Dinsdag 26/01/2021

Interview

Netsky: "Ik maak muziek voor meisjes"

Netsky.Beeld Jokko

Staat Netsky op een keerpunt? Met zijn nieuwe langspeler III zoekt hij de mainstream op, als een Don Juan van de dansvloer. Met hitsige beats en sexy popsongs. Wij blikken terug op een handvol bewogen jaren.

"Ik ben hier voor Bo-..." Onze zin is amper koud of de kokkin van het Antwerpse restaurant Pazzo wijst al glimlachend naar de eerste verdieping. Het mag duidelijk zijn dat Boris Daenen - Netsky voor de minder ingewijden - een geliefde gast is in de veredelde wijnbar. Het verbaast ons, eerlijk gezegd. Hij is dan wel nooit minder dan hartelijk, maar tegelijk maakte hij op ons altijd een gereserveerde indruk. Op zijn hoede voor haaien, schuw voor onnodige aandacht. En behoedzaam voor alle rioolhufters uit onze sector.

Wanneer we hem aanspreken op de vriendin die hij zogenaamd kwijt raakte tijdens de aanslagen in de luchthaven van Brussel, kijkt hij ons dan ook vol afschuw aan. "Heeft die krant dat écht geschreven? Geloof je die zever nu?", kokhalst hij richting Bjorn Ielegems, zijn voormalige tourmanager en vriend sinds jaren. Die laatste haalt zijn schouders op en lacht even. Business as usual. Hoe groter je wordt, hoe meer onzin over je zal worden geschreven.

Die laisser-aller-aanpak zegt veel over de entourage van Netsky. De poespas rond zijn persoon wordt op hoongelach dan wel wegwerpgebaren onthaald. Als deze Antwerpse prins van de drum-'n-bass al naast zijn schoenen zou willen lopen, dan zouden zijn vrienden van het eerste uur hem wel terugfluiten. Ook Daenen zelf noemt hen een zegen. "Ik blijf heel close met mijn oude vrienden, maar gedraag me soms heel afstandelijk tegenover verre vrienden en vage kennissen."

Fair-weather friends zijn niet aan hem besteed, hoewel de wereld van de dance wemelt van die figuren. Ielegems, die Netsky nog kent van de periode dat hij skivakanties organiseerde, knikt: "We kennen elkaar al sinds onze tienerjaren, maar in mijn ogen is Boris nooit echt veranderd na de eerste keer dat ik hem programmeerde om een paar liedjes te draaien in de après-ski. We kwamen eerst niet eens goed overeen. Pas twee jaar later zijn we de beste vrienden geworden. We gingen voortdurend samen uit. Ik ben in die periode vaker op zijn zetel gecrasht dan bij mij thuis, denk ik."

Het klinkt als een ellendig cliché, maar Netsky's normale gedrag is juist zijn grote sterkte in deze muziekwereld, vindt Bjorn. "Hij laat zich niet omringen door hersenloze jaknikkers, gedraagt zich niet overdreven extravert, maar hij blijft wél altijd erg sociaal en toegankelijk. Als je een handtekening van hem wil, zal hij zich nooit als een eikel gedragen."

Ook zijn onderbuur, die mee aan tafel komt aanschuiven, knikt: "Als iemand hoort dat Netsky mijn bovenbuur is, dan kijken ze alsof ik in de nabijheid van de groten der aarde woon. Terwijl Boris net een van de meest nuchtere mensen is die ik ken. Waren alle bekende mensen maar zo!"

Geen mission impossible

De 27-jarige dj en producer is altijd een buitenbeentje geweest. Ooit was Daenen de schuchtere tiener die vanuit zijn slaapkamer een deal met een Londens label kon afdwingen. Binnen de puristische drum-'n-bass-scene werd er dan weer altijd wat schamper gedaan over zijn liefde voor popsongs. Maar die aanpak zorgde er wel voor dat een tot de dood verdoemd genre opnieuw een plaatsje forceerde op de grote festivalpodia. Elton John draaide de vooruitgestuurde single 'Rio' zelfs onlangs in zijn Rocket Hour op Apples internetradio Beats 1.

Een zoveelste opsteker voor Daenen, die zich nooit thuis heeft gevoeld in één niche. Onlangs maakte hij een nummer met een brassband uit New Orleans, en straks wil hij als eerste drum-'n-bass-producer de oversteek naar de VS maken. Geen mission impossible, trouwens. Hij vertelt dat hij net terug is van een tour van vijf weken door de States. Daar speelde hij in clubs voor 800 tot 2.000 man. Het merendeel van zijn publiek bestond uit mensen die hem op Amerikaanse festivals als Ultra of Coachella hadden zien spelen. Meisjes, meestal.

Netsky en zijn inner circle, de mensen die hem met zijn voeten op de grond houden.Beeld Jokko

"Ik wil in clubs draaien waar meisjes zijn en waar mensen komen om te dansen en zich te amuseren", zegt Daenen, terwijl een eerste peperdure fles Barolo wordt gekraakt. Met de puristen heeft hij duidelijk niets op: bij hen gaat passie soms over in fanatisme en wie breder gaat dan Netsky, krijgt spontaan minder respijt.

"Als je een song schrijft met Chromeo, begint de hele scene spontaan te zweten en te steigeren", grinnikt Daenen. "Terwijl die jongens op hun achterste poten staan, sturen dj's me dan weer een berichtje: 'Vet, man. We dig it.' Wie de dansvloer vol wil krijgen, staat veel meer open voor mijn geluid. Ik word door sommige drum-'n-bassfans beschouwd als zonevreemd, maar net daardoor kan ik me veel meer permitteren. Ik hoef niet uit een keurslijf te breken, ik zat er gewoon nooit in vastgekneld."

Met die aanpak stond Netsky op de allergrootste festivals, van Californië tot Korea. En hij draaide op de wildste party's van Sint-Petersburg tot Ibiza. Daar komt straks ongetwijfeld weinig verandering in: III is een uiterst dansbare plaat, waarop hij zich dichter aanschurkt tegen 'Puppy' en 'Come Alive' dan tegen de traditionele drum-'n-bass. Met de vooruitgestuurde single 'Rio' treedt hij meer dan ooit uit zijn niche.

Wat ook opvalt, is dat Netsky op zijn nieuwe plaat met meer artiesten dan tevoren samenwerkt. Van popartiesten en singer-songschrijvers als Emeli Sandé over Saint Raymond tot Sara Hartman en Digital Farm Animals. "Ik heb ook al heel wat artiesten moeten teleurstellen", buigt hij spontaan het hoofd. "Dat is nooit fijn. Maar als het niet werkt, is het zo. Het makkelijkste is werken met professionals: die kunnen beter met ontgoocheling om, zijn sowieso elke dag druk bezig met songs schrijven. Maar iemand afwijzen is nooit makkelijk. Ik probeer daarom niet te persoonlijk te worden met mensen die ik niet zo goed ken."

"Maar tegelijk ben ik zelf ook al afgewezen. Gelukkig niet zo vaak, hoor. (lacht) Eén groot project zag ik wel aan mijn neus voorbijgaan: ik mocht een song producen voor Damon Albarn en Snoop Dogg. Lang aan gewerkt, maar na maanden hoorde ik dat de song de plaat niet haalde. Dat steekt."

Begrijpelijk. Vooral omdat algauw blijkt dat Netsky een perfectionist is: van sommige songs bestaan een twintigtal afgewerkte versies, bekent hij in de vroege uurtjes. Knopen doorhakken is een zaak van loslaten. Iets waar de gastheer van de avond geen grote voorstander van lijkt. Terwijl het gezelschap zachtjes dronken wordt, blijft hij trouwens ook zijn eigen bedachtzame zelve. Toch drinkt hij niet minder dan de rest. Hij raadt ons zelfs een Gin Ginger Ale van de zaak aan, en drinkt zelf gewoon met de rest mee.

"Ik probeer erover te waken dat ik niet elke dag drink", geeft hij aan. "Zeker op tour kan ik me voorstellen dat een paar uitschuivers kunnen uitmonden in een drankprobleem. Bedenk dat drank overal gratis en in overvloed aanwezig is." Het staat evenwel haaks op zijn andere, spartaanse leven: "In de studio zijn er dagen geweest dat ik niets eet of drink. Dat kluizenaarsbestaan is net zo min gezond, natuurlijk. Maar ik kan me echt verliezen in muziek."

Nergens thuis

Hoe erg voelt Daenen zich eigenlijk thuis in de wereld van de dance, willen we nog weten. We noemen hem het 'mooie bastaardkind van de drum-'n-bass'. Hij is iemand die de toon aangeeft in de wereld van de drum-'n-bass, maar nergens écht lijkt thuis te horen. "Dat is mooi gezegd", grinnikt hij. "Zo voel ik dat eigenlijk ook aan. Als tiener wilde ik heel graag iets betekenen in de Britse drum-'n-bass-wereld. Ik was de enige in mijn hele vriendenkring die met dat soort muziek bezig was, dus werd ik spontaan een buitenbeentje."

"Maar dat was eigenlijk niet anders in het drum-'n-bass-circuit. 'You make music for girls', lachte men op fora. Omdat ze vonden dat ik te veel met melodieën speelde. Ik weet dat ik dat toen verschrikkelijk vond. Maar uiteindelijk heb ik net daar mijn voordeel uit gehaald: ik herinner me nog het geweldige gevoel toen ik draaide in Engeland, en er plots meisjes op de dansvloer stonden! Weet je: eigenlijk hadden ze gelijk toen ze zeiden dat ik daar niet thuishoorde. Dat was ook niet de plek voor mijn muziek."

III verschijnt 3/6 bij N.E.W.S. Netsky speelt 13/7 live op Dour. Een dj-set volgt op 3/9, Laundry Day.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234