Zondag 27/09/2020

Animatiefilm

Netflix brengt ‘Klaus’ uit in 2D: de met de hand getekende tekenfilm is terug

‘Klaus’.Beeld RV/Netflix

Het was alweer tien jaar geleden dat Disney een 2D-tekenfilm uitbracht. Sindsdien is het genre quasi doodverklaard. Maar niet voor Netflix. Met de kerstfilm Klaus brengen ze daar handgetekende animatie weer tot leven, in de strijd om het relevantste streamingplatform. 

Je hoeft maar heel even door de gangen van de SPA Studios in Madrid te lopen om te voelen waar oprichter en CEO Sergio Pablos zijn inspiratie haalt. Alles ademt Disney Renaissance, de periode van eind jaren 80 tot eind 90 waarin ’s werelds hofleverancier aan animatiefilms een tweede adem kende, met klassiekers als The Little Mermaid, Beauty and the Beast en The Lion King.

Het is geen toeval dat Pablos zijn carrière bij Mickey Mouse begon. Eerst als character designer voor A Goofy Movie (1995), later als animator voor films als The Hunchback of Notre Dame (1996), Hercules (1997) en Tarzan (1999). En het is na wat omzwervingen terug in Europa dat hij de Despicable Me-franchise uit de grond stampt voor de animatiestudio Illumination.

Maar tegenwoordig heeft hij dus zijn eigen bedrijf. En het eerste project van SPA is meteen aangekocht door Netflix, in de strijd tegen de nieuwe streamingdienst van de grote rivaal Disney. Straf, want Klaus, een film over de slechtste student van de postacademie die wordt gestationeerd op een eiland aan de poolcirkel, is geen doorsnee tekenfilm zoals ze ze vandaag maken. Het is handgetekende 2D-animatie. Een meermaals doodverklaarde techniek die Pablos weer tot leven wil wekken, als een kus op de mond van een slapende Doornroosje.

Zingende prinsessen

“Toch geloof ik niet dat we 2D kunnen terugbrengen door te steunen op nostalgie”, legt hij uit. “De pogingen van Disney om het genre te doen heropleven (onder meer ‘The Princess and the Frog’ in 2009, RB) waren puur geënt op nostalgie. Alsof mensen zingende prinsessen en praten dieren hadden gemist. Het publiek was toen héél duidelijk: nee, dank je wel. (lacht) Ik hou van traditionele animatie, maar ik wist: als we dit opnieuw willen doen, moeten we grenzen verleggen.”

Daarvoor dacht de studio een nieuwe logica uit om de animatie tot stand te brengen. Origineel beschilderd concept art wordt digitaal geïntegreerd in het decor en personages worden rechtstreeks in het computerprogramma met de hand getekend. Dat spaart tijd en geld. Maar het zorgt ook voor een nieuwe look, die er tegelijk nostalgisch én hedendaags uitziet. “Had 3D-animatie nooit bestaan, was traditionele animatie in deze richting geëvolueerd”, vindt Pablos.

‘Klaus'.Beeld RV/Netflix

Voor Netflix is een originele tekenfilm een nieuw wapen in de strijd tegen Disney+, het nieuwe streamingplatform van de concurrent. Een berekend risico met deze tekenstijl, zou je denken. Maar de regisseur schudt stellig van nee. “Toen we ons project bij Netflix voorstelden, hadden we één minuut klaar als voorbeeld”, zegt hij. “De bazen zagen dat en vonden het schitterend. Hadden we simpelweg gezegd dat we 2D-animatie wilden terugbrengen, hadden ze ons allicht meteen de deur verwezen.”

Zou zijn vorige werkgever Disney hem in de gaten houden? “Ik betwijfel het”, geeft Pablos toe. “Dat zal pas gebeuren als de film uit is en veel bekeken wordt. Onlangs zag ik een oud-collega en ik toonde hem onze teaser. ‘Dat is schattig’, was zijn antwoord. Disney zal nooit veranderen, tenzij ze niet anders kunnen. Zolang wat ze maken succesvol is, zullen ze nooit radicaal van koers veranderen. Daarom moeten we het zelf doen, toch? En ik hoop ze hiermee onverwacht te verrassen.”

Of Klaus het begin wordt van een nieuw soort tekenfilm, moet blijken. “Ik leef in hoop”, zegt Pablos. “Toen de rebellen van Pixar besloten om met Toy Story toch door te gaan met hun nieuwe 3D-techniek in een film die vooral géén musical was, dacht niemand dat dit de toon zou zetten voor alles wat daarna kwam. Ik geloof niet dat de techniek van Klaus de nieuwe dominante stijl zal worden. Maar ik zal er alles aan doen om het door te duwen. Al was het maar omdat ik het zelf zo graag zie.”

Nu op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234