten van De Persgroep in 2015 met 52 procent gegroeid tot 1.334 miljoen euro. De netto courante winst ging met 49 procent vooruit tot 110 miljoen euro. Dat heeft de mediagroep, uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen, Dag Allemaal, Humo en De Volkskrant, vandaag bekendgemaakt.

Vorig jaar was een bewogen jaar voor De Persgroep van topman Christian Van Thillo. De overname van de Britse Mecom-groep werd op 16 februari 2015 officieel. Mecom omvatte de Nederlandse krantengroep Wegener (met zeven regionale kranten, 130 weekkranten en regionale websites) en het Deense Berlingske Media (met twee nationale dagbladen, regionale kranten en een weekkrant). De regionale kranten werden per 31 december 2015 verkocht aan de Deense regionale uitgever Jysk Fynske Medier.

De Persgroep Nederland is nu met voorsprong de grootste onderneming binnen de groep, met een omzet- en winstcontributie van ruim de helft van de totale resultaten. De Persgroep Nederland geeft elf nieuwsmedia uit met een gecombineerde printoplage van 1,4 miljoen exemplaren per dag. De totale omzet uit de lezersmarkt bleef stabiel. Opvallend was de substantiële groei van de Volkskrant en Trouw. Dat kwam er dankzij het toenemende succes van digitale en hybride abonnementen (weekendkrant in de brievenbus, andere dagen digitaal).

Op 1 september 2015 breidde De Persgroep haar magazineportfolio in België uit door de overname van vier magazinetitels van Sanoma Magazines: Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya. Ook in ons land konden de dagbladen van de groep hun lezersomzet vasthouden, en viel de omzet uit advertenties terug. Opvallend was de explosieve stijging van het digitale bereik, dat nochtans niet onmiddellijk tot grote omzetgroei leidde. Daarin lijkt in 2016 wel verandering te komen. De tijdschriftentak had te lijden onder grote druk op de lezers- en de advertentiemarkt.

De Persgroep is samen met Roularta Media Groep ook eigenaar van Medialaan, de moederholding van VTM, 2BE, Vitaya, VTMKZOOM, Kadet, Q-Music en JOE fm. Medialaan kende volgens de jaarcijfers van De Persgroep "een uitstekend jaar met stijgende marktaandelen in televisie en een omzetgroei van 7 procent". Dankzij Stievie Free en vtm.be bereikt Medialaan meer dan 800.000 geregistreerde kijkers, van wie 80 pct jonger is dan 35 jaar. De online activiteiten zijn volgens De Persgroep een belangrijke innovatie die direct bijdragen aan de omzetgroei.

Ook de radio-activiteiten (Q-Music en JOE fm) deden het opnieuw erg goed. Op 11 februari 2016 werd de mobiele-telefoonoperator Mobile Vikings overgenomen, waardoor Medialaan verder kan innoveren in de mobiele communicatiemarkt.

Mediafin (De Tijd, L'Echo, De Belegger, L'Investisseur) kende groei op alle terreinen. De omzet nam toe, mede dankzij een focus op digitale ontwikkeling. Meer dan de helft van het bedrijfsresultaat komt nu uit digitale activiteiten.

Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya zijn sinds 1 september 2015 Persgroepmagazines.Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234