Vrijdag 14/05/2021

Nettowinst De Persgroep bedroeg 28 miljoen in 2009

CEO Christian Van Thillo Beeld UNKNOWN
CEO Christian Van ThilloBeeld UNKNOWN

De Persgroep heeft in 2009 een omzet geboekt van 762 miljoen euro, een stijging met 42 procent tegenover 2008. De netto geconsolideerde winst (aandeel van de groep) klokte af op 28 miljoen euro, een daling met 24 procent. De mediagroep, uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws en Dag Allemaal, had ondanks de crisis een "zeer goed" jaar.

"Het was een zwaar en intensief overgangsjaar", blikt gedelegeerd bestuurder Christian Van Thillo terug op 2009. De Persgroep was al zeven jaar aanwezig in Nederland en zette vorig jaar een nieuwe, grote stap op de Nederlandse mediamarkt. Het bedrijf voerde onder meer een kapitaalverhoging van 130 miljoen euro door bij PCM Uitgevers, verwierf een belang in AD en verkocht Algemene Uitgeverijen en NRC Media. PCM Uitgevers werd omgevormd tot De Persgroep Nederland.

Ondanks de crisis boekten bijna alle merken van De Persgroep goede resultaten. "Onze kranten en tijdschriften hadden een sterk jaar en onze eigen drukkerij kwam helemaal onder stoom. Ook televisie scoorde goed. Alleen radio had het onverwacht moeilijk", zegt Van Thillo. De Persgroep heeft een belang van 50 procent in de Vlaamse Mediamaatschappij, holding van vtm, 2BE, JIM, Q-Music en Joe FM.

In 2010 zal de groep op kruissnelheid komen en wellicht een omzet maken van bijna 1 miljard euro, evenwichtig verdeeld over België en Nederland. Op de advertentiemarkt ziet Van Thillo de eerste tekenen van herstel. Televisie en online presteren sterk, print blijft kampen met een moeilijke arbeidsmarkt.

Dag Allemaal en Het Laatste nieuws absolute marktleiders

Dag Allemaal en Het Laatste Nieuws blijven absolute marktleiders in hun segment. De Morgen blijft in het segment van de kwaliteitskranten overeind. Ook Mediafin, uitgever van de financieel-economische dagbladen De Tijd en L'Echo, heeft een moeilijk, maar goed jaar achter de rug. Mediafin investeerde in een nieuw multimediaal redactiesysteem en introduceert in 2010 een betaalmodel voor de websites van De Tijd en L'Echo.

Nederland is sinds 2009 een volwaardige thuismarkt voor De Persgroep. In 2003 nam de mediagroep Het Parool over, geen twee jaar later vormde de mediagroep Radio Noordzee om tot Q-Music Nederland en in juli 2009 verwierf het bedrijf 58,5 pct in PCM Uitgevers. De schulden werden afgebouwd en Algemene Uitgeverijen en NRC Media werden verkocht. PCM Uitgevers werd omgevormd tot De Persgroep Nederland.

Algemeen Dagblad, Het Parool, De Volkskrant, Trouw

Met krantentitels als Het Parool, Het Algemeen Dagblad, De Volkskrant en Trouw wil De Persgroep ook bij onze noorderburen uitgroeien tot een toonaangevende krantenuitgever. "We willen expliciet dat ons bedrijf een Belgisch-Nederlands mediabedrijf wordt. De eerste resultaten uit Nederland zijn alvast hoopvol. Alle titels zijn winstgevend", zegt Van Thillo.

De impact op de ganse groep is alvast enorm. Het balanstotaal steeg van 446 miljoen naar 987 miljoen euro. Het aantal werknemers van 1.530 naar meer dan 3.000.

De overname in Nederland, de schuldenafbouw en de herstructureringen maakten van 2009 een "zwaar en intensief" jaar. "Zo maak ik er liefst geen twee na elkaar mee", zei Van Thillo dinsdag bij de voorstelling van jaarresultaten.

8 miljoen euro winst voor audiovisuele poot
De divisie TV, Radio en mobiele telefonie van De Pergroep heeft in 2009 een omzet geboekt van 177 miljoen euro, een daling met 5 procent tegenover 2008. De nettowinst klokte af op 8 miljoen euro, een daling met 42 procent. Televisie deed het in het crisisjaar 2009 goed, radio deed het onverwacht minder goed.

De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa, holding van vtm, 2BE, JIM, Q-Music en JOE fm) kende volgens gedelegeerd bestuurder Christian Van Thillo een "mooi jaar". "Criticasters voorspellen al jaren het einde van de tv-spot van 30 seconden, maar niets is minder waar. Televisie bleek zelfs in het crisisjaar 2009 overeind." Het marktaandeel van vtm bedroeg 24,7 pct op de doelgroep VVA 18-54.

Ook de advertentiemarkt op televisie blijft volgens Van Thillo sterk presteren, sinds april zelfs aan een sneller tempo.

Advertentiemarkt op radio krijgt dreun

De crisis sloeg vooral toe bij de radio. "Dat hadden we niet verwacht", zegt Van Thillo. Vooral de budgetten van de kleinere adverteerders werden geraakt. Toch bleef Q-Music overeind als marktleider bij alle belangrijke commerciële doelgroepen. In april 2009 werd 4FM omgedoopt tot JOE fm. De zender haalde een marktaandeel van 8,3 pct op de commerciële doelgroep 18- tot 44-jarigen.

De advertentiemarkt op radio kreeg in Nederland een enorme dreun en daalde met 16 pct. Vier jaar na de start heeft Q-Music Nederland wel een stevige marktpositie opgebouwd. De zender bekleedt er een derde plaats, met een marktaandeel van bijna 11 pct op de belangrijkste commerciële doelgroep.

Nederland is sinds 2009 een volwaardige thuismarkt voor De Persgroep. Het bedrijf is bij onze noorderburen actief op het vlak van radio en kranten. Volgens Van Thillo heeft de mediagroep op korte termijn niet de behoefte om in Nederland ook actief te zijn in televisie. "We zijn nu niet actief op zoek om een zender over te kopen of op te starten. Maar als de kans zich voordoet, laten we die niet schieten. We hebben alleszins de financiële slagkracht." (belga/mvdb)

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234