Maandag 25/01/2021

AchtergrondCoronavirus

Netflix, breinaalden & chill: de lockdown zorgt voor tekort aan wol

Emmelie Verbeke (27): 'Lekker in de zetel zitten, een Netflix-serie opzetten en ondertussen wat breien. Dat is ontspannen én iets nuttigs doen.'Beeld Wouter Van Vooren

Wie wol verkoopt, zit er dik in tegenwoordig. In de centen dan, want de voorraden wol raken op. Lockdowns deden vooral twintigers en dertigers naar de breinaalden grijpen. ‘Wol is altijd een crisisartikel geweest.’

“Ik zit halverwege een sjaal”, zegt Emmelie Verbeke (27). Ze gebruikt restjes wol die haar mama nog had liggen. “En als ik niet toekom, wordt het een dekentje voor de kat.” Tijdens de eerste lockdown koos Verbeke ervoor om haar thuiswerkdagen af te sluiten met een wandel- of fietstocht. “Nu het zo vroeg donker is, komt dat er minder van.”

Wandelen werd breien. “Het helpt me tot rust te komen.” En Verbeke is niet alleen.

Dat merken ze in Arendonk, bij Annell, een groothandelaar in wol. “Onze verkoop is fel gestegen in vergelijking met vorig jaar”, zegt Bart de Kort. Ook tijdens de eerste lockdown zagen ze al een stijging in de verkoop. Schrikken doet De Kort daar niet van. “Wol is altijd een product geweest dat het goed doet in een crisis.” Vanuit Arendonk levert Annell aan meer dan tweehonderd winkels in België, Nederland en Frankrijk. “Wat wel opvalt, is dat webshops het erg goed doen.”

Dat kan Sonja De Min (52), oprichtster en zaakvoerster van MooiGemaakt in Willebroek, bevestigen. Zij runt al sinds 2013 een webshop voor wol en aanverwanten. “Breien en haken zijn sinds 2015 aan een opmars bezig. Dat komt vooral door creatieve en ondernemende studenten. Zij breien sjaals, mutsen en truien voor anderen om zo een extra cent te verdienen.”

Voor de eerste keer in zeven jaar kan De Min bepaalde mohair wolsoorten niet meer leveren. “Leveranciers kunnen niet meer volgen.” Vooral de wol die uit Italië en Spanje moet komen, is schaars. “Ze hebben daar een strengere lockdown gekend. De productie heeft er lang stilgelegen.”

Zowel De Kort als De Min verwijzen naar Instagram als een cruciale factor in het succes van breien en haken. “Dat zag je al voor de lockdowns”, zegt De Min. De collectieve quarantaine waarin we leven heeft dat effect alleen maar versterkt. “Zo zijn jonge vrouwen allemaal gek van de zogenaamde Bernadette-trui.”

Omzet verdubbeld

Dat is een relatief eenvoudig te breien trui. De naam verwijst naar een populaire creatie van het Antwerps ontwerpersduo Bernadette en Charlotte De Geyter. “Zeventig procent van mijn omzet komt van jonge mensen die zelf een gelijkaardige trui willen maken”, zegt De Min. Zij zag de omzet van haar zaak meer dan verdubbelen. “Ik ben blij dat wij in 2013 besloten hebben om meteen een webshop uit te bouwen. Daardoor waren we tijdens de lockdown makkelijk te vinden op Google.”

Nog een naam waar veel nieuwbakken breisters naar opkijken, is die van Delphine Van den Bossche (25). Zij stampte drie jaar geleden het label Knits by Dellie uit de grond. Voor het derde jaar op rij opende ze een pop-upwinkel in Schilde. “Na het eerste weekend zat ik al door de helft van mijn stock.”

Knits by Dellie staat bekend om zijn kleurrijke truien. De patronen worden in de brei-gemeenschap veelvuldig gedeeld. “De opvallende keuze van kleuren en truien met verschillende mouwen zijn erg geliefd op Instagram”, weet De Min. Beginnelingen die ze tegenwoordig bijstaat via videochat bij de eerste steken, willen maar één ding: een trui zoals Knits by Dellie.

Van de Bossche is gevleid wanneer ze hoort dat mensen haar ontwerpen zelf willen proberen breien. “Oké, het frustreert soms een beetje dat ik dan geen trui aan hen kan verkopen. Maar ik zou het zelf ook doen, mocht ik geen 200 euro aan een trui willen geven.”

Copycats

Tijdens de lockdowns zag ze wel hoe er regelmatig copycats opdoken op Instagram die identieke ontwerpen begonnen te verkopen. “Dat heeft me enorm gekwetst. Na de eerste lockdown zag je die accounts ook meteen weer verdwijnen. Ik doe sowieso door met mijn verhaal.”

Of Emmelie Verbeke ook zal blijven breien eenmaal het sociaal leven weer op gang komt, is nog een vraagteken. “Ik kan me wel voorstellen dat ik er een gewoonte van maak tijdens de winter. Lekker in de zetel zitten, een Netflix-serie opzetten en ondertussen wat breien. Dat is ontspannen én iets nuttigs doen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234